• 0

Zie ik belastingtechnisch iets over het hoofd m.b.t. ZZP inkomsten uit Amerika?

Hoi allemaal! Al jaren ben ik bezig met het uitzoeken hoe het belastingtechnisch zit met ZZP (grafische diensten) en inkomsten uit Amerika. 

Ik weet dat hier al veel topics over zijn, maar daarom weet ik ook dat veel mensen hier onzeker over zijn. 

 

Ik woon in NL en ben van plan vanuit NL diensten te verlenen zoals grafische vormgeving. 

Ben ingeschreven als eenmanszaak en geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.

Ik vermoed dat ik nu eindelijk weet hoe het in mijn situatie belastingtechnisch zit. Maar... ook ik blijf onzeker. 

Daarom leg ik het graag een aantal conclusies aan jullie voor met de vraag: Zijn jullie het met deze conclusies eens en zie ik iets over het hoofd? 

Het blijft uiteraard mijn verantwoordelijkheid, maar wil er graag over discussiëren. 

 

Conclusies waar ik jullie mening / standpunt graag over zou willen:

 

1. Inkomstenbelasting: In Nederland geef ik de inkomsten op in de rubriek resultaat overige werkzaamheden. Ik ben daar inkomstenbelasting en ZVW over verschuldigd. In Amerika hoef ik geen inkomstenbelasting te betalen i.v.m. het geldende verdrag.

2. Stel ik stuur een factuur van €100, dan geef ik die €100 euro op (ongeacht of het een aantal euro's meer of minder wordt i.v.m. de wisselkoers). 

3. Ik geef de inkomsten volgens deze link niet op in de aangifte omzetbelasting. 
4. Ik hoef geen sales en use tax te betalen volgens deze link: https://www.ncdor.gov/taxes-forms/sales-and-use-tax/who-should-register-sales-and-use-tax

5. Ik vul een W8-BEN formulier in voor mijn opdrachtgever, zodat hij kan aantonen dat ik de inkomsten in NL op geef. 

 

Zie ik nog andere belastingen / andere addertjes onder het gras over het hoofd? Alle tips en meningen zijn welkom. BEDANKT!



 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

1. Als je toch bij de KvK ingeschreven bent (zoals ik uit je verhaal begrijp) zou ik een W(inst)-aangifte sturen (voor ondernemers). Dan moet je wel wat meer gegevens verstrekken, maar krijg je ook MKB-vrijstelling. En het lijkt mij ook juister gezien je situatie (als eenmanszaak).

 

2. Je moet ook de koersresultaten verwerken (winst/verlies) in je resultaat.

 

3. Je bent inderdaad geen BTW verschuldigd in NL. Althans als het om B2B gaat (en dat zal wel). Mocht de afnemer een particulier zijn (B2C dus), dan kan het anders zijn (maar dat hangt er een beetje van af wat nou precies "grafische diensten" betekent...).

 

4. Geen idee. Weet niets van US regels.

 

5. Idem, geen idee.

 

Succes!

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 1
11 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Als je toch bij de KvK ingeschreven bent (zoals ik uit je verhaal begrijp) zou ik een W(inst)-aangifte sturen (voor ondernemers). Dan moet je wel wat meer gegevens verstrekken, maar krijg je ook MKB-vrijstelling. En het lijkt mij ook juister gezien je situatie (als eenmanszaak).

Dat je als EMZ ingeschreven staat bij de KvK maakt fiscaal nog geen onderneming. Zie daartoe deze link.

 

Verder kan ik me vinden in de opsomming van zetzetpee, met de kanttekening over koersresultaat van shoptillyoudrop erbij

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 3-2-2022 om 21:15, shoptillyoudrop zei:

1. Als je toch bij de KvK ingeschreven bent (zoals ik uit je verhaal begrijp) zou ik een W(inst)-aangifte sturen (voor ondernemers). Dan moet je wel wat meer gegevens verstrekken, maar krijg je ook MKB-vrijstelling. En het lijkt mij ook juister gezien je situatie (als eenmanszaak).

 

2. Je moet ook de koersresultaten verwerken (winst/verlies) in je resultaat.

 

3. Je bent inderdaad geen BTW verschuldigd in NL. Althans als het om B2B gaat (en dat zal wel). Mocht de afnemer een particulier zijn (B2C dus), dan kan het anders zijn (maar dat hangt er een beetje van af wat nou precies "grafische diensten" betekent...).

 

4. Geen idee. Weet niets van US regels.

 

5. Idem, geen idee.

 

Succes!

 

 

Hoi shoptillyoudrop, bedankt voor je antwoord! Ik heb (nog) te weinig omzet om een winstaangifte te moeten doen. Daarom zal ik nog even met de Belastingtelefoon bellen over punt 2 het koersverschil bij resultaat overige werkzaamheden. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 4-2-2022 om 09:04, Joost Rietveld zei:

Dat je als EMZ ingeschreven staat bij de KvK maakt fiscaal nog geen onderneming. Zie daartoe deze link.

 

Verder kan ik me vinden in de opsomming van zetzetpee, met de kanttekening over koersresultaat van shoptillyoudrop erbij

Hoi Joost, bedankt voor je antwoord. Het koersresultaat bij resultaat overige werkzaamheden is voor mij nog enigszins grijs gebied. Ik zal het eens bij de Belastingtelefoon vragen. 

aangepast door zetzetpee
Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Puntje 5.
 

Elders op dit forum schreef ik: op de factuur inderdaad 0% BTW.  Ook in de VS hoef je geen belasting te betalen, als je je opdrachtgever formulier W8BEN toestuurt. 

 

https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/fw8ben.pdf

 

Let op dat dit formulier alleen gebruikt mag worden door natuurlijke personen (de rest moet W8BEN-E gebruiken). Dit vul je in: 

 

image.thumb.png.772c9da68ec8e05f808505abd10bfad8.png

Het verdrag: 

https://www.irs.gov/pub/irs-trty/nether.pdf

 

Formulier stuur je naar je opdrachtgever, niet naar de IRS.

(De regel is dat je op internet nooit medisch advies moet geloven. Voor belastingadvies geldt precies hetzelfde. Maar je kunt bovenstaande info wel gebruiken als basis voor een goed gesprek met je klant, boekhouder en / of belastingadviseur)

aangepast door insparcom
Gedoe met afbeelding

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, insparcom zei:

Elders op dit forum schreef ik: op de factuur inderdaad 0% BTW. 

 

Dan zeg je het hier en elders op het forum fout. 0% BTW is niet hetzelfde als Geen BTW.

bij facturen naar de VS is nadrukkelijk sprake van Geen BTW toepassen.

 

Dat verschil is belangrijk 0% is namelijk ook een bestaand tarief zowel voor goederen als diensten

alleen voor de in die lijst genoemde producten en diensten mag 0% worden toegepast.

 

Facturatie aan VS valt volledig buiten BTW heffing (engels "out of scope")

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.