• 0

Opslagruimte zakelijk of prive kopen

(aangepast)

Ik ben beginnend ondernemer (eenmanszaak/ZZPer, geen BV) en wil (voor 25k) een garagebox kopen voor goederen opslag.

Als alles mee zit is die garagebox na een aantal jaar (2 ofzo) te klein en zal ik geld hebben voor een grotere bedrijfsruimte. Ik verwacht dus dat ik hem een aantal jaren zelf gebruik en hem daarna ga verhuren of weer verkoop.

Wat ik tot zover denk te weten na wat googlen:
-Als ik de ruimte zakelijk gebruik, moet ik hem ook zakelijk op de balans zetten en mag ik hem niet prive kopen. (maar ik denk dat daar wel om heen te komen is door er ook wat prive spullen in te zetten...)
-De keuze zakelijk of prive kan niet worden teruggedraaid.
-Als ik hem zakelijk koop en gebruik maak van de 28% investeringsaftrek, mag ik hem niet binnen 5 jaar verkopen of ik zou die aftrek terug moeten betalen.
-Als de box in mijn prive bezit in waarde stijgt moet ik daarover geen belasting betalen, als mijn zakelijk bezit in waarde stijgt betaal ik daarover wel belasting.
-Als ik een prive bezit verhuur, moet ik over die inkomsten geen belasting betalen. 

Mijn vragen:

-Als ik de garagebox na 2 jaar zakelijk bezit ga verhuren, moet ik dan wel belasting betalen over de inkomsten ?
-Is er echt geen manier om hem na 2 of 5 jaar van zakelijk naar prive bezit te krijgen ?

-Is het uberhaupt een redelijk idee om dit te kopen of kan ik beter voor die paar jaar 2000e per jaar weggooien aan huur ? Mijn belangrijkste motivatie is eigenlijk de inflatie en angst voor nog veel meer inflatie waardoor ik geen zin heb om cash te sparen tot ik misschien over een aantal jaar een fatsoenlijk pand kan kopen. (waarbij ik heus wel wat zal willen lenen, maar ik ben erg conservatief wat dat betreft en wil dat tot een minimum beperken)
-Ga ik nog andere vaste kosten hebben behalve in het geval van prive bezit die box3 belasting ? De box heeft geen water of elektriciteits aansluiting. 
-Heeft er iemand nog adviezen voor mijn situatie ?


Ik weet dat het met 25k maar om peanuts gaat, maar ik moet ergens beginnen en ik wil alle aspecten leren zodat ik ook weet waar ik mee bezig ben als het in de toekomst groter wordt :)

 

aangepast door arjensmit
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1
10 uur geleden, arjensmit zei:

Als ik de ruimte zakelijk gebruik, moet ik hem ook zakelijk op de balans zetten en mag ik hem niet prive kopen.

U mag de garagebox best met privé geld kopen … dat wordt dan een privé storting. Als uw de garagebox zakelijk gebruikt, dan valt dat onder het verplicht ondernemingsvermogen.

 

10 uur geleden, arjensmit zei:

Als ik hem zakelijk koop en gebruik maak van de 28% investeringsaftrek, mag ik hem niet binnen 5 jaar verkopen of ik zou die aftrek terug moeten betalen.

De KIA geldt alleen voor de opstallen en niet voor de ondergrond … mocht dat van toepassing zijn. 
 

10 uur geleden, arjensmit zei:

Als ik de garagebox na 2 jaar zakelijk bezit ga verhuren, moet ik dan wel belasting betalen over de inkomsten ?

De KIA geldt niet voor verhuur. Gaat u de garagebox  binnen vijf jaar verhuren, dan moet u ook een desinvestering toepassen vanaf het moment van verhuur.

 

10 uur geleden, arjensmit zei:

Is het uberhaupt een redelijk idee om dit te kopen of kan ik beter voor die paar jaar 2000e per jaar weggooien aan huur ?

Kopen hangt af van de kwaliteit, de locatie en de prijs dat u er voor moet betalen … geen zinnig woord over te zeggen.

Huren is nooit weggegooid geld als u de ruimte slechts tijdelijk nodig hebt De hamvraag is wat u na deze periode met de garagebox kan, mag en wilt doen.  Niemand hier kan in uw glazen bol kijken … uzelf misschien ook niet.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt voor de informatie. 

"De KIA geldt alleen voor de opstallen en niet voor de ondergrond … mocht dat van toepassing zijn. "

Als ik het goed begrijp schrijft u hier dat de KIA alleen geld voor de garagebox, maar niet de grond waar hij op staat. Maar ik koop die samen voor 1 bedrag, hoe kan of moet ik die van elkaar scheiden ?

En als ik de garagebox na 5 jaar zakelijk bezit zou gaan verhuren, betaal ik dan inkomsten belasting over die huur inkomsten ?

aangepast door arjensmit
Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, arjensmit zei:

1. Als ik het goed begrijp schrijft u hier dat de KIA alleen geld voor de garagebox, maar niet de grond waar hij op staat.

2. Maar ik koop die samen voor 1 bedrag, hoe kan of moet ik die van elkaar scheiden ?

1. Correct.

2. Als in de koop- en leveringsakte geen uitsplitsing vermeldt, dan een taxatie uit laten voeren door een taxateur onroerende zaken. Zonder onderbouwing (taxatierapport) geen KIA.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
39 minuten geleden, arjensmit zei:

En als ik de garagebox na 5 jaar zakelijk bezit zou gaan verhuren, betaal ik dan inkomsten belasting over die huur inkomsten ?

Ja ... maar u betaald ook inkomstenbelasting als u de garagebox privé koopt en deze gaat verhuren. Inkomsten zijn inkomsten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Cosara zei:

Ja ... maar u betaald ook inkomstenbelasting als u de garagebox privé koopt en deze gaat verhuren. Inkomsten zijn inkomsten.

heh, dat is toch niet wat google zegt. Dan zou ik belasting betalen in box 3 wat in de plaats komt van die inkomsten belasting zover ik lees ?

Link naar reactie
  • 0

Ik ga niet je vragen proberen te beantwoorden, want dat is hier niet de kern volgens mij. Wat (volgens mij) de kern wel is, zijn jouw “Google-conclusies”. En daar ga ik nu mijn visie op geven:

 

1. -Als ik de ruimte zakelijk gebruik, moet ik hem ook zakelijk op de balans zetten en mag ik hem niet prive kopen. (maar ik denk dat daar wel om heen te komen is door er ook wat prive spullen in te zetten...)

 

Nou, als je de ruimte zowel zakelijk als privé gebruikt, dan kan je kiezen of je dit tot het zakelijk vermogen wel/niet wil rekenen bij de aanschaf.

 

2. -De keuze zakelijk of prive kan niet worden teruggedraaid.

 

Als de omstandigheden wezenlijk veranderen (voorbeeld: je gebruikt de ruimte 50/50 in het begin en toen heb je gekozen voor “zakelijk”, maar intussen gebruik je de ruimte 100% voor privé), dan zou dat mijns inziens wel een “her-etikettering” kunnen verantwoorden – wel met de nodige consequenties natuurlijk!  

 

3. -Als ik hem zakelijk koop en gebruik maak van de 28% investeringsaftrek, mag ik hem niet binnen 5 jaar verkopen of ik zou die aftrek terug moeten betalen.

 

Nou, je moet een gedeelte van de aftrek ‘terugbetalen’.

 

4. -Als de box in mijn prive bezit in waarde stijgt moet ik daarover geen belasting betalen, als mijn zakelijk bezit in waarde stijgt betaal ik daarover wel belasting.

 

Nou, je bent bij verkoop (of bij overbrengen naar privé!) belasting verschuldigd, niet zomaar bij waardestijging.

 

5. -Als ik een prive bezit verhuur, moet ik over die inkomsten geen belasting betalen. 

 

Wel in box 3. Maar hoe dat straks moet gaan worden weet natuurlijk niemand…

 

Succes!

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
Op 1-2-2022 om 22:08, arjensmit zei:

-Ga ik nog andere vaste kosten hebben behalve in het geval van prive bezit die box3 belasting ? De box heeft geen water of elektriciteits aansluiting. 

Denk aan de gemeentelijke belastingen, die meestijgen met de WOZ-waarde. De waarde van de garage hoort doorgaans bij de woning maar het kan zijn dat de gemeente een aparte WOZ-beschikking afgeeft voor de garage. In dat laatste geval kan de garagebox ook apart worden aangeslagen voor  de rioolheffing (ook als er geen aansluiting is).

 

Denk bij het verschil zakelijk/privé verder aan eventuele invloed op het eigenwoningforfait, de aftrekbaarheid van hypotheekrente en de vermogensrendementsheffing. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 2-2-2022 om 18:50, arjensmit zei:
Op 2-2-2022 om 15:52, Cosara zei:

Ja ... maar u betaald ook inkomstenbelasting als u de garagebox privé koopt en deze gaat verhuren. Inkomsten zijn inkomsten.

heh, dat is toch niet wat google zegt. Dan zou ik belasting betalen in box 3 wat in de plaats komt van die inkomsten belasting zover ik lees ?


De Belastingdienst hanteert voor de inkomstenbelasting drie boxen:

Verhuur box 1: inkomen uit werk en woning

Verhuur box 2: inkomen uit aanmerkelijk belang

Verhuur box 3: inkomen uit sparen en beleggen

 

Het is maar net waar uw garage box in welke fiscale box terechtkomt.

 

Als de garagebox onderdeel van uw woning is, of gaat worden, dan komen de huuropbrengsten in box 1.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.