• 0

Vragen over balans - privé opnames wegstrepen tegen eigen vermogen?

Ik ben een ZZP'er die een jaarrekening moet opstellen voor een aanvraag hypotheek. Elk jaar sluit ik netjes het jaar af, en ik kan een winst/verlies rapportage samen met een balans makkelijk uit mijn online boekhoud pakket exporteren.

 

Nu valt het mij alleen op dat de totaaltelling van de balans (debet/credit) elk jaar hoger wordt.

Vorig jaar bijvoorbeeld is de post 0400 - Eigen Vermogen aanwezig is, met (fictief) €50.000 Credit. Daarnaast is er een post 0410 Privé met (fictief) €40.000 Debet.

Dit jaar bijvoorbeeld is de post 0400 - Eigen Vermogen aanwezig is, met (fictief) €100.000 Credit. Daarnaast is er een post 0410 Privé met (fictief) €80.000 Debet.

 

Hoort dit zo elk jaar op te lopen? Het voelt voor mij logischer om dat gene wat privé is onttrokken aan de eenmanszaak weg te strepen tegen het eigen vermogen. Dat lijkt mij overzichtelijker, maar wellicht is dit precies hoe het hoort, haha.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1
13 minuten geleden, StijnSpijker zei:

Hoort dit zo elk jaar op te lopen?

Wel als je meer “verdient” dan je “uitgeeft” 

 

14 minuten geleden, StijnSpijker zei:

Het voelt voor mij logischer om dat gene wat privé is onttrokken aan de eenmanszaak weg te strepen tegen het eigen vermogen. Dat lijkt mij overzichtelijker, maar wellicht is dit precies hoe het hoort, haha.

Als je het goed doet, dan “streep” je het tegen elkaar weg. 
Zoals Joost schrijft … salderen is de term hiervoor.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de goede antwoorden :)

 

Okay, dus ik heb het alsvolgt opgelost, voor elk van mijn 3 boekjaren heb ik gekeken op de balans van een boekjaar op 31-12, als daar dan €40.000 Privé op staat, en €50.000 eigen vermogen, heb ik dat gesaldeerd door een memoriaal boeking te maken op 1-1 van het volgende jaar, waarbij die ik €40.000 euro credit op Privé, en debet op Eigen Vermogen. Dan is de balans vanaf 1-1 weer netjes vanaf het daadwerkelijke startpunt voor dat jaar (zonder privé dus).

 

Joost Rietveld zegt dat je eigenlijk alle grootboekrekeningen kan salderen met EV op 1-1. Ik zie nu inderdaad dat mijn BTW grootboekrekeningen ook alsmaar "groter" worden elk jaar.

 

In mijn geval, posten

1800 - BTW Voorbelasting

1810 - BTW leveringen (21%)

1819 - BTW leveringen / diensten uit landen buiten de EU

1820 - BTW leveringen / diensten uit landen binnen de EU

1830 - BTW Afdrachten

1840 - BTW Te Betalen

 

Deze kan ik dus allemaal salderen met het EV? (ter bevestiging)

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Wat Joost bedoelt (neem ik aan) is dat je de BTW grootboekrekeningen met elkaar moet salderen, BTW moet je niet salderen met het EV, maar moet elk jaar op 0 uitkomen (afrondingsverschillen daar gelaten). Als de BTW elk jaar oploopt klopt er iets niet, of je aangiften niet of de manier waarop je het verwerkt

aangepast door DeWit83
Spelfout
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.