• 0

Wat bracht twee jaar corona jouw bedrijf?

De afgelopen twee jaar heeft nogal wat impact gehad op de Nederlandse ondernemer. Van ernstig negatieve zaken tot nieuwe ontwikkelingen en nieuwe kansen.

 

Mijn vraag is, wie er hier wil delen wat zijn of haar onderneming heeft gedaan om sterker uit de strijd te komen of wat er is aangepakt om te kunnen overleven of om het bedrijf te beëindigen.

Het lijkt me nuttig voor eenieder om er misschien van te leren voor een eventuele volgende heftige periode.

 

We hebben zelf in het bedrijf ook mooie en minder mooie ervaringen, maar die wil ik hier niet als eerste posten, dat doe ik verderop in dit topic.

 

Brand los.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 3
19 uur geleden, herman van der helm zei:

Brand los.

 

Volgens mij is het al eerder aan de orde geweest, maar voor ons bedrijf was het de meest verstandige (zowel emotioneel, rationeel als zakelijk beschouwd) beslissing om 'de stekker (nu bijna een jaar geleden) eruit te trekken'. 

 

De periode van niets doen en verveling die volgde, bracht ook bezinning en zette mij op het pad om mij wat meer te gaan bezighouden met de grotere vraagstukken in de wereld, of en hoe daar iets aan te veranderen is...

 

Dat heeft ertoe geleid dat ik nu in de afstudeerfase zit van een Masterstudie (Design Driven Innovation) die precies dat beoogt: onderzoek doen naar oplossingsrichtingen om aanknopings- c.q. hefboompunten te vinden en daar benodigde veranderingen in gang te zetten.

 

Dat dus, opa zit weer op school en hoopt daarmee straks nog een beetje van betekenis te kunnen zijn.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 2

Zakelijk hebben we de afgelopen 2 jaar goed geboerd wel heeft het een zware wissel getrokken in privé. Met ons werk stonden we ineens in de frontlinie van bacillen en virussen en volop in de picture. Extra beschermingsmiddelen voor onszelf, klanten met veel vragen, extra schoonmaak rondes, sjouwen met desinfectie middelen, handdoekjes en toiletpapier omdat de klanten vooral niet zonder wilden zitten. Omdat niemand kon voorzien hoe lang alles duurde was extra personeel aantrekken ook geen optie dus wie beschikbaar was maakte veel uren. 

 

Gelukkig kon ik eind vorig jaar versneld gaan afbouwen en is mijn privé weer in balans. Deze "Opa" geniet nu van kleinkinderen en hobby's :slightly-smiling-face:

Link naar reactie
  • 0
39 minuten geleden, henkh zei:

Deze "Opa" geniet nu van kleinkinderen en hobby's :slightly-smiling-face:

 

Hier hetzelfde, de hobby (weliswaar een serieuze studie) heb ik reeds beschreven, maar (klein)kinderen, andere familie en mijn vrienden blijven ook bij mij natuurlijk het belangrijkst!

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Wel grappig, bij mij was het ongeveer andersom. Het eerste half jaar tot een jaar erg rustig op het werk, daardoor Privé helemaal super. Veel 'Quality Time' kunnen maken. Tweede jaar Corona was alsvanouds lekker druk.

Automatisering: Implementatie en beheer van uw bedrijfssoftware

Consultancy: Advies en onderzoek naar uw applicatielandschap

Hosting: Full-service websitebeheer

Link naar reactie
  • 0

Prive: nieuw vrijstaand huis gekocht met een grote tuin, dit naar aanleiding van het gevoel teveel opgesloten te zitten in een 'rijtjeshuis' tijdens corona. Zonder corona had ik dit veel minder snel gedaan. Mega happy mee!

 

Zakelijk: zeer veel groei in het bedrijf, miljoenen extra omzet en goede winst, maar bijna iedereen is nu thuiswerken gewend en is een stuk minder gezellig zo :(

Link naar reactie
  • 3

Nou Herman, mijn verhaal is zowel positief als negatief.


Ik ben/was een zzp-er die vooral op opdrachtbasis werkt, uurtje factuurtje.

Ik had in 2019 een slecht jaar, begin 2020 was nog niet zo lekker begonnen. Dus toen de corona kwam, een opdracht werd ingetrokken en ik eens op de spaarrekening keek was al snel duidelijk dat het Tozo aanvragen zou worden.

Totdat ik hoorde dat gemeenten in de eerste twee weken ca 40.000 aanvragen  hadden gekregen was wel duidelijk voor mij dat die (veel) hulp nodig zouden hebben.

 

Dus ik heb me meteen gemeld bij de interim dienstverleners die personeel plaatsen bij gemeenten.  Maar helaas zij wilde mij niet omdat ik weliswaar gemeente ervaring had, maar niet in het "sociaal domein". Dat was in april. In mei kwam de gemeente Utrecht echter plotseling met Tozo vacatures in loondienst.

Dus ja, ik heb daarop gesolliciteerd en ben aangenomen als Tozo consulent.
Ik heb honderden ondernemers kunnen helpen met het verkrijgen van Tozo, en ja begin ook bij sommige weer terug moeten halen.
 

Op dit moment werk ik nog steeds in bij de gemeente, maar niet meer als Tozo consulent, maar gewoon in mijn eigen vakgebied van "boekhouder" en dan vooral procesverbetering voor Werk en Inkomen, want een moderne boekhouder maakt niet veel journaalposten meer het is vooral systemen inrichten en aanpassen zodat de boekingen grotendeels geautomatiseerd kunnen verlopen. Al is gemeente Utrecht wel een beetje een software museum en vragen veel processen wel scherpe bewaking en handmatige controle.


Ik heb me in 2020 uitgeschreven bij de KvK, feitelijk vooral omdat het als zzp-er en dienstverlener weinig toegevoegde waarde heeft ingeschreven te blijven staan.

Inmiddels zijn er wel weer wat potjes op het vuur om toch weer wat ondernemend te gaan doen maar nog niks concreet genoeg om te starten (of te delen) en zoals het er nu uitziet zal het wel nog even in combinatie zijn met werk in loondienst.  Want 1 van de uitgangspunten voor mij is toch wel dat ik geen ondernemer meer wil zijn die 100% afhankelijk is van uurtje-factuurtje opdrachten.

 

Link naar reactie
  • 1

Zoals beloofd hierbij onze ervaringen met de coronaperiode.

 

De verhalen uit het buitenland en snel daarop ook in ons land boezemde veel angst in. De eerste maand in de loc down liep onze omzet echter gewoon door, omdat het leveringen betrof die al ingezet waren, maar daarna kelderde de omzet aanzienlijk. Ons product vereist, omdat het voor veel mensen nieuw is, veel uitleg op locatie en dat was niet meer mogelijk. Alle afspraken werden afgezegd en nieuwe kwamen niet tot stand.

 

Deze ontwikkeling zorgde bij mij voor een behoorlijke angst, vooral omdat twee van mijn kinderen met hun gezin hun volledige inkomsten uit het bedrijf haalde. Een aantal weken verlamde dat mij behoorlijk. Ik keek veel tv om alles op de voet te volgen, maar hier werd ik niet vrolijker van. Ik zocht naar lichtpuntjes, maar die waren er niet. Diverse mensen in mijn omgeving werden ziek en 2 klanten overleden door het fenomeen.

 

Het bedrijf stond zo goed als stil, maar we wilden toch wat gaan doen. We zijn gaan zoeken naar kansen voor de toekomst. Hoe kunnen we het bedrijf aanpassen. We zijn gestart met digitalisering van de verkoop d.m.v. online demonstraties, video vergaderen etc.

 

Ook zagen we verpleging tobben in ziekenhuizen bij het omdraaien van patiënten. Hier hebben we een tool voor ontwikkeld op onze bestaande machines om dit veel handiger te kunnen doen. Via de sociale media is dit een mooie reclame campagne voor ons bedrijf geworden, waar we nu nog de vruchten van plukken.

 

Ook heb ik met een bevriende biotechnoloog een corona zelftest ontwikkeld, die zeer interessant leek te worden, maar achterhaald is door de huidige zelftesten.

 

Beurzen konden we niet meer bezoeken, daardoor hebben we veel meer de online kanalen ingezet zoals LinkedIn en YouTube. Dit geeft een veel groter bereik dan een beurs. We zijn dit dan ook aan het uitbreiden om onze vindbaarheid wereldwijd te vergroten.

 

Financieel gezien hebben we gebruik kunnen maken van de diverse overheidsregelingen zoals TVL en NOW. Gelukkig hebben we geen belasting uitstel hoeven vragen en geen leningen hoeven af te sluiten. Het afgelopen half jaar is de omzet weer terug op het niveau van 2019.

 

Terugkijkend kan ik constateren dat angst voor het onbekende belangrijk is, en je het niet moet negeren. Uit een lamgeslagen positie zijn er vele nieuwe kansen te ontwikkelen zowel bedrijfsmatig als in de privésfeer. Je wordt als het ware gereset. En dat kan met de huidige ontwikkelingen in de wereld misschien nog wel mijn belangrijkste boodschap zijn.

Link naar reactie
  • 0

dat probleem van thuiswerken, thuiszitten door de corona ken ik niet, soms lastig te begrijpen waar mensen tegenaanlopen. vanaf dag 1 in corona is't niet meer opgehouden met het werk.

Inmiddels zijn we verhuisd naar ons gewenste stekkie, de hypotheek is met de huidge rentes lager geworden dan ons vorige adres en de buffers zijn wat groter gemaakt.

inmiddels snakken wij eigenlijk wel naar een maandje samen thuis te zitten, dat vrije tijd zijn we best verleerd in die twee jaar.

 

 

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.