• 0

Contract met ZIGGO: voorwaarden sturen NA ondertekening?

Hallo,

wanneer twee bedrijven een zakelijke koopovereenkomst sluiten en de verkopende partij stuurt de algemene en aanvullende voorwaarden pas NA de tijd op, is dit contract dan wel rechtsgeldig?

 

Quick Net Solutions een derde partij die voor Ziggo werkt, benadert mij namens Ziggo zakelijk. Ze bieden hun internet dienst aan, aan mij als bedrijf. Ik heb mijn zaak aan huis en gebruik internet vooral privé. Ziggo houdt me voor dat ik de internetkosten zakelijk kan aftrekken voor de inkomstenbelasting en omzetbelasting. Dat klonk aantrekkelijk, maar helaas ben ik er in gestonken. Uiteraard is dit  niet handig om te doen, aangezien internet ook privé wordt gebruikt. Het aanbod van Ziggo is niet scherp, dus ik wil liever afzien van deze koop. Omdat het zakelijk is, heb ik geen herroepingsrecht. Ik zit er 3 jaar aan vast.

Toch denk ik dat er een mogelijkheid is, misschien is het niet rechtsgeldig:

 

Tijdens het telefoongesprek, nadat ik telefonisch akkoord heb gegeven, werd ik gevraagd mijn mail te openen, daar de offerte te openen, vervolgens een handtekening te zetten. Echter, er werden mij geen algemene en aanvullende voorwaarden gegeven, dus geen link daar naar en ook niet een mondelinge verwijzing. Ik heb mijn handtekening gezet. In de bevestigingsmail van Ziggo, die 24 uur later gestuurd is, waren de voorwaarden pas voor het eerst gecommuniceerd: een link naar de algemene voorwaarden en in de mail zelf de aanvullende voorwaarden.

 

Kortom: de voorwaarden zijn mij niet aangereikt op het moment van ondertekenen, maar pas 24 uur later.

 

Klopt deze manier van handelen?

 

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring en gedachten hierover!

 

Hartelijke groet,

Antsje

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Antsje,

 

12 minuten geleden, Dankbaar Leven Coach zei:

Kortom: de voorwaarden zijn mij niet aangereikt op het moment van ondertekenen, maar pas 24 uur later.

Klopt deze manier van handelen?

 

Deze manier van handelen klopt niet. Als je niet eerder van de voorwaarden kennis hebt kunnen nemen, zijn die voorwaarden niet van toepassing op deze overeenkomst.

 

14 minuten geleden, Dankbaar Leven Coach zei:

is dit contract dan wel rechtsgeldig?

 

Het contract zelf is wel rechtsgeldig, alleen zijn de algemene en aanvullende voorwaarden niet van toepassing. 

 

Of je dat gaat helpen om van deze overeenkomst af te komen kan ik niet inschatten: dat hangt oa af van wat er in de overeenkomst staat en wat de wettelijke bepalingen zijn. Ik vrees dat het je niet veel gaat helpen....

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Antsie,

 

Ja het contract zelf is geldig, je handtekening staat eronder. Het niet (tijdig) verstrekken van algemene voorwaarden betekent niet dat er geen overeenkomst is, het betekent alleen dat mogelijk niet alle voorwaarden (die afwijken van de standaard wetgeving) van toepassing zijn.

 

maar de kans is vrij groot dat in de overeenkomst staat dat je akkoord gaat met de algemene voorwaarden of dat je tekent "dat je de voorwaarden hebt ontvangen"
In een zakelijke overeenkomst izjn veel minder verplichtingen en vormvereisten.

Of de algemene voorwaarden bij jou van toepassing zijn valt niet te zeggen op basis van je vraag.

 

edit vraag weggehaald had niet goed gelezen

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

De verkoop van energiediensten door onafhankelijke callcenters die via affiliate-marktplaatsen werken voor leveranciers als Ziggo, is al jaren een kwestie die ook in de media behandeld is. Het is redelijk bekend dat veel van deze telemarketeers misleiding niet schuwen. Je bent niet door Ziggo misleid, maar door Quick Net Solutions. Die zal ik zo eens bekijken.

Ondernemers hebben in die hoedanigheid niet dezelfde bescherming als consumenten, maar voor het sluiten van energiecontracten voor een zaak aan huis gelden aparte regels. Of die info op Ondernemersplein te vinden is, weet ik niet. Maar laat je niet van het kastje naar de muur sturen. Als jij hier een vraag wil stellen, krijg je hier een antwoord. We zijn op HL niet liever lui dan moe. 

 

Bij de KVK zeggen ze (in 2019) dat opzeggen moeilijker is.

Quote

Juist door het kiezen voor een zakelijk energiecontract maak je het jezelf moeilijker om op te zeggen. Een particulier heeft twee weken bedenktijd. Een ondernemer die een zakelijk contract afsluit wettelijk gezien niet.

 

Bij de ACM zeggen ze (ook in 2019) iets anders.

Quote

Bent u ondernemer? En gebruikt u energie voor uw woonhuis? Dan vindt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dat de energieleverancier u een contract moet geven waarbij u consumentenbescherming hebt. <> De ACM heeft daarom een brief gestuurd aan alle energieleveranciers. Daarin zegt de ACM dat ondernemers consumenten zijn als ze een energiecontract voor hun woonhuis afsluiten. En als ze deze energie vooral privé gebruiken. Daarom hebben ze dan recht op consumentenbescherming. 

 

aangepast door TwaBla
2019

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

En direct daarna geeft de ACM een voorbeeld.

 

Quote

Total past consumentenregels toe bij klanten met zakelijk contract op woonhuis

 

De ACM heeft onderzoek gedaan bij energieleverancier Total Gas & Power Nederland BV.  Total heeft tijdens het onderzoek een toezegging gedaan om deze ondernemers wel consumentenbescherming te geven. De ACM verklaart deze toezegging “verbindend”. Dat betekent dat Total de toezegging ook echt moet uitvoeren. Wat gaat Total nu doen?

Klanten van Total die een zakelijk contract hebben, maar de geleverde energie privé gebruiken, krijgen consumentenbescherming. Zij hoeven bijvoorbeeld geen hoge opzegvergoeding te betalen.

 

Total compenseert een grote groep klanten die al is vertrokken. Zij betaalden een opzegvergoeding en krijgen die nu terug.

 

Werft Total klanten voor een energiecontract op hun woonadres? En gebruiken de klanten die geleverde energie privé? Dan biedt Total de klanten nu consumentenbescherming. Bijvoorbeeld door ze bedenktijd te geven. En een contract pas te laten starten als de klant schriftelijk akkoord is gegaan.

 

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?

 

Meld het bij ons. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.

 

De info van de KvK (Ondernemersplein) is dus onjuist. Of tenminste verouderd. Maar het staat er nog wel, helaas.

aangepast door TwaBla
d ingevuld

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
46 minuten geleden, TwaBla zei:

De info van de KvK (Onernemersplein) is dus onjuist. Of tenminste verouderd. Maar het staat er nog wel, helaas.

Aha, bijzonder?! Het leek mij een goed startpunt voor Vraagsteller om op deze materie in te lezen, maar dan is mijn reactie niet behulpzaam/relevant, die modereer (verwijder) ik dan zelf maar even...:smiling-face:

 

Gelukkig zijn er inmiddels meer bruikbare reacties gekomen.

 

 

aangepast door Hans van den Bergh
Aanvulling

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Quick Net Solutions is een deelneming van YT Beheer in Hoorn, tevens actief met FreezCap, Nationaal Collectief & Energiebeheer Nederland. Kijk eens naar deze klachten. Volgens een boze ondernemer op Telguarder:

 

Quote

Nationaal Collectief & Energiebeheer Nederland, Nederlandse Samenwerkingsverband Voor Consumenten, Quick Net Solutions en Provider Connect. Allemaal handelsnamen van een louche club die Confident Sales & Marketing B. V. Heet. De ene keer bellen ze je over de Ziggo en de andere keer betaal je te veel voor je energie. Hebben je gegevens via de KVK gekregen en hebben mailing aan het bel-me-niet register. 

 

Die club Confident zit inderdaad op hetzelfde adres en valt ook onder YT Beheer. Ze werken in Nederland vooral met werkstudenten en scholieren. Of ze ook vestigingen in Turkije en Marokko hebben, moet ik nog bekijken. 

Een andere bestuurder is SD Beheer. Die is tevens betrokken bij Quality Sale Solutions in Hoorn, een ietwat oudere club die eerder op misleidende manier contracten verkocht voor Total aan kleine zelfstandigen.
 

Kenmerkend voor deze ondernemingen is een constante stoelendans van beheersholdings, bedrijfsnamen en handelsnamen. De achterliggende infrastructuur blijft dezelfde. Die werkt als volgt, als ik het goed gereconstrueerd heb. De bekende vergelijkingssites krijgen een royale affiliatevergoeding van de energiebedijven voor elke nieuwe klant. Zij hebben deze ingang gebruikt om marktplaatsen op te zetten waar andere online en telemarketeers kunnen inpluggen.

 

Als gevolg daarvan is een enorme wildgroei aan callcenters ontstaan, met vestigingen in Nederland maar ook Turkije, Marokko en de Antillen waar veel Nederlandssprekenden zijn en lagere lonen betaald kunnen worden. Partijen hebben callcenter-software ontwikkeld, ze verkopen diensten aan elkaar en besteden onderling uit.

Omdat er door de energiebedrijven een hoge premie betaald wordt per nieuwe klant (Confident betaalt zijn werkstudenten 200 euro per nieuwe klant) is de druk hoog om te verkopen, en daardoor ontstaan allerlei misstanden zoals misleiding en oplichting. Waar ondernemers de dupe van worden. En dat is hier op HL al een paar keer behandeld.

Maar een echte oplossing is er nog niet. :thinking-face:



 

Confident Sales & Marketing.png

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Dankbaar Leven Coach zei:

Ik zit er 3 jaar aan vast.

 

Was dat de enige optie die werd aangeboden, of leverde dat korting op?

 

Want de Tw vereist wel dat telecom dienstverleners een mogelijkheid voor een 1 jarig contract aan eindgebruikers (dus niet enkel consumenten) bieden.

Link naar reactie
  • 2

Welkom op Higherlevel!

 

1 uur terug, Dankbaar Leven Coach zei:

Omdat het zakelijk is, heb ik geen herroepingsrecht. Ik zit er 3 jaar aan vast.

Op basis van de informatie van TwaBla actie nemen: Ziggo een brief sturen dat je de overeenkomst bent aangegaan voor privégebruik op je privéadres en dat je daarom een beroep doet op het herroepingsrecht. In de brief ook vermelden dat je de voorwaarden achteraf hebt ontvangen, dat deze daarom niet van toepassing zijn.  Je kunt voornoemde brief voorzien van toelichting ook doorzenden aan de ACM met de vraag of hun mening over energiecontracten ook geldt voor vergelijkbare diensten zoals internetaansluitingen. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 25-2-2022 om 12:29, TwaBla zei:

 

Eén probleempje: Ziggo is geen energiebedrijf. :face-with-monocle: Toch maar even de ACM bellen...

 

Het kan helpen om een klacht in te dienen bij de ACM, oftewel: stuur ze een tip als ondernemer op grond van misleidende verkoop door derden.

 

Deze kwestie heeft echter ook de aandacht van de verantwoordelijke voor Ziggo Zakelijk die eerder al persoonlijk ingreep na een klacht over de agressieve telefonische verkoop door tussenpersonen zoals Quick Net Solutions (Confident Sales & Marketing). Het betrof in dit geval een telemarketingbedrijf dat belde onder de naam Bizzpower - zie deze melding op Twitter. Je ziet daar ook toevoegingen van mensen die recent door Bizzpower benaderd zijn.

Ziggo Zakelijk? Nee dus...

 

Toevallig kreeg ik ook zo'n telefoontje vorige week, vanaf het nummer 010 3180380. Ze doen net alsof ze namens Ziggo Zakelijk zelf bellen, maar als je even doorvraagt vertellen ze dat ze bellen voor Bizzpower. Dit callcenter haalt telefoonnummers uit (oude) KvK-bestanden maar heeft vreemd genoeg ook toegang tot recente info van andere telecom-providers. Daar kom ik nog op terug.

Het verkoopverhaal is dat ze betere verbindingen aanbieden. In andere gevallen suggereren ze een prijsvoordeel. Op mijn vraag of ze wel mogen bellen naar een adreslijst van kleine zelfstandigen nu de nieuwe telecomwet cold calling verbiedt, kwam er een praatje over recente storingen die ik bij een andere provider meegemaakt heb. Naar aanleiding daarvan heeft KPN een duurmeting gedaan, dus Bizzpower heeft vreemd genoeg toegang tot data van derden waarmee ze hun adresbestanden verrijken. Data van KPN of andere telecomproviders.

 

Opmerkelijk is dat Bizzpower een oude bekende is van dit forum - zie topic over ervaringen met energie/telecom-collectieven. Het is een handelsnaam van Say4you BV oftewel The Focus Group met vestigingen in Rotterdam en Amersfoort (een joint venture van de Karan Videshkumar Somai Holding, Peter Reitsma Beheer en Direct Minds Marketing BV, die bedrijfsnamen zijn openbaar) die zelf en via werkmaatschappijen actief zijn onder steeds wisselende handelsnamen, om klagers op het verkeerde spoor te brengen.

 

Werkmaatschappijen van The Focus Group zijn Brokerplace en Focus-Call Nederland met vestigingen in Nederland, Spanje en Turkije. De oprichters zijn ook betrokken bij Paper Chaser, KPI Company en Weena Volgas

 

We hebben deze groep leren kennen als aanbieder van energiecontracten aan kleine zelfstandigen, waarbij gebeld werd onder namen als oa Enjoyabels, Regionaaltotaal, Consutotaal, Snellevergelijking, Tariefdeal, Tariefcoach (al vier jaar aanhoudende klachten), De Rekencoach, Save4you en ook Greenfouryou.nl. In bijgaande video zie je een van de oprichters in de rol als klant die zijn handtekening zet.
 

 

Nou is de energiemarkt lastig en heeft de ACM bepaald dat zelfstandigen die op een huisadres werken aanspraak kunnen maken op consumentenbescherming (bedenktijd), dus schakelen deze callcenters over op de verkoop van telecom-diensten van Ziggo Zakelijk, die voor elke nieuwe klant een flinke premie betaalt.

Wanneer Ziggo bevestigt dat kleine ondernemers op een thuisadres aanspraak kunnen maken op consumentenregels, dan verdampt het verdienmodel van bedriegers die contracten verkopen met babbeltrucs.

 

aangepast door TwaBla
kleine stijlaanpassingen

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.