• 0

Als een klant niet kan betalen

Ik heb een eenmanszaak waarbij mensen mensen mij bezoeken voor verschillende diensten allemaal kunst gerelateerd. Mijn klanten komen uit alle hoeken van Nederland en zijn dan gemiddeld een aantal uren bij mij waarna er naderhand meteen afgerekend wordt.

 

Nu gaat dit over het algemeen altijd goed maar een hele enkele keer komt het wel eens voor dat iemand niet meteen kan betalen om welke reden dan ook. Niet voldoende saldo, verkeerde (of geen) pinpas bij zich.. ik heb van alles meegemaakt. En helaas heb ik ook iemand gehad die me nooit heeft betaald. "Ging even geld halen" en heb ik nooit terug gezien. Dat was mijn eigen domme fout, ik heb toen geen sleutels, telefoon of ID achtergehouden uit vertrouwen.

 

Lang verhaal kort: hoe zouden jullie dit aanpakken?

 

Ik heb dus een winkel maar lever een dienst en geen goederen. Dus het werk is al gedaan als er betaald moet worden. Ik kan me voorstellen dat een kapper dit probleem bijvoorbeeld ook wel eens heeft alleen gaat het bij mij om hogere bedragen.

 

Van te voren betalen is lastig want ik weet niet precies hoe lang ik bezig ben met een klant. En soms komt iemand van de andere kant van Nederland en dan moet je er maar op vertrouwen dat het achteraf goed komt. Komt meestal ook wel goed, daar niet van, maar je hebt geen zekerheid.

 

Beste wat ik kan bedenken als iemand niet kan betalen een formulier laten tekenen waarin we afspreken dat er binnen een bepaalde termijn wordt betaald.

 

Bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel!

 

11 minuten geleden, sander86 zei:

Van te voren betalen is lastig want ik weet niet precies hoe lang ik bezig ben met een klant.

Vooraf laten betalen, of een gegevens laten verstrekken en een offerte laten tekenen, is vaak ook drempelverhogend; hoe zit dat in jouw werk/branche? 

 

Als het alleen om mijn tijd gaat heb ik liever 100 particuliere klanten waarvan er 99 achteraf betalen dan maar 80 klanten die allemaal vooraf betalen, want per saldo levert dat meer op. Het gaat om de totale formule.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
47 minuten geleden, sander86 zei:

Ik heb dus een winkel maar lever een dienst en geen goederen. Dus het werk is al gedaan als er betaald moet worden. Ik kan me voorstellen dat een kapper dit probleem bijvoorbeeld ook wel eens heeft alleen gaat het bij mij om hogere bedragen.

 

Een kapper vraagt geen vooruit betaling omdat 90% van zijn klanten terugkerende klanten zijn en inderdaad de schade max een paar tientjes is als een eenmalige klant niet kan betalen. Hij / zij kent zijn klanten dat maakt vooruitbetaling overbodig want dan betalen ze volgende keer.

 

Als jij (eenmalige) diensten leveren is gedeeltelijke vooruitbetaling niet raar. Het feit dat je niet precies weet hoeveel tijd je kwijt bent betekent niet dat je een klant gewoon alvast een bedrag kan laten betalen. En dat tackelt meteen je grootste risico.

Want als ze hun pas vergeten zijn even geen saldo hebben of wat dan ook merk je dat meteen voordat je begonnen ben. geen gedoe met formulieren tekenen.. 9 van de 10 klanten zal zelf tot de conclusie komen dat ze op een ander moment terug moeten komen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, sander86 zei:

Lang verhaal kort: hoe zouden jullie dit aanpakken?

Factuur maken en voor de afgenomen dienst laten tekenen.

Als er geen betaling volgt, dan een incassobureau inschakelen.

 

2 uur geleden, Bert. zei:
2 uur geleden, sander86 zei:

 een formulier laten tekenen waarin we afspreken dat er binnen een bepaalde termijn wordt betaald.

Dat noemen we in de regel een factuur.......

Dat dus ...

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 uur geleden, Bert. zei:

Dat noemen we in de regel een factuur.......

 

Nou een factuur laat je normaal gesproken niet tekenen maar stuur je op. Nu heb ik een dienst geleverd bij mij in de winkel. In een winkel betaal je normaal meteen. Als ik benzine tank en ik kan niet betalen dan moet er meteen iets geregeld worden. Ze sturen dan geen factuur. En de benzine kan niet meer uit de auto. Verschil bij mij is alleen dat mijn klanten vaak van ver komen en niet even snel geld kunnen halen.

 

3 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Welkom op Higherlevel!

 

Vooraf laten betalen, of een gegevens laten verstrekken en een offerte laten tekenen, is vaak ook drempelverhogend; hoe zit dat in jouw werk/branche? 

 

Als het alleen om mijn tijd gaat heb ik liever 100 particuliere klanten waarvan er 99 achteraf betalen dan maar 80 klanten die allemaal vooraf betalen, want per saldo levert dat meer op. Het gaat om de totale formule.

 

Vooraf betalen is niet echt gebruikelijk in mijn vakgebied, offertes ook niet want het is een winkel enigszins vergelijkbaar met een schoonheidsspecialist. Het gaat eigenlijk ook altijd goed. Misschien 1 op de 100 klanten waar het een keer mis gaat. Paar keer per jaar max. Maar dan kan het wel om 500 euro gaan.

 

2 uur geleden, Roel J zei:

 

Een kapper vraagt geen vooruit betaling omdat 90% van zijn klanten terugkerende klanten zijn en inderdaad de schade max een paar tientjes is als een eenmalige klant niet kan betalen. Hij / zij kent zijn klanten dat maakt vooruitbetaling overbodig want dan betalen ze volgende keer.

 

Als jij (eenmalige) diensten leveren is gedeeltelijke vooruitbetaling niet raar. Het feit dat je niet precies weet hoeveel tijd je kwijt bent betekent niet dat je een klant gewoon alvast een bedrag kan laten betalen. En dat tackelt meteen je grootste risico.

Want als ze hun pas vergeten zijn even geen saldo hebben of wat dan ook merk je dat meteen voordat je begonnen ben. geen gedoe met formulieren tekenen.. 9 van de 10 klanten zal zelf tot de conclusie komen dat ze op een ander moment terug moeten komen.

 

 

 

Ik heb ook veel terugkerende klanten. Het komt maar heel zelden voor dat iemand problemen heeft met de betaling en daarom laat ik dus niet al mijn klanten dubbel pinnen.

 

Dit zal ook vast wel eens voorkomen in een restaurant. Hoe zou dat gaan? Iemand heeft lekker gegeten maar komt er achter dat hij niet (meteen) kan betalen. Het restaurant gaat dan geen factuur sturen. Politie inschakelen doe je ook niet want als het verder gewoon een vriendelijke klant is dan is het niet echt diefstal maar eerder onmacht.

aangepast door sander86
Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, sander86 zei:

Ik heb ook veel terugkerende klanten. Het komt maar heel zelden voor dat iemand problemen heeft met de betaling en daarom laat ik dus niet al mijn klanten dubbel pinnen.

Je kunt er ook voor kiezen om alleen klanten bij hun eerste bezoek (gedeeltelijk) vooraf te laten betalen. Zodra het een terugkerende klant is, is de kans op fraude/misbruik alweer een stuk kleiner en hoef je voor die terugkerende klanten geen drempel op te werpen van een betaling vooraf.

 

Als je van geen enkele klant een (gedeeltelijke) betaling vooraf wil vragen, of ze een opdrachtbevestiging o.i.d. wil laten ondertekenen, dan kun je dus nog voor de optie kiezen door iets als borg te houden als een klant na afloop van de afspraak geld moet gaan pinnen. Daarmee verhoog je dan vast de kans dat iemand daadwerkelijk terugkomt.

 

5 minuten geleden, sander86 zei:

Dit zal ook vast wel eens voorkomen in een restaurant. Hoe zou dat gaan? Iemand heeft lekker gegeten maar komt er achter dat hij niet (meteen) kan betalen. Het restaurant gaat dan geen factuur sturen. Politie inschakelen doe je ook niet want als het verder gewoon een vriendelijke klant is dan is het niet echt diefstal maar eerder onmacht.

Als die klant nog in het restaurant is, zullen ze vast proberen om de klant toch te laten betalen. Geen saldo? Kun je niet iemand bellen die je wat over kan maken? Pinpas vergeten? Kun je niet met je telefoon of smartwatch betalen? Als het een vriendelijke klant is die uit onmacht iets is vergeten, is de kans dat diegene niet meer terugkomt na het pinnen ook niet zo groot, lijkt me. De ene restauranthouder zou uit principe wel de politie bellen, al is het maar om druk uit te oefenen. De ander loopt misschien met de klant mee naar de dichtstbijzijnde pinautomaat. En weer een ander hoopt dat de klant terugkomt en als dat niet zo is, dan is dat balen.

 

De besteding bij een restaurant zal meestal lager zijn dan bij jou, dus als jij het risico niet wil lopen dat er een klant is die weggaat zonder te betalen, zal je toch echt een drempel moeten opwerpen, ondanks dat dat in de branche misschien niet gebruikelijk is of je het liever niet doet.

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, sander86 zei:

Ik heb ook veel terugkerende klanten. Het komt maar heel zelden voor dat iemand problemen heeft met de betaling en daarom laat ik dus niet al mijn klanten dubbel pinnen.

 

Dan behoort het gewoon tot jou ondernemersrisico.

 

4 minuten geleden, sander86 zei:

Dit zal ook vast wel eens voorkomen in een restaurant. Hoe zou dat gaan? Iemand heeft lekker gegeten maar komt er achter dat hij niet (meteen) kan betalen.

 

google maar eens op eetpiraterij. daar nemen ze dus gewoon het ondernemersrisico..

 

Je hebt twee keuzes.

- Of je regelt zaken vooraf en verkleint je risico daarmee.

- of je accepteert het risico dat je een paar keer per jaar  niet betaald wordt.

 

een tikkie sturen is ook nog een optie de meeste klanten hebben hun bankzaken op de telefoon.

Als je een procedure wilt. zou mijn voorstel zijn toch een factuur zijn én laten tekenen, waar het om gaat is dat je normaal in een winkel de zaak afhandelt op basis van een mondelinge overeenkomst.
Als de klant zijn deel van de overeenkomst niet nakomt moet jij zorgen dat je bewijs hebt dat je de dienst hebt verricht en dat de klant opdracht heeft gegeven, dat bereik je door een factuur te maken en die te laten tekenen.
als je het "raar" vind een factuur te laten tekenen kun je het ook een offerte laten tekenen en apart een factuur mee te geven..


 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, sander86 zei:
4 uur geleden, Bert. zei:

Dat noemen we in de regel een factuur.......

Nou een factuur laat je normaal gesproken niet tekenen maar stuur je op.

Normaal gesproken wel ... echter wat als je een factuur opstuurt en Linke Loetje zegt domweg niet te weten waarover het gaat. Een handtekening voor akkoord op een factuur is dan wel zo handig.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het kan nog gekker hoor. Kleine dienstverlener die online afspraken aanneemt. Klant betaald niet en na diverse aanmaningen een mailtje van een bewindvoerder die vriendelijk meedeeld dat deze klant de opdracht niet had mogen geven daar onder curatele/persoonlijk faillissement. Waarom we het faillissementenregister niet hebben gechecked alvorens de afspraak in te plannen. :-( 

 

Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, zzpegel zei:

Het kan nog gekker hoor.

Dat is niet gek, dat is zoals het werkt. Het is aan jou als ondernemer om het risico in te schatten, zowel bij particuliere als zakelijke opdrachtgevers. Ik ga bijvoorbeeld ook niet bij elke zakelijke opdrachtgever bij de KvK navragen of die persoon wel tekenbevoegd is. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, vloerengilde zei:

waarom niet gewoon een bon laten tekenen voor geleverde diensten wanneer ze geenbetaalmogelijkheid bij zich hebben?

bon is gewoon een andere benaming voor … factuur.

 

Alle bescheiden die in het economische verkeer de functie van een factuur hebben, zijn een factuur. Het maakt niet uit onder welke benaming (nota, kwitantie, bon, notariële akte of notariële afrekening) de bescheiden worden uitgereikt. 
 

https://wetten.overheid.nl/BWBR0035935/2021-06-23#Circulaire.divisie3_Circulaire.divisie3.2_Circulaire.divisie3.2.4

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
16 uur geleden, sander86 zei:

 Het komt maar heel zelden voor dat iemand problemen heeft met de betaling en daarom laat ik dus niet al mijn klanten dubbel pinnen.

 

Waar hebben we het dan nog over? Als je een klant die geen geld bij heeft een factuur meegeeft of nastuurt heb je bij klanten die echt hun pinpas zijn vergeten het probleem opgelost, bij de rest kan je een incassoprocedure starten.  Tenzij onder curatele of zo maar de kans dat dat voorkomt lijkt bij die één op de honderd te verwaarlozen.

 

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar wel eens gehoord dat het pompstation in dergelijke gevallen de autopapieren of het rijbewijs als onderpand wilde hebben. In restaurants schijn je direct verbannen te worden naar de spoelkeuken.........

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, Bert. zei:

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar wel eens gehoord dat het pompstation in dergelijke gevallen de autopapieren of het rijbewijs als onderpand wilde hebben.

Die vergelijking gaat niet helemaal op, want tanken zonder te betalen is een strafbaar feit. Maar het geeft wel een mogelijke oplossingsrichting aan: een winkel uitlopen zonder te betalen is winkeldiefstal.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Bert. zei:

 

 

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar wel eens gehoord dat het pompstation in dergelijke gevallen de autopapieren of het rijbewijs als onderpand wilde hebben. In restaurants schijn je direct verbannen te worden naar de spoelkeuken.........

 

Klopt. Ik heb het één keer meegemaakt.

Je moet een simpel formulier ondertekenen, ze maken een kopie van je ID-kaart en je krijgt 24 uur de tijd om naar huis te gaan en alsnog te betalen (daar of op factuur). Doe je dat niet dan starten ze een incassoprocedure. 

 

Uiteraard vind 99% van de mensen het al vervelend genoeg en rijden ze snel even heen en weer.

Die 1% is dan ondernemersrisico. Voor een bedrag van 70,- a 100,-  zou ik geen procedure starten.

Link naar reactie
  • 0

Meer informatie geeft mogelijk beter toepasbaar advies. Ik denk nu dat topic starter (TS) iets tussen lijsten maken en tattoeages zetten doet...

 

Fijn weekend,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Nog weer even advocaat van de duivel spelen: wat gebeurt er als een klant tientallen of enkele honderden kilometers reist (substantiële reiskosten maakt) en een flink aantal uren van zijn of haar tijd reserveert en jij kunt de dienst niet leveren of jij moet de dienstverlening onderbreken of staken? Of wat met een ontevreden klant? Waarom zou dat andersom ook niet kunnen gebeuren?

 

Altijd interessant om na te gaan hoe een afspraak of overeenkomst tot stand komt en onder welke voorwaarden dit gebeurt. Daarom denk ik dat juist jouw specifieke branche en eigen werkwijze zeer van belang kunnen zijn bij deze vraagstelling. Juristen stellen niet voor niks dat het opstellen van algemene voorwaarden maatwerk is.

 

Wees blij dat jouw klanten kennelijk bereid zijn om te reizen en tijd te investeren! Kennelijk heb je iets te bieden... :winking-face:

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Cosara zei:

bon is gewoon een andere benaming voor … factuur.

 

Alle bescheiden die in het economische verkeer de functie van een factuur hebben, zijn een factuur. Het maakt niet uit onder welke benaming (nota, kwitantie, bon, notariële akte of notariële afrekening) de bescheiden worden uitgereikt. 
 

https://wetten.overheid.nl/BWBR0035935/2021-06-23#Circulaire.divisie3_Circulaire.divisie3.2_Circulaire.divisie3.2.4

Ik bedoel daarbij dat er geteknd wordt dat de werkzaamheden zijn uitgevoerd, aan de hand van een opleverbon met eventueel beschreven meerwerk maak je een factuur. hebben beide dan nog steeds dezelfde functie?

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, vloerengilde zei:

Ik bedoel daarbij dat er geteknd wordt dat de werkzaamheden zijn uitgevoerd, aan de hand van een opleverbon met eventueel beschreven meerwerk maak je een factuur. hebben beide dan nog steeds dezelfde functie?

Juridisch wel …

… fiscaal moet de oplever- of afleverbon dezelfde wettelijke informatie bevatten als voor een factuur geldt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.