• 0

B2B aankoop ontbinden.

(aangepast)

Goedenavond,

wij hebben een paar leren banken gekocht op 29 juni 2021, verwachte leverweek week 42, wegens grote drukte uitgesteld naar week 50, in week 49 beroepen op overmacht (Corona, toeleveringsproblemen), uitstel naar week 5, week 4 weer uitstel wegens overmacht (Corona) naar week 12, vandaag bericht uitstel naar week 16.

Wij hebben geprobeerd op 8 februari de koop te ontbinden met terugbetaling van de aanbetaling (wij dachten gewoon gebruik te kunnen maken van het consumentenrecht), met het verzoek om een reactie binnen 2 weken. Het bedrijf reageert hier niet op. Wel werd er dus vandaag, 6 maart weer een mail gestuurd over vertraging van de levering. Het probleem is, dat het bedrijf om ons korting te kunnen geven de overeenkomst op zakelijk heeft gezet (B2B) Geen idee wat dat betekende tot voor kort.... (Wij hebben een B & B met 2 kamers). Toen wij vroegen of er wat van de prijs af kon, werd door het bedrijf onmiddellijk gevraagd of wij misschien een bedrijf hebben, omdat ze dan wel iets leuks konden regelen. We hebben een flink bedrag aanbetaald (meer dan 1500 euro).

Misschien naïef van ons, maar we zijn pas in 2019 gestart en gaan uit van goed vertrouwen. Wij hebben de indruk dat het bedrijf helemaal niet gaat leveren en we de aanbetaling kwijt zijn, omdat ze er waarschijnlijk van uitgaan dat we geen advocaat in de arm zullen nemen. Het enige wat gezegd is, is dat we 50% moeten betalen als we van de koop afzien. dat is meerdere keren herhaald. Op het internet kan ik niets vinden over rechten en plichten bij een zakelijke aankoop. Juridisch sta je blijkbaar als bedrijf veel zwakker dan als consument. Als consument mag je de aankoop ontbinden omdat het bedrijf in gebreke blijft en je de kans hebt gegeven alsnog te leveren. Corona vormt hierop geen uitzondering. Is er een mogelijkheid om zo'n zakelijke aankoop te ontbinden?

aangepast door Carola H
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Beste Carola,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel. Onder welke algemene voorwaarden heb je (hebben jullie) gekocht/aanbetaald? Het lijkt mij als niet-jurist inmiddels klip en klaar dat hier sprake is van wanprestatie.

 

Quote

wegens grote drukte uitgesteld naar week 50,

 

en

 

Quote

week 4 weer uitstel wegens overmacht (Corona) naar week 12, vandaag bericht uitstel naar week 16.

Allemaal vanuit verkoper?

 

Ik zou je willen adviseren om verdere reacties af te wachten en hier juist op korte termijn wel werk van te maken. Mogelijk is daar eerst nog een ingebrekestelling voor nodig. Nederlandse partij? Met enige branche-aansluiting voor geschillen?

 

Quote

Het enige wat gezegd is, is dat we 50% moeten betalen als we van de koop afzien.

Wacht reacties hier even rustig af, maar slaap hier niet onrustig van. Impact is max. 1.500 EURO en geen banken. Er is immers nog niks geproduceerd als alsmaar niet geleverd kan worden.

 

Hoe en waar is deze overeenkomst tot stand gekomen en hoe en waar heb je (hebben jullie) betaald?

 

Met vriendelijke groet,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik zou praktisch gezien gewoon de voorraadstatus van bankjes bij een blauwgele meubelgigant gaan checken voor een oplossing op korte termijn. Paar leuke kussens en plaids erbij en klaar voor dit moment.

 

Bellen of langsgaan i.p.v. mailen?

 

Mvg,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Gast zei:

Beste Carola,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel. Onder welke algemene voorwaarden heb je (hebben jullie) gekocht/aanbetaald? Het lijkt mij als niet-jurist inmiddels klip en klaar dat hier sprake is van wanprestatie.

 

 

en

 

Allemaal vanuit verkoper?

 

Ik zou je willen adviseren om verdere reacties af te wachten en hier juist op korte termijn wel werk van te maken. Mogelijk is daar eerst nog een ingebrekestelling voor nodig. Nederlandse partij? Met enige branche-aansluiting voor geschillen?

 

Wacht reacties hier even rustig af, maar slaap hier niet onrustig van. Impact is max. 1.500 EURO en geen banken. Er is immers nog niks geproduceerd als alsmaar niet geleverd kan worden.

 

Hoe en waar is deze overeenkomst tot stand gekomen en hoe en waar heb je (hebben jullie) betaald?

 

Met vriendelijke groet,


Wigbolt

Bedankt voor de reactie. Bedrijf is aangesloten bij het CBW. Je kunt een klacht indienen, maar daar staat expliciet bij dat het alleen consumentenklachten behandelt. En helaas is 1500 euro best wel veel geld voor ons.

Link naar reactie
  • 0

Het bedrijf geeft aan alleen per mail te communiceren, omdat alles dan op schrift staat. Ze zeggen binnen 2 dagen te antwoorden, maar dat is lang niet altijd het geval, soms zelfs helemaal niet. We hebben soortgelijke banken in een soort showroom bekeken en daar besteld, dus geen online bestelling. Na bestelling en tekenen van de overeenkomst het bedrag overgemaakt. Annuleren zou alleen schriftelijk kunnen, niet per mail, dus verzoek tot ontbinding zowel per mail als per post verstuurd, maar daar wordt dus niet op gereageerd.

Link naar reactie
  • 0

Ben geen jurist, maar ik zou een aangetekend brief versturen waar je de koop ontbind vanwege wanprestaties. Geef ze 14 dagen de tijd om het geld terug te betalen en als ze dit niet doen dat alle kosten voor hun rekening is.

 

als ze niet betalen kan je na 14 dagen een incassokantoor inschakelen en vervolgens procedure starten.

 

of je kan eerst  wat laagdrempeliger eerst wat druk proberen te zetten en kijken of je zo je geld terug kan krijgen. Wellicht heb je een rechtsbijstandsverzekering?

 

 

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, dinges zei:

Ben geen jurist, maar ik zou een aangetekend brief versturen waar je de koop ontbind vanwege wanprestaties. Geef ze 14 dagen de tijd om het geld terug te betalen en als ze dit niet doen dat alle kosten voor hun rekening is.

 

als ze niet betalen kan je na 14 dagen een incassokantoor inschakelen en vervolgens procedure starten.

 

of je kan eerst  wat laagdrempeliger eerst wat druk proberen te zetten en kijken of je zo je geld terug kan krijgen. Wellicht heb je een rechtsbijstandsverzekering?

 

 

Op 8 februari al een brief met verzoek tot ontbinding gestuurd, per mail en per post, zie bovenstaand. Lichte druk werkte niet. rechtsbijstand helpt niet, die zeggen dat het een zakelijk conflict is. Verzekering is alleen voor privé afgesloten.

Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, Carola H zei:

Op 8 februari al een brief met verzoek tot ontbinding gestuurd, per mail en per post, zie bovenstaand. Lichte druk werkte niet. rechtsbijstand helpt niet, die zeggen dat het een zakelijk conflict is. Verzekering is alleen voor privé afgesloten.


Een verzoek klinkt wel vrijblijvend.  Maar de aanpak verder ligt eraan hoe ver je bereid bent te  gaan. 
 

ik zou een brief en  mail sturen met de  laatste aanmaning dat ze 7 dagen krijgen om het geld terug te storten en dat je anders een deurwaarder inschakelt. Ben geen jurist dus dan moet je even kijken wat er precies in behoort te staan en hoeveel tijd je ze nog moet geven. Zal ook een beetje van je eerste brief afhangen, ik heb  geen idee wat er in je eerste brief staat.
 

dan moet je gaan bepalen hoever je bereid bent te gaan. Als het een kale kip is zal een gerechtelijke procedure minder interessant zijn. Als het een bestaande winkel is dan wel. Dan zou ik er gewoon een deurwaarder op zetten. In mijn ogen voor 1500€ zeker de moeite waard.

 

mocht je dat niet willen kom je uit bij blijven opbellen, slechte recensies schrijven op alle mogelijke plekken en gewoon naar de winkel toegaan en in de winkel op een drukke zaterdag stennis schoppen. 
Blijven lastig vallen totdat ze je beu zijn en liever betalen om van het gezeik af te zijn is dan de enige optie

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Carola H zei:

wij hebben een paar leren banken gekocht op 29 juni 2021, verwachte leverweek week 42, wegens grote drukte uitgesteld naar week 50, in week 49 beroepen op overmacht (Corona, toeleveringsproblemen), uitstel naar week 5, week 4 weer uitstel wegens overmacht (Corona) naar week 12, vandaag bericht uitstel naar week 16.

Nog even en jullie zijn een jaar bezig.

 

Aangezien de juristen hier verstek laten gaan, zou ik u aan willen raden om niet zelf met een botte bijl te gaan hakken. Ga naar een jurist met ervaring in zakelijk recht en laat die met geslepen mes de strijd aangaan.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Carola H zei:

Op 8 februari al een brief met verzoek tot ontbinding gestuurd, per mail en per post, zie bovenstaand. Lichte druk werkte niet. rechtsbijstand helpt niet, die zeggen dat het een zakelijk conflict is. Verzekering is alleen voor privé afgesloten.

 

1 uur terug, dinges zei:


Een verzoek klinkt wel vrijblijvend.  Maar de aanpak verder ligt eraan hoe ver je bereid bent te  gaan. 
 

ik zou een brief en  mail sturen met de  laatste aanmaning dat ze 7 dagen krijgen om het geld terug te storten en dat je anders een deurwaarder inschakelt. Ben geen jurist dus dan moet je even kijken wat er precies in behoort te staan en hoeveel tijd je ze nog moet geven. Zal ook een beetje van je eerste brief afhangen, ik heb  geen idee wat er in je eerste brief staat.
 

dan moet je gaan bepalen hoever je bereid bent te gaan. Als het een kale kip is zal een gerechtelijke procedure minder interessant zijn. Als het een bestaande winkel is dan wel. Dan zou ik er gewoon een deurwaarder op zetten. In mijn ogen voor 1500€ zeker de moeite waard.

 

mocht je dat niet willen kom je uit bij blijven opbellen, slechte recensies schrijven op alle mogelijke plekken en gewoon naar de winkel toegaan en in de winkel op een drukke zaterdag stennis schoppen. 
Blijven lastig vallen totdat ze je beu zijn en liever betalen om van het gezeik af te zijn is dan de enige optie

 

De brief is een officiële brief die zowel het juridisch loket als de ACM op hun site hebben staan. ik omschrijf het netjes, maar het is een dwingende brief, ontbinding overeenkomst, binnen 2 weken reageren en aanbetaling terugstorten. Anders geschillencommissie, ACM en Rechtsbijstandverzekering inschakelen. Daar werd dus niet op gereageerd, maar dat was voor ik wist dat je als bedrijf veel minder rechten hebt. Omdat de banken gewoon voor privé bedoeld zijn, ging ik er vanuit dat ik gewoon een consument ben. Het kwalijke is dat het bedrijf vrijwel dagelijks posts op Facebook zet met de belofte verschillende modellen binnen 4 tot 8 weken te leveren. dat vind ik ook behoorlijk misleidend.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
37 minuten geleden, Cosara zei:

Nog even en jullie zijn een jaar bezig.

 

Aangezien de juristen hier verstek laten gaan, zou ik u aan willen raden om niet zelf met een botte bijl te gaan hakken. Ga naar een jurist met ervaring in zakelijk recht en laat die met geslepen mes de strijd aangaan.

Bedankt, daar zal het wel op uitdraaien denk ik.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Cosara zei:

Nog even en jullie zijn een jaar bezig.

 

Aangezien de juristen hier verstek laten gaan, zou ik u aan willen raden om niet zelf met een botte bijl te gaan hakken. Ga naar een jurist met ervaring in zakelijk recht en laat die met geslepen mes de strijd aangaan.


In mijn ogen echt onzin om veel geld aan een jurist in deze uit te geven. Die gaat je een mooi uurtarief neerleggen om een paar dure brieven te sturen en het geld dat je hiervoor betaald zie je nooit meer terug. Vervolgens moet je alsnog naar een deurwaarder om de procedure te starten en je geld te krijgen.

Voor het geld dat je aan de jurist kwijt bent, kan je dit beter aan de deurwaarder geven en direct de procedure starten. Hier krijg je ook nog het meeste van terug als je de zaak gewonnen hebt (mits er iets te halen is uiteraard). Het geld aan de jurist zie je nooit meer terug.


Ik zou gelijk naar de deurwaarder stappen. De vordering is klip en klaar daar is echt niks discussiewaardigs aan over. De overeenkomst is ontbonden en er moet terugbetaald worden.
De enige die de betaling kan afdwingen is de rechter. Dus zorg dat het daar zo snel mogelijk terecht komt en dat is imo via de deurwaarder en de rechter.

 

 

aangepast door dinges
Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, Carola H zei:

wij hebben een paar leren banken gekocht op 29 juni 2021, verwachte leverweek week 42

Wat staat er in de overeenkomst/voorwaarden over (het moment van) levering?

 

15 uur geleden, Carola H zei:

Is er een mogelijkheid om zo'n zakelijke aankoop te ontbinden?

Wat staat er in de overeenkomst/voorwaarden over (de mogelijkheden tot) ontbinding?

 

15 uur geleden, Carola H zei:

Op het internet kan ik niets vinden over rechten en plichten bij een zakelijke aankoop.

Daar is echt heel veel over te vinden, zoek eens op ontbinden of vernietigen zakelijke overeenkomst. Samenvatting: voor consumenten is er van alles geregeld, voor zakelijke overeenkomsten is het een kwestie van zelf afspreken. 

 

15 uur geleden, Carola H zei:

Juridisch sta je blijkbaar als bedrijf veel zwakker dan als consument. 

De wetgever gaat ervan uit dat je als ondernemer zelf goede afspraken kunt maken en daarom geen consumentenbescherming nodig hebt. Je staat niet zwakker, maar moet bij het sluiten van overeenkomsten zelf bewust een paar extra stappen zetten. Het gaat niet vanzelf.

 

14 uur geleden, Gast zei:

Het lijkt mij als niet-jurist inmiddels klip en klaar dat hier sprake is van wanprestatie.

9 uur geleden, dinges zei:

Ben geen jurist, maar ik zou een aangetekend brief versturen waar je de koop ontbind vanwege wanprestaties.

Als er geen fatale termijn van levering is benoemd, is het uitstellen van levering niet automatisch een tekortkoming in de nakoming (wanprestatie). Of de huidige duur van het uitstel nog redelijk en billijk is, en het instandhouden van de overeenkomst nog acceptabel, is grijs gebied. Daar kun je over onderhandelen met de leverancier of een oordeel vragen aan de rechter. 

 

11 uur geleden, Carola H zei:

verzoek tot ontbinding zowel per mail als per post verstuurd, maar daar wordt dus niet op gereageerd.

9 uur geleden, dinges zei:

als ze niet betalen kan je na 14 dagen een incassokantoor inschakelen en vervolgens procedure starten.

1 uur terug, dinges zei:

ik zou een brief en  mail sturen met de  laatste aanmaning dat ze 7 dagen krijgen om het geld terug te storten en dat je anders een deurwaarder inschakelt.

Je kunt jezelf aardig in de vingers snijden voor een eventuele procedure als de inhoud van de brief niet klopt. Advies: schakel een jurist in en laat die op basis van de overeenkomst en de situatie een aangetekende brief sturen. Dat kan een ingebrekestelling of vernietiging worden, maar bijvoorbeeld ook een poging tot onderhandeling. Het is maar wat de jurist adviseert bij de situatie die er is (en die verder is ontstaan door je vorige brieven). Niet zelf loze dreigingen doen van een incassobureau of deurwaarder.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Je kan je ook eerst beter inlezen en dan je aanpak bepalen.

 

Er staan genoeg zaken in deze op rechtspraak.nl om een idee te vormen hoe de rechter er mee omgaat. Een voorbeeld van een ontbinding van een overeenkomst is bijvoorbeeld;

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBNHO:2021:4938&showbutton=true&keyword=bank+ontbinden+aankoop&keyword=levertijd


Uiteraard is geen enkele zaak hetzelfde en bepaalt de rechter uiteindelijk. Maar je kan een aardig idee krijgen als je op rechtspraak.nl kijkt naar vergelijkbare zaken.

Wellicht zelfs dat het bedrijf waarbij je gekocht hebt er ook al tussen staat. 

De overeenkomst en voorwaarden zijn hier uiteraard zoals Ron van der kolk aangeeft wel erg belangrijk in.

aangepast door dinges
Link naar reactie
  • 0

Naar aanleiding van onze vraag hebben we gelukkig diverse reacties gekregen die best handig waren. we zijn ook benaderd door een bedrijf die wel iets kon betekenen. daar zijn we nu mee bezig. Een brief van een juridisch bedrijf maakt vaak toch meer indruk dan een zelfgeschreven exemplaar. Bovendien is het belangrijk dat het juridisch goed in elkaar zit. Op dit moment is de situatie dat het bedrijf op een laatste verzoek tot terugbetaling van het voorschot niet gereageerd heeft, dus ligt het nu bij een incassobureau, met bijkomende kosten voor het bedrijf.

Iedereen heel erg bedankt voor het reageren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.