• 0

kosten stalling paard (bedrijfsmiddel) aftrekbaar?

Goedenavond,

Ik heb een paard als bedrijfsmiddel. Ik zet het paard in bij mijn begeleiding en therapie aan cliënten.

Het paard staat in pension bij een pensionhouder die dit bedrijfsmatig doet. Ik krijg dus elke maand een factuur met btw berekend. Deze facturen voer ik op als kosten voor mijn bedrijf(middel).

Maar wat nu als ik het paard zou stallen bij een privé-persoon die hobbymatig 2 eigen paardjes houdt, maar nog 1 plekje over heeft voor mijn paard?

Ook daar zal ik maandelijks stallingsgeld moeten betalen als vergoeding voor de verzorging en het eten dat mijn paard daar krijgt. Echter, omdat zij niet bedrijfsmatig paarden pension geeft, zal ze geen factuur schrijven met btw.

Ik betaal de maandelijkse vergoeding voor het stallen van mijn paard dan contant. 

Er zal wel een overeenkomst zijn waar de kosten van de stalling en de voorwaarden en afspraken in genoemd staan.

 

Mijn vraag is: Kan ik de stallingskosten, zonder een maandelijkse factuur, van mijn bedrijfsmiddel bij een privé-persoon, wel opvoeren in mijn boekhouding en aftrekken als kosten die ik maak om mijn bedrijfsmiddel te onderhouden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ja, dat kan, een factuur is geen voorwaarde om kosten voor de inkomstenbelasting aannemelijk te maken. Je hoeft de kosten slechts aannemelijk te maken, dat het stallen van een paard geld kost zal niet moeilijk zijn om een belastinginspecteur van te overtuigen. De hoogte van het bedrag toon je bij voorkeur aan met bewijsstukken, meest gebruikelijk zijn een factuur of een bankoverboeking, bij contante betaling is een kwitantie van de ontvanger wenselijk (ook om aan te tonen dat een bepaalde maand betaald is zodat daar geen onenigheid over kan ontstaan). als laatste (en middel met minste overtuigingskracht) is een geldopname voor de contante betaling bij een geldautomaat en je eigen kasboek.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.