• 0

Raakt de oorlog in Oekraïne jouw onderneming en hoe ga je daar mee om?

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat wij straks veel Oekraïense ZZP'ers en particuliere klanten erbij gaan krijgen.

De taal is in ieder geval bij ons geen probleem.

 

Werk aanbieden aan Oekraïense vluchtelingen

Heb jij een bedrijf en wil je werk aanbieden aan Oekraïense vluchtelingen? Vooralsnog is nog onbekend vanaf wanneer, hoeveel en onder welke voorwaarden zij mogen werken. Dat hangt af de verblijfsstatus die zij gaan krijgen.

 

Zou heel mooi zijn, want zo langzamerhand krijgen wij handjes tekort.

Werken is voor iedereen beter dan een jaar of langer in een of ander asielcentrum moeten zitten wachten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, Cosara zei:

Werken is voor iedereen beter dan een jaar of langer in een of ander asielcentrum moeten zitten wachten.

Gelukkig is dat niet of/of, want je mag ook werken terwijl je in een asielzoekerscentrum verblijft:

Quote

Statushouders hebben dezelfde rechten en plichten als Nederlanders en mogen volledig werken. Asielzoekers zonder verblijfsvergunning mogen 24 weken per jaar betaald werken. Werkgevers moeten een tewerkstellingsvergunning (TWV) hebben voor het in dienst nemen van asielzoekers. Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) geeft deze vergunning als een asielaanvraag minimaal 6 maanden in behandeling is.

Bron: COA

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

eerst maar eens even afwachten of er met die stijgende prijzen nog klanten over blijven die naast de boodschappen straks nog meer kunnen afrekenen, er zit wederom een rondje prijsverhoging aan te komen, transport duurder, brood duurder, grondstoffen duurder. ik verwacht niet dat de komende ronde loonsverhoging deze inflatie gaat opvangen...

Ik spaar dus op voorhand maar wat door voor een toenemend aantal vakantiedagen.

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik vrees vooral inflatie als direct gevolg. 

 

Dat speelt natuurlijk al een tijdje en ik heb per 1/1/2022 uurtarieven al moeten aanpassen, terwijl dat jarenlang niet echt een issue was. Ergens denk ik dat het niet te voorkomen is dat dit nog een keer moet, mogelijk al voor 1/1/2023, omdat het gewoon de pan uit reist door de energietarieven die door het dak gaan en daarmee vrijwel alle sectoren mee trekken.

 

Uiteraard is het ook positief dan mensen uit Oekraine mogelijk werk kunnen gaan doen hier: het is natuurlijk geen EU land, maar daar valt vast wel iets voor te regelen als de politiek meewerkt en personeelstekorten en instroom een beetje begrijpt (wishful thinking). 

Link naar reactie
  • 0

Kabinet wil Oekraïners vrijstellen van werkvergunning

Voor Oekraïners die naar Nederland zijn gevlucht en hier aan het werk willen, hoeft wat het kabinet betreft geen tewerkstellingsvergunning te worden aangevraagd. Minister Van Gennip gaat de wet zo aanpassen, dat er voor Oekraïners een tijdelijke uitzondering wordt gemaakt.

Een tewerkstellingsvergunning is een strenge arbeidsmarkttoets die werkgevers moeten aanvragen voor werknemers van buiten de Europese Unie. Er wordt dan onder meer gekeken of er een geschikte kandidaat binnen de zogeheten Europese Economische Ruimte is (de EU en Liechtenstein, Noorwegen en IJsland).

Van Gennip zegt dat het er in de praktijk op neerkomt dat je de arbeidsmarkttoets niet gemakkelijk haalt, als je niet uit de EU komt. Ze gunt de vluchtelingen uit Oekraïne eerst rust , maar wil er wel voor zorgen dat zij op termijn de kans krijgen om mee te draaien in de samenleving.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dat zou goed nieuws kunnen zijn voor ondernemers die druk op zoek zijn naar personeel. Politiek is het ook wel een begrijpelijke keuze.

Hoe lang de ellende in Oekraine blijft voortduren is natuurlijk lastig te zeggen. Ergens kan ik me voorstellen dat een groot deel van deze vluchtelingen het liefst terug naar huis wil als er een einde komt aan het geweld, al is het wel de vraag hoeveel huis er dan nog overeind zal staan. 

 

Overigens denk ik dat het sowieso een ander verhaal is dan vorige asielstromen: Deze mensen zijn niet op de vlucht van hun eigen regering, maar van een invasie. Asiel impliceert min of meer dat je hier permanent wilt blijven, voorlopig zie ik het meer als een stroom vluchtelingen die gewoon een veilig onderdak zoekt tot ze weer naar hun eigen land terug kunnen. Dat gaat pas een ander verhaal worden als Rusland Oekraine definitief bezet of iets dergelijks waardoor er effectief geen thuisland meer bestaat. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik merk het vooral aan de benzinepomp, maar 'dankzij' corona heb ik al eerder aangestuurd op een hoger percentage videomontage en animatie tov filmopnames. (Wat ook fijn is nu ik papa ben :smiling-face:: op draaidagen ben ik al gauw tussen 10 en 12 uur op pad.)
Maar ik verwacht het wel te gaan merken qua stijgende kosten qua inhuur en energie. Het gevolg zal ongetwijfeld ook zijn dat er budgetten gaan slinken.

aangepast door WalterBrokx

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat vrijwel iedereen dat probleem heeft: Inflatie maakt inkoop van alles duurder, en uiteindelijk domweg noodzakelijk ook je eigen prijzen aan te passen. 

 

Het hoeven niet eens directe kosten voor je bedrijf te zijn, bij een kantoor aan huis betaal je ook fors meer voor de verwarming en dergelijke. Dit zijn niet direct zakelijke kosten in fiscale zin, maar je moet het wel ergens van betalen, dus meer winst maken zodat je het prive kunt ophoesten. 

Link naar reactie
  • 1

Het raakt mij langs alle kanten, zowel zakelijk als prive.

 

Ik verkoop producten die in crisissituaties gebruikt worden en dat merk ik goed. Aan de ene kant gaat de omzet omhoog, aan de andere kant is het moeilijk om in te kopen omdat mijn leveranciers niet kunnen volgen met productie. 

 

Het goede contact wat ik in de jaren heb opgebouwd met mijn leveranciers betaald zich uit. Altijd fijn als iemand beslist dat er voor jou wel voorraad beschikbaar is tegen normale condities.

 

Prive ben ik dan zelf een maand geleden naar Oekraine geweest met humanitaire goederen en heb een aantal gasten mee terug kunnen nemen die in Nederland en Belgie onderdak hebben gekregen. Zelf heb ik ook een gast opgevangen en volg het hele verhaal dus op de voet, inclusief alle ellende die in de praktijk nog stukken erger is dan wat wij in de media te zien krijgen.

 

Hoe erg het ook allemaal is, ook dat bied weer mogelijkheden voor ondernemers.  

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.