• 0

Boekentips over hoe je een (holding) bv 'runt'

(aangepast)

Mocht de titel wat vaag overkomen, ik had eerst in gedachten 'Aanbevelingen boeken/resources m.b.t. operationele en (fiscaal)juridische aspecten van een persoonlijke holding bv' en verplichtingen van de DGA. Dat is iets specifieker, maar nodigt minder uit om te klikken, gok ik.

 

Ik ben dus op zoek naar een boek (of content in portals zoals KluwerNavigator, OpMaat etc) dat ingaat op het reilen zeilen van persoonlijke holding bv's. Ik ken het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst, het Ondernemersplein van de KvK, de content op dit forum etc. Alledrie goede bronnen van informatie, maar ik ben op zoek naar materiaal dat meer/verder ingaat op de praktijk en (echte) praktijkvoorbeelden, tips, veel voorkomende valkuilen, pensioen etc bevat. Zowel op het voor de hand liggende gebied van fiscale zaken, maar vooral ook m.b.t. praktische invulling van bijv. managementovereenkomsten met werkmaatschappijen, vormen van samenwerking etc. Met andere woorden, een algemeen handboek/draaiboek gericht op ondernemers met een persoonlijke holding bv. Ik heb een juridische en financiële achtergrond, dus het mag een technisch sausje hebben.

 

Bestaat zoiets? Het mag geopinieerd zijn, als maar duidelijk is wat feit is, en wat opinie is. Ik kan me verder ook voorstellen dat dit wellicht over 2-3 boeken van meerdere auteurs verspreid is. Uiteraard snap ik dat je altijd naar de inviduele situatie moet kijken om te beoordelen wat verstandig is, expertadvies moet inwinnen etc etc. Maar ik wil graag ook zelf de achtergrond snappen zodat ik advies en informatie van anderen (zoals boekhouders, bedrijfsadviseurs en juristen) in context kan plaatsen, kan meepraten, doorvragen en beoordelen.

aangepast door Hans van den Bergh
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hmm, daar was ik al bang voor. Ik kwam al niet heel veel tegen dat überhaupt in de buurt lijkt te komen. Van Schilfgaarde heb ik inderdaad gezien, maar ik zag dat de laatste druk uit 2017 is, zou je nog aanbevelen 'm te lezen? Er is inmiddels een hoop veranderd, op juridisch vlak althans.

 

Op het gebied van belastingen leek mij "Wegwijs in de belastingheffing van ondernemingen" van Boomsluiter e.a. geschikt. Op het gebied van bestuur leek mij, hoewel anekdotisch gericht, "Als het er echt om gaat : persoonlijke gesprekken met topbestuurders over bestuur en risicomanagement" van Bos en Ass redelijk.

 

Wat bedoel je precies met "Verder gaat dit soort kennis juist rond op basis van studie"?

Link naar reactie
  • 1
33 minuten geleden, Rodney... zei:

Van Schilfgaarde heb ik inderdaad gezien, maar ik zag dat de laatste druk uit 2017 is

De nieuwe versie wordt verwacht op 12/04/2022, maar is al te bestellen, zag ik.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.