• 0

BTW terug te vorderen of niet bij opmerking op factuur van leverancier?

Beste forum leden!

 

Via Google kwam ik op dit forum terecht toen ik probeerde een antwoord te vinden op mijn vraag. Hopelijk is er iemand op dit druk bezochte forum die mijn kan helpen met m'n probleem :slightly-smiling-face:

 

Korte achtergrond info: als bijbaantje naast m'n studie, handel ik in schoenen via een eenmanszaak. Nu koop ik sommige schoenen bij Zalando en verkoop ze met een kleine winst weer door. Bijvoorbeeld door in de winter zomerschoenen met een flinke korting te kopen en vice versa. De factuur die Zalando levert bij mijn bestellingen voldoet aan alle eisen die de belastingdienst stelt:

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/

 

Op de factuur staat alles net gespecificeerd, staat op mijn naam, NL BTW nummer et cetera. Echter ze hebben letterlijk de volgende tekst toegevoegd:

 

"Het is niet mogelijk om dit betaalbewijs te gebruiken voor het terugvragen van btw. Aankopen zijn gedaan voor persoonlijk gebruik." 

 

Het is helaas niet mogelijk bij Zalando om een factuur te krijgen zonder deze opmerking of om een zakelijk account aan te maken. 

 

In hoeverre mag Zalando bepalen voor welk gebruik ik de schoenen koop? Ik koop ze wel op mijn eigen naam omdat ik een eenmanszaakje heb, maar ik koop ze wel met het doel om ze weer te verkopen.

 

Mag ik in dit geval de BTW gewoon aftrekken in mijn BTW aangifte, of is dit niet toegestaan door deze opmerking?

 

PS: uiteraard heb ik ook de BD zelf gebeld. De persoon die ik sprak gaf aan dat als de factuur aan de eisen voldoet ik het gewoon kan verrekenen. Maar ik kon het niet zwart op wit krijgen. Ik heb later nog een keer gebeld, deze medewerker stuurde er vooral op om het bij Zalando te regelen en kon me niet echt verder helpen.

 

Ik vind het wel vreemd dat Zalando dat erop zet. Het kost hun toch niks extra's als ik de BTW aftrek? Ik snap het nut niet helemaal waarom ze dat doen. Maar het zorgt er wel voor dat ik uit veiligheid nooit de BTW heb afgetrokken. Maar ik vind het wel zonde dat ik dit misloop.

 

Hopelijke kan iemand aangeven wat hij/zij zou doen!

 

Alvast bedankt!

 

Groetjes,

 

Sophie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
54 minuten geleden, Cosara zei:

Zo begint elk sprookje ook ... lang, lang geleden ...

 

De reden waarom er vooraf geen verklaringen meer worden afgegeven is door Roel duidelijk uitgelegd. Verklaringen onder voorbehoud hebben in het verleden al teveel teleurstellingen veroorzaakt, omdat de briefschrijver leest 'het mag' terwijl de Belastinginspecteur schrijft 'misschien mag het'.

 

 

Was 2017.  Verder staat het gewoon op de website vermeld dat de mogelijkheid er is.
 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/rechten_en_plichten_bij_de_belastingdienst/ruling/ruling
 


 

Link naar reactie
  • 0
Op 26-2-2022 om 21:38, Ward van der Put zei:

Een voorwaarde voor het gebruik van het éénloketsysteem van de Unieregeling bij afstandsverkopen binnen de EU is dat je alleen levert aan particulieren of ondernemers die geen btw-aangifte doen (en naar dat laatste lijkt de opmerking op het "betalingsbewijs" te verwijzen).

 

Misschien heb ik het verkeerd maar is het niet zo dat één van de voorwaarde is dat je aan particulieren levert maar dat het dus niet zo is dat je ''alleen'' aan particulieren levert.

 

Kortom je kan toch ook gebruik maken van het éénloketsysteem en tegelijkertijd klanten hebben waarbij de btw wel verlegd wordt? Dit mag toch beide naast elkaar gebeuren lijkt me?

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Ruben Goudswaard - Allbyonewebsites zei:

Kortom je kan toch ook gebruik maken van het éénloketsysteem en tegelijkertijd klanten hebben waarbij de btw wel verlegd wordt? Dit mag toch beide naast elkaar gebeuren lijkt me?

Naast elkaar kan wel, het éénloketsysteem gebruiken voor leveringen aan ondernemers met een BTW-nummer kan niet. Leveringen aan ondernemers volgen de gebruikelijke regels voor intra-communautaire transacties.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.