• 0

Vragen over balans - privé opnames wegstrepen tegen eigen vermogen?

Ik ben een ZZP'er die een jaarrekening moet opstellen voor een aanvraag hypotheek. Elk jaar sluit ik netjes het jaar af, en ik kan een winst/verlies rapportage samen met een balans makkelijk uit mijn online boekhoud pakket exporteren.

 

Nu valt het mij alleen op dat de totaaltelling van de balans (debet/credit) elk jaar hoger wordt.

Vorig jaar bijvoorbeeld is de post 0400 - Eigen Vermogen aanwezig is, met (fictief) €50.000 Credit. Daarnaast is er een post 0410 Privé met (fictief) €40.000 Debet.

Dit jaar bijvoorbeeld is de post 0400 - Eigen Vermogen aanwezig is, met (fictief) €100.000 Credit. Daarnaast is er een post 0410 Privé met (fictief) €80.000 Debet.

 

Hoort dit zo elk jaar op te lopen? Het voelt voor mij logischer om dat gene wat privé is onttrokken aan de eenmanszaak weg te strepen tegen het eigen vermogen. Dat lijkt mij overzichtelijker, maar wellicht is dit precies hoe het hoort, haha.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1
13 minuten geleden, StijnSpijker zei:

Hoort dit zo elk jaar op te lopen?

Wel als je meer “verdient” dan je “uitgeeft” 

 

14 minuten geleden, StijnSpijker zei:

Het voelt voor mij logischer om dat gene wat privé is onttrokken aan de eenmanszaak weg te strepen tegen het eigen vermogen. Dat lijkt mij overzichtelijker, maar wellicht is dit precies hoe het hoort, haha.

Als je het goed doet, dan “streep” je het tegen elkaar weg. 
Zoals Joost schrijft … salderen is de term hiervoor.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de goede antwoorden :)