• 0

Geldt bijtelling voor een autobedrijf dat auto's verhuurt?

Beste allemaal, 

Aller eens bedankt dat je even tijd neemt. 
Ik heb dus een auto bedrijf, maar wil naast het verkopen ook auto's op naam van de BV verhuren aan partiucleren. Dit is veel al voor klanten die hun auto achter laten voor onderhoud. 

Nu is mijn vraag, moet ik als autobedrijf die auto's verhuurd bijtelling gaan betalen? Aangezien ik geen ritten administratie ga, en kan bijhouden voor de ritten die de huurder rijdt. Hoor graag of iemand weet hoe het zit.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
13 uur geleden, prinsrachid zei:

Bijtelling betaal je als ondernemer als je meer dan 500 kilometer privé rijdt met een auto van de zaak. Is dat het geval?

Uitzonderingen daargelaten.  Je moet wel met rittenadministratie kunnen aantonen dat je minder dan 500 km privé rijdt. 
 

Maar  als verhuurder lijkt het me dat je geen bijtellingsplicht hebt. Moet je uiteraard wel tegen marktconform tarief verhuren en een degelijke administratie bijhouden. Begin en eindstand km teller bij verhuur lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend. Daar kan belastingdienst  ook mee zien dat je geen privé km gemaakt hebt

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
Op 27-2-2022 om 00:23, Ferhat zei:

Nu is mijn vraag, moet ik als autobedrijf die auto's verhuurd bijtelling gaan betalen? Aangezien ik geen ritten administratie ga, en kan bijhouden voor de ritten die de huurder rijdt. Hoor graag of iemand weet hoe het zit.

Nee, niet vanuit die verhuur. Want 'bijtelling' is van toepassing op verstrekking door de werkgever aan de werknemer en daarmee een fiscale correctie van het feit dat als de kosten van die verstrekking verloond zouden worden, er LB afgedragen en IB verschuldigd zou zijn. In het geval van een auto is die correctie dan ook nog eens forfaitair, zodat je niet de daadwerkelijke waarde uit hoeft te rekenen, maar die waarde fictief vastgesteld wordt aan de hand van een paar parameters.

 

Rij je zelf in die auto of 'verhuur' je hem voor weinig aan jezelf of iemand anders zodat jij of je familie er gebruik van maken,  dan zou je alsnog onder de bijtelling kunnen vallen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.