• 0

Zaak starten met een kennis, benieuwd naar jullie inzichten!

(aangepast)

Beste lezers, 

 

ik heb al veel zitten lezen op dit forum en andere sites, toch wil ik mijn vraag delen omdat ik benieuwd ben naar nieuwe inzichten (en zoveel mogelijk inzichten). 

 

De situatie is als volgt: 

 

Ik wil graag een horeca-zaak starten (ik ben nu geen ondernemer, wel meerdere jaren ervaring als horeca-manager), nu heb ik via mijn netwerk een aanbod gekregen om samen met een andere ondernemer een zaak over te nemen. Locatie, goodwill etc ziet er allemaal goed uit en samen zouden we het kunnen financieren zonder bank. De uitdaging zit hem voor mij in de verdeling van werkzaamheden/taken/aandelen etc. 

 

De ondernemer is iemand uit het netwerk van mijn broer, ik ken diegene echt alleen maar van verjaardagen. De ondernemer heeft zelf nog 2 andere horeca-zaken en wil zich ook daarop blijven focussen. De nieuwe zaak zou dus volledig door mij gerund worden (eventueel als bedrijfsleider in loondienst naast eigenaarsschap). De ondernemer brengt wel ervaring met o.a. de gemeente met zich mee en met de andere 2 zaken erbij, behoorlijk wat inkoopvoordelen.  Er is ook een mogelijkheid om dit alleen op te pakken, in dat geval zou ik 75k via een andere weg moeten financieren. 

Concrete vragen:

1:  Wat is een geschikte verdeling ? (b.v./vof) Kan je dit ook in % doen naar werkratio oid? 

2: Hoe zit dat met een winstdeling, valt dit af te stemmen in % als iemand full time in de zaak is en de andere zijdelings betrokken? 

3: Hoe voorkom ik dat ik als veredelde bedrijfsleider een zaak run die niet helemaal van mij voelt? 

4:  Zijn er tips vanuit jullie waar nog op te letten? 

 

Alvast bedankt voor alle info!  (hopelijk helpt dit in de toekomst ook andere ondernemers in spe. 

aangepast door OFollings

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Welkom op HL en gefeliciteerd met jouw voornemen.

 

Je hebt heel veel vragen en dus ook veel op een rijtje te zetten.

 

Dat is mijn (standaard) advies dan ook: begin met alle aspecten - apart én in samenhang met elkaar - voor jezélf op een rijtje te zetten wat je met jouw onderneming wilt bereiken, hoe dat te bereiken is en wat ervoor nodig is om dat te bereiken.

 

Het gaat er om dat je een goed beeld krijgt of en in hoeverre jouw voornemen haalbaar en realiseerbaar is. Denk dan aan aspecten als financieel, doelgroepen, juridische zaken, technische kwesties, organisatorisch, etc.

 

En denk nog eens over de periode waar we in leven en hoe het de horeca is vergaan in relatie tot eventuele goodwill, want die kan tegenwoordig niet heel hoog meer zijn.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 1
23 uur geleden, OFollings zei:

1:  Wat is een geschikte verdeling ? (b.v./vof) 

Dat is geen verdeling maar een ondernemingsvorm. Tussen VOF en BV zitten fundamentele verschillen qua risico, kosten en beloning: laat je hierover goed informeren door specialisten (oa eigen fiscalist en jurist)

 

23 uur geleden, OFollings zei:

Kan je dit ook in % doen naar werkratio oid? 

2: Hoe zit dat met een winstdeling, valt dit af te stemmen in % als iemand full time in de zaak is en de andere zijdelings betrokken? 

 

Je moet 2 dingen onderscheiden: arbeid en eigendom/financiële inbreng.

 

Beide worden apart beloond.

 

In een BV heb je als meewerkend bestuurder een salaris, en als (mede) aandeelhouder recht op deel van de winst. De niet meewerkende aandeelhouder krijgt geen arbeidsbeloning, maar wel een deel van de winst.

 

In een VOF werkt het iets anders, maar uiteindelijk komt het op het zelfde neer: eerst trek je van de winst jouw arbeidsbeloning af, en de resterende winst wordt verdeeld over de vennoten

 

De winst (na aftrek salaris of arbeidsbeloning van jou) wordt meestal verdeeld al naar gelang ieders inbreng.  Heb jij 25K/25% in de zaak ingebracht en de financier 75K/76%, dan heb jij recht op 25% van de winst die overblijft na jouw arbeidsbeloning). Maar uiteraard is het mogelijk om daar ook andere afspraken over te maken: bijvoorbeeld genoegen nemen met een iets lagere arbeidsbeloning maar dan ondanks "maar" 25% inbreng, wel 50% delen in de winst. 

 

23 uur geleden, OFollings zei:

3: Hoe voorkom ik dat ik als veredelde bedrijfsleider een zaak run die niet helemaal van mij voelt? 

 

Door te streven naar een gelijkwaardig belang of zelfs een meerderheidsbelang. Daarvoor kun je met de financier ook een uitkoopregeling bespreken (waarbij je de financier in de toekomst deels uitkoopt), of een deel van de inbreng van de financier wordt niet als eigen vermogen ingebracht maar als vreemd vermogen (een rentedragende lening) zodat ieders inbreng gelijkwaardiger is.

 

23 uur geleden, OFollings zei:

4:  Zijn er tips vanuit jullie waar nog op te letten? 

2 belangrijke tips: 

  1. niet doe het zelven, schakel eigen juridische en fiscale expertise is
  2. schakel eigen juridische en fiscale expertise in. Prima om te sparren met de jurist en fiscalist van de financier, maar overleg voor het tekenen ook altijd met een door jou zelf ingeschakelde objectieve derde partij met deze expertise.

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

 

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    4 leden, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.