• 0

BTW terug te vorderen of niet bij opmerking op factuur van leverancier?

Beste forum leden!

 

Via Google kwam ik op dit forum terecht toen ik probeerde een antwoord te vinden op mijn vraag. Hopelijk is er iemand op dit druk bezochte forum die mijn kan helpen met m'n probleem :slightly-smiling-face:

 

Korte achtergrond info: als bijbaantje naast m'n studie, handel ik in schoenen via een eenmanszaak. Nu koop ik sommige schoenen bij Zalando en verkoop ze met een kleine winst weer door. Bijvoorbeeld door in de winter zomerschoenen met een flinke korting te kopen en vice versa. De factuur die Zalando levert bij mijn bestellingen voldoet aan alle eisen die de belastingdienst stelt:

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/

 

Op de factuur staat alles net gespecificeerd, staat op mijn naam, NL BTW nummer et cetera. Echter ze hebben letterlijk de volgende tekst toegevoegd:

 

"Het is niet mogelijk om dit betaalbewijs te gebruiken voor het terugvragen van btw. Aankopen zijn gedaan voor persoonlijk gebruik." 

 

Het is helaas niet mogelijk bij Zalando om een factuur te krijgen zonder deze opmerking of om een zakelijk account aan te maken. 

 

In hoeverre mag Zalando bepalen voor welk gebruik ik de schoenen koop? Ik koop ze wel op mijn eigen naam omdat ik een eenmanszaakje heb, maar ik koop ze wel met het doel om ze weer te verkopen.

 

Mag ik in dit geval de BTW gewoon aftrekken in mijn BTW aangifte, of is dit niet toegestaan door deze opmerking?

 

PS: uiteraard heb ik ook de BD zelf gebeld. De persoon die ik sprak gaf aan dat als de factuur aan de eisen voldoet ik het gewoon kan verrekenen. Maar ik kon het niet zwart op wit krijgen. Ik heb later nog een keer gebeld, deze medewerker stuurde er vooral op om het bij Zalando te regelen en kon me niet echt verder helpen.

 

Ik vind het wel vreemd dat Zalando dat erop zet. Het kost hun toch niks extra's als ik de BTW aftrek? Ik snap het nut niet helemaal waarom ze dat doen. Maar het zorgt er wel voor dat ik uit veiligheid nooit de BTW heb afgetrokken. Maar ik vind het wel zonde dat ik dit misloop.

 

Hopelijke kan iemand aangeven wat hij/zij zou doen!

 

Alvast bedankt!

 

Groetjes,

 

Sophie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)
35 minuten geleden, Sophie2005 zei:

Op de factuur staat alles net gespecificeerd, staat op mijn naam, NL BTW nummer et cetera. Echter ze hebben letterlijk de volgende tekst toegevoegd:

Heb je ook hun BTW nummer gecontroleerd die op de factuur hoort te staan? Klopt die (op naam)? Is dat een Nederlands BTW nummer?

 

Welkom op Higherlevel.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
45 minuten geleden, Sophie2005 zei:

De persoon die ik sprak gaf aan dat als de factuur aan de eisen voldoet ik het gewoon kan verrekenen. Maar ik kon het niet zwart op wit krijgen.

 

Maar dat hoeft ook helemaal niet, Sophie.

Want dat staat al enkele tientallen jaren wél reeds op papier. Namelijk in de wet op de omzetbelasting.

 

Dus welke merkwaardige opmerkingen (vast met een doordachte achterliggende gedachte...) Zalando of andere leveranciers op hun facturen zetten verandert daar niets aan. Zeker zolang zij maar alle benodigde gegevens daar op zetten - en dat hebben zij gedaan, zeg je.

 

Succes met je schoenenhandel!

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 1

Beide medewerkers van de belastingdienst hebben in dit geval gelijk.

 

- Als een factuur aan de eisen voldoet mag je btw verrekenen.

- Als je het zinnetje er niet op wil moet je dat met Zalando regelen.

 

Dat is hoe ondernemerschap in de vrije markt werkt, de belastingdienst geeft op vrijwel geen enkel onderwerp vooraf zekerheid over de aftrekbaarheid. Ze stellen regels en je bent zelf verantwoordelijk die correct toe te passen, dat kun je zelf doen of als je onvoldoende kennis die kennis inhuren. (of via een forum vragen)

 

Zalando zal niet willen dat zij voor handel worden gebruikt en plaatsen dat zinnetje vermoedelijk om handel te ontmoedigen en het heeft blijkbaar deels een effect, jij bent onzeker of dit je niet in problemen gaat brengen.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

We hebben het hier wel over Zalando SE (een duits bedrijf) met een bankrekening op naam van Zalando Payments GmbH. Dus dan blijft mijn vraag of er wel een Nederlands BTW nummer van Zalando op de factuur staat want anders kun je niets met die BTW.

 

Voor levering een Nederlandse onderneming hadden ze de BTW moeten verleggen (en dat doen ze dus niet).

 

Waarschijnlijk zetten ze die opmerking dus op de factuur als waarschuwing dat de BTW op die factuur niet afgetrokken kan worden als voorbelasting (wat dus gewoon klopt).

 

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, Rik · zei:

We hebben het hier wel over Zalando SE (een duits bedrijf) met een bankrekening op naam van Zalando Payments GmbH.

 

die info staat niet in de startpost, maar kan goed zijn dat dat zo is.. mijn antwoord gaat inderdaad uit van een NL bedrijf dat aan een ander NL bedrijf levert. bij een levering tussen 2 eu landen wordt het een stukje ingewikkelder..

Link naar reactie
  • 1

Ik denk dat we fiscaal en juridisch niet moeten verwarren.

 

Zalando is geen belastingdienst en bepaalt dus niet of je wel of geen btw kan terugvragen. Of de aankoop fiscaal privé of zakelijk is, daar gaat Zalando simpelweg niet over.

 

Zalando is trouwens ook geen Duits bedrijf, maar een Europese vennootschap (een Societas Europaea) met btw-nummers in alle landen waar ze handel doen. Ze hebben ook gewoon een Nederlandse tak (Zalando Netherlands BV) met een Nederlands btw-nummer.

Als dat Nederlandse btw-nummer op de factuur staat en jouw bedrijf of jouw eigen naam staat erop, dan mag je gewoon de btw terugvragen.


Juridisch kan het natuurlijk een heel ander verhaal zijn. Als er namelijk garantie moet worden geleverd, kan het zijn dat jij gewoon persoonlijk moet zorgen voor een oplossing. Je kunt daar dus niet mee naar Zalando. Je zult dat gewoon op eigen kosten (of op kosten van de zaak) een nieuw of vervangend product moeten zien te regelen bijvoorbeeld. Of er kan simpelweg een verbod op wederverkoop in de algemene voorwaarden staan.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
29 minuten geleden, prinsrachid zei:

Ze hebben ook gewoon een Nederlandse tak (Zalando Netherlands BV) met een Nederlands btw-nummer.

Die is op 17-2-2022 opgericht. Het is ook maar de vraag of die degene is die levert. Er is ook een Zalando Logistics (Opslag in distributiecentra en overige opslag).

 

Maar goed... het hangt er inderdaad vanaf wat/wie er precies op de gebruikt staat en of het NL BTW nummer in Vies terug te vinden is (want het nummer wat op de website staat is dat in ieder geval niet plus dat daar Zalando SE staat met als "identiteit van de ondernemer" een in Duitsland gevestigd bedrijf in de voorwaarden). Maar ik weet dus niet hoe de factuur eruit ziet en welke gegevens daar op staan.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Volgens mij had Sophie geschreven dat alle verplichte gegevens op de factuur gemeld waren. Dus ook (neem ik aan) een geldig BTW nummer.

 

 

rest de vraag of dit ene geldig duits betw nummer, een geldich belgisch btw nummer of geldig nederlands btw nummer is...

 

 

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, vloerengilde zei:
13 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Volgens mij had Sophie geschreven dat alle verplichte gegevens op de factuur gemeld waren. Dus ook (neem ik aan) een geldig BTW nummer.

rest de vraag of dit ene geldig duits betw nummer, een geldich belgisch btw nummer of geldig nederlands btw nummer is...

"Op de factuur staat alles net gespecificeerd, staat op mijn naam, NL BTW nummer et cetera."

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Cosara zei:

"Op de factuur staat alles net gespecificeerd, staat op mijn naam, NL BTW nummer et cetera."

Dat kun je ook lezen als

"Op de factuur staat alles net gespecificeerd, staat op mijn naam, NL BTW nummer et cetera." (Dus ook mijn NL BTW nummer, wat logisch is bij levering van een Duits bedrijf).

 

Maar het gaat in geval van terugvragen ook om het BTW nummer van de leverancier. Is dat een Duits nummer (of is het nummer niet in VIES te vinden) dan kun je de BTW dus niet terugvragen (waar de leverancier reeds voor waarschuwt).

 

Maar laten we de reactie van TS maar even afwachten want inmiddels is het behoorlijk speculeren.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, Rik · zei:
1 uur terug, Cosara zei:

"Op de factuur staat alles net gespecificeerd, staat op mijn naam, NL BTW nummer et cetera."

Dat kun je ook lezen als

"Op de factuur staat alles net gespecificeerd, staat op mijn naam, NL BTW nummer et cetera." (Dus ook mijn NL BTW nummer, wat logisch is bij levering van een Duits bedrijf).

"Het is helaas niet mogelijk bij Zalando om een factuur te krijgen zonder deze opmerking of om een zakelijk account aan te maken."

 

Dan lijkt mij de vermelding van het btw-nummer van de koper niet de meest logische gevolgtrekking.

 

Maar inderdaad ... laten we de reactie van TS maar even afwachten want inmiddels is het behoorlijk speculeren.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allen voor al jullie reacties, zoveel had ik niet verwacht :grinning-face:

 

Ze zorgen in ieder geval voor veel verwarring met dat zinnetje. 

 

Maar misschien ben ik toch iets te kort door de bocht dat de factuur helemaal klopt. Alles staat er op, inclusief NL BTW nummer. Maar ze hebben er wel wat vol zinnen bij gezet dat ze e.e.a. hebben overgedragen aan Zalando Payments GmbH. Er staat geen ander BTW nummer op de factuur, behalve de Nederlandse.

 

Ik heb een screenshot gemaakt van deze informatie, zie:

https://ibb.co/rphjVd3

 

Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is.

 

Nogmaals hartelijk voor het meedenken!

 

Link naar reactie
  • 2

Het is mogelijk voor een  buitenlandse ondernemer om zich te laten registeren voor de Nederlandse BTW en moet de btw in Nederland worden afgedragen.

 

Daarmee kan Sophie2005 met haar eenmanszaak de betaalde Nederlandse btw gewoon in de voorbelasting terugvorderen.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Dat BTW nummer geeft inderdaad gewoon "Ja, geldig BTW-nummer". (Het NL BTW nummer op hun site in de voorwaarden geeft n.l. "Ongeldig btw-nummer voor grensoverschrijdende transacties binnen de EU" maar dat doet er niet toe. Nummer op de factuur is gewoon correct). De straat is wel verschillend (iets verderop) maar daar zou ik niet wakker van liggen.

 

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Sophie2005 zei:

Heel erg bedankt allemaal voor het meedenken! Dat waardeer ik enorm.

 

Ik ga de BTW voortaan terugvorderen. Dat zorgt ervoor dat m'n marge toch een aanzienlijk stuk groter wordt bij de schoenen die ik bij Zalando koop.

Als je zekerheid wil kan je ook je belastinginspecteur aanschrijven. Die kan je dan vertellen of je de btw mag terugvorderen en dan heb je het zwart op wit. 

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, dinges zei:

Als je zekerheid wil kan je ook je belastinginspecteur aanschrijven. Die kan je dan vertellen of je de btw mag terugvorderen en dan heb je het zwart op wit. 

Die route heeft sophie2005 al bewandeld.
 

“PS: uiteraard heb ik ook de BD zelf gebeld. De persoon die ik sprak gaf aan dat als de factuur aan de eisen voldoet ik het gewoon kan verrekenen. Maar ik kon het niet zwart op wit krijgen.”

 

De Belastingdienst geeft geen schriftelijke verklaringen of beoordelingen af voorafgaande aan de belastingaangifte.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Cosara zei:

Die route heeft sophie2005 al bewandeld.
 

“PS: uiteraard heb ik ook de BD zelf gebeld. De persoon die ik sprak gaf aan dat als de factuur aan de eisen voldoet ik het gewoon kan verrekenen. Maar ik kon het niet zwart op wit krijgen.”

 

De Belastingdienst geeft geen schriftelijke verklaringen of beoordelingen af voorafgaande aan de belastingaangifte.

 


 

Die route heeft sophie2005 niet bewandeld. Ik heb het over een brief sturen naar je eigen belastinginspecteur en hem/haar vragen voor een uitspraak of de btw aftrekbaar is in deze situatie.


volgens mij krijg je dan binnen 8 weken antwoord en dat is op schrift. 

dat is wat anders dan even bellen met de belastingtelefoon 

 

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, dinges zei:

Ik heb het over een brief sturen naar je eigen belastinginspecteur en hem/haar vragen voor een uitspraak of de btw aftrekbaar is in deze situatie.


volgens mij krijg je dan binnen 8 weken antwoord en dat is op schrift. 

 ... en ik schrijf ... De Belastingdienst geeft geen schriftelijke verklaringen of beoordelingen af voorafgaande aan de belastingaangifte.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, dinges zei:

volgens mij krijg je dan binnen 8 weken antwoord en dat is op schrift. 

 

nee de belastingdienst beoordeeld geen individuele facturen op aftrekbaarheid. ze hebben daar onvoldoende zicht op.. want er spelen meerdere (individuele) factoren mee of btw aftrekbaar is of niet.

De belastingdienst kan simpelweg niet weten of alle relevante feiten in de vraag vermeld staan.

 

Alleen bij een controle zal een inspecteur aanwijzingen geven over wat wel en niet aftrekbaar is en achteraf corrigeren.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
36 minuten geleden, Cosara zei:

 ... en ik schrijf ... De Belastingdienst geeft geen schriftelijke verklaringen of beoordelingen af voorafgaande aan de belastingaangifte.

 

 

Ik heb een aantal jaar geleden de belastinginspecteur gevraagd om te bevestigen of een bepaalde case in box 1 of box 3 zou belanden voor de aangifte IB. 

 

Ik heb hier op schrift een antwoord op gekregen. Uiteraard met een voorbehoud dat zijn uitspraak op basis van de door mij aangeleverde informatie is, maar de inspecteur heeft wel een standpunt in genomen. En voor mij was het gelijk duidelijk.

aangepast door dinges
Link naar reactie
  • 0
39 minuten geleden, Roel J zei:

 

nee de belastingdienst beoordeeld geen individuele facturen op aftrekbaarheid. ze hebben daar onvoldoende zicht op.. want er spelen meerdere (individuele) factoren mee of btw aftrekbaar is of niet.

De belastingdienst kan simpelweg niet weten of alle relevante feiten in de vraag vermeld staan.

 

Alleen bij een controle zal een inspecteur aanwijzingen geven over wat wel en niet aftrekbaar is en achteraf corrigeren.


dan moet je niet vragen om individuele facturen op aftrekbaarheid te controleren.

Dan moet je de vraag anders formuleren waar de inspecteur wel wat mee kan.


Verder hoef je niet de controle af te wachten. Bij je aangifte IB heb je (volgens mij) de mogelijkheid in te vullen of er nog specifieke punten zijn waarvan je een oordeel wilt van de belastingdienst. Daar kan je ook de situatie aangeven.

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, dinges zei:

Ik heb een aantal jaar geleden de belastinginspecteur gevraagd om te bevestigen of een bepaalde case in box 1 of box 3 zou belanden voor de aangifte IB. 

 

Ik heb hier op schrift een antwoord op gekregen. Uiteraard met een voorbehoud dat zijn uitspraak op basis van de door mij aangeleverde informatie is,

Zo begint elk sprookje ook ... lang, lang geleden ...

 

De reden waarom er vooraf geen verklaringen meer worden afgegeven is door Roel duidelijk uitgelegd. Verklaringen onder voorbehoud hebben in het verleden al teveel teleurstellingen veroorzaakt, omdat de briefschrijver leest 'het mag' terwijl de Belastinginspecteur schrijft 'misschien mag het'.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.