• 0

Hoe boek ik energiekosten om 2021 te kunnen gaan afsluiten?

Hoe boek ik energiekosten om 2021 te kunnen gaan afsluiten? De hoofdmeter voor elektra zit in de woning. De tussenmeter in het bedrijfsgedeelte. Ik heb berekend hoeveel er verbruikt is en tegen welk tarief. Ik heb nog geen factuur, en als ik deze ga krijgen dan is het dus één factuur welke ik privé ga voldoen. Hoe boek ik nu de verbruikte elektra in bedrijfsboekhouding?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
25 minuten geleden, Aapjes zei:

De hoofdmeter voor elektra zit in de woning. De tussenmeter in het bedrijfsgedeelte. Ik heb berekend hoeveel er verbruikt is en tegen welk tarief.

Simpel … het bedrag splitsen in privé- en zakelijk gebruik.

 

28 minuten geleden, Aapjes zei:

Ik heb nog geen factuur, en als ik deze ga krijgen dan is het dus één factuur welke ik privé ga voldoen. Hoe boek ik nu de verbruikte elektra in bedrijfsboekhouding?

Het zakelijke deel, die privé is betaald, boek als een privé-storting.

Het zakelijke verbruik boek je onder energiekosten o.i.d. De zakelijke btw vorder je terug.

 

De factuur zal hoogst waarschijnlijk niet berekend zijn t/m 31-12-2021, maar een overloop kennen. Alsdan moet je ook nog een splitsing maken in het zakelijk verbruik in 2021 en 2022. De kosten wijs je toe aan het jaar waarin zij gemaakt zijn.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Aapjes zei:

Hoe boek ik nu de verbruikte elektra in bedrijfsboekhouding?

 

Als je nog geen factuur hebt, moet je een zogenaamde overlooppost opnemen. Dat is simpelweg het te verwachten bedrag exclusief BTW. Die boek je dan op energiekosten en zet je op de balans als "nog te factureren kosten". Hoeft dus niet helemaal perfect te zijn, maar wel zo nauwkeurig mogelijk.

 

Dus stel dat je 500 kWh zakelijk hebt verbruikt en het tarief 30 cent/kWh (incl BTW) was in 2021, dan boek je 500 maal 25 cent (ongeveer, excl BTW) als kosten in 2021.

 

Als je in 2022 eindelijk de factuur krijgt, dan boek je (het zakelijke deel van) die factuur weg tegen de overloopgrootboekrekening "te factureren kosten" en kun je op dat moment de BTW ook terugvragen.

 

Let erop dat je alleen de verbruikskosten mag aftrekken. Dus alleen bemeterde kWh electra of m³ gas en niets van de vaste lasten (vastrecht), want die zijn per definitie privé.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.