• 0

Kapitaal- en winstaandeel in het samenwerkingsverband

Beste mensen,

 

Sinds afgelopen jaar oktober heb ik een bedrijf (VOF) samen met een andere persoon. We hanteren 50/50.  Ik doe nu voor het eerst de inkomstenbelasting echter loop ik tegen het volgende aan in de inkomstenbelasting: Kapitaal- en winstaandeel in het samenwerkingsverband.

 

Tot nu toe hebben wij nog geen winst verdeeld dus ik begrijp nog niet zo goed wat ik daar hoor in te vullen. 

Ik vermoed dat ik 'winstaandeel' op €0 kan laten omdat er nog geen winst is verdeeld ..(?) Ik heb wel alles netjes bijgehouden qua boekhouding dus de cijfers staan wel paraat. Verder vraag ik me af of 'kapitaal aandeel begin boekjaar': €0 is omdat het gaat om een nieuwe onderneming.


Dit zijn enkele gegevens van het bedrijf:

  • Opbrengsten: €3.919
  • Inkoop: €3596
  • Overige kosten: €1146

 

Activa

  • Waarde voorraad einde boekjaar: €849
  • Liquide middelen: €2267
  • Vordering BTW: €352

 

Passiva

  • Ondernemingsvermogen: € 3116
  • Kortlopende schulden: €352

 

  • Prive-onttrekkingen: €744
  • Prive-stortingen: €2328

 

Dit wordt er gevraagd:

Kapitaal

  • Kapitaalaandeel einde boekjaar volgens samenwerkingsovereenkomst €
  • Overig kapitaalaandeel einde boekjaar €
  • Totaal kapitaalaandeel einde boekjaar €

+

  • Totaal Kapitaal aandeel begin boekjaar €

 

Winstaandeel

 

  • Vergoeding voor arbeid €
  • Overige vergoedingen €
  • Verdeling restant winst €

+

  • Totaal winstaandeel €

 

Ik hoop dat iemand me een beetje kan sturen. Bedankt alvast.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Wakolina zei:

Ik heb wel alles netjes bijgehouden qua boekhouding dus de cijfers staan wel paraat.

Totaal activa €3468,00 is niet gelijk aan totaal passiva €5052,00.

 

Privé-opnamen en stortingen worden in de (eind)balans opgenomen als passiva in combinatie met het eigen vermogen.


Vordering BTW €352 (in activa) is gelijk aan Kortlopende schulden van €352 (in passiva)… toevallig of niet?

 

1 uur terug, Wakolina zei:

Ik vermoed dat ik 'winstaandeel' op €0 kan laten omdat er nog geen winst is verdeeld ..(?)

Je moet wel de “winst” verdelen … ook als er nog geen winst is uitgekeerd … ook als er sprake is van verlies.
 

Er zijn Prive-onttrekkingen van €744. Aan wie van de firmanten is dat uitgekeerd?

 

Er zijn Prive-stortingen van €2328. Wie van de firmanten heeft er geld in de onderneming ingebracht en hoeveel?

 

1 uur terug, Wakolina zei:

Verder vraag ik me af of 'kapitaal aandeel begin boekjaar': €0 is omdat het gaat om een nieuwe onderneming.

Dat kan … als er vóór de oprichtingsdatum geen geldhandelingen door één of door beide firmanten is of zijn uitgevoerd.

 

Kortom … werk aan de winkel.

 

 

 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, Cosara zei:

Totaal activa €3468,00 is niet gelijk aan totaal passiva €5052,00.

 

Privé-opnamen en stortingen worden in de (eind)balans opgenomen als passiva in combinatie met het eigen vermogen.


Vordering BTW €352 (in activa) is gelijk aan Kortlopende schulden van €352 (in passiva)… toevallig of niet?

 

Je moet wel de “winst” verdelen … ook als er nog geen winst is uitgekeerd … ook als er sprake is van verlies.
 

Er zijn Prive-onttrekkingen van €744. Aan wie van de firmanten is dat uitgekeerd?

 

Er zijn Prive-stortingen van €2328. Wie van de firmanten heeft er geld in de onderneming ingebracht en hoeveel?

 

Dat kan … als er vóór de oprichtingsdatum geen geldhandelingen door één of door beide firmanten is of zijn uitgevoerd.

 

Kortom … werk aan de winkel.

 

 

 

Ik was uitgegaan van de verkeerde cijfers op de verkeerde posten. Bedankt voor het aangeven!!

 

Echter kom ik er nog steeds niet uit over wat ik nou moet invullen bij de winst en kapitaal. Ik heb de cijfers hieronder opgenomen van wie wat heeft gestort en opgenomen.

 

We zitten er voor 50/50 in en we hebben nog geen winst verdeeld. De onderneming is in oktober 2021 gestart. We hadden toen nog geen zakelijke rekening maar hebben samen de voorraad privé ingekocht (ik heb dit geboekt als storting per vennoot en als normale inkoop).

 

Ik hoop dat je me met deze cijfers kan helpen. 

 

Storting begin VOF

Vennoot 1: € 555,19

Vennoot 2: € 555,19

 

Totale storting per vennoot 

Vennoot 1: €1670,89 gestort en €744,65 opname (dus €926,24 zit er nog in)

Vennoot 2: €851,21 gestort

 

Winst- en verliesrekening

Opbrengsten: €3.919

Kosten inkoopprijs van verkopen: €2746 (totaal inkopen - overgebleven voorraad op 31/12)

Overige kosten: €1146 

 

saldo winst- en verliesrekening= €27

 

Activa

Waarde voorraad einde boekjaar: €849

Liquide middelen: €1620

Vordering BTW: €149 (dit moest nog ik ontvangen van de BD)

 

= €2618

 

Passiva

Ondernemingsvermogen: € 2265

Kortlopende schulden: €353 (BTW die ik nog moest betalen)

 

=€2618

 

Prive-onttrekkingen en stortingen (totaal alle vennoten bij elkaar opgeteld)

Prive-onttrekkingen: €744

Prive-stortingen: €2522,10

 

 

 

 

Dit wordt er gevraagd:

Kapitaal

Kapitaalaandeel einde boekjaar volgens samenwerkingsovereenkomst €

Overig kapitaalaandeel einde boekjaar €

Totaal kapitaalaandeel einde boekjaar €

+

Totaal Kapitaal aandeel begin boekjaar €

 

Winstaandeel

Vergoeding voor arbeid €

Overige vergoedingen €

Verdeling restant winst €

+

Totaal winstaandeel €

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 10-3-2022 om 22:55, Wakolina zei:

Storting begin VOF

Vennoot 1: € 555,19

Vennoot 2: € 555,19

 

Totale storting per vennoot 

Vennoot 1: €1670,89 gestort en €744,65 opname (dus €926,24 zit er nog in)

Vennoot 2: €851,21 gestort

Hoe moeten we dat lezen ?

 

Is de totale storting per vennoot inclusief of exclusief begin storting?

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik heb nu volgens mij het kapitaalgedeelte wel correct ingevuld.. weet nu alleen niet welke cijfers ik nodig heb voor winstaandeel en hoe te berekenen.

 

Ik vermoed dat ik de cijfers uit de winst-en verliesrekening nodig heb. Dat is -€27 die moet ik denk ik /2 doen? Maar goed dan weet ik nog niet waar ik het onder moet zetten en wat onder de restant valt.

 

Kapitaal

Kapitaalaandeel einde boekjaar volgens samenwerkingsovereenkomst €0 (niks afgesproken behalve dat het 50/50 is)

 

Overig kapitaalaandeel einde boekjaar €1132,50 (=ondernemingsvermogen €2265,50 / 2 vennoten)

 

Totaal Kapitaal aandeel begin boekjaar €555,19 

 

 

Winstaandeel

Vergoeding voor arbeid €

Overige vergoedingen €

Verdeling restant winst €

+

Totaal winstaandeel €

 

 

Daarnaast vraag ik me het volgende af: na het kopje 'Samenwerkingsverband' komt het kopje 'Privéonttrekkingen en -stortingen'. Vragen ze daar om het totaal of moet ik daar alleen mijn stortingen en opnames invullen?  Ik heb daar nu het totaal ingevuld van beide vennoten.

 

 

aangepast door Wakolina
Link naar reactie
  • 0

Je kan toch niet het kapitaal simpelweg door twee delen, hoewel de ene vennoot een aandeel van € 926,24 heeft en de andere € 851,21 einde van het jaar.

 

Overigens kloppen je cijfers ook helemaal niet:

Als dit juist zou zijn, dan zou de VOF een eigen vermogen hebben van € 1.804,45 (926,24+851,21+27,00). Maar je hebt het over € 2.265 op de balans.

 

Zijn natuurlijk kleine bedragen allemaal, maar zo klopt het niet.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
6 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Je kan toch niet het kapitaal simpelweg door twee delen, hoewel de ene vennoot een aandeel van € 926,24 heeft en de andere € 851,21 einde van het jaar.

 

Overigens kloppen je cijfers ook helemaal niet:

Als dit juist zou zijn, dan zou de VOF een eigen vermogen hebben van € 1.804,45 (926,24+851,21+27,00). Maar je hebt het over € 2.265 op de balans.

 

Zijn natuurlijk kleine bedragen allemaal, maar zo klopt het niet.

Maar in jouw berekening neem je alleen de prive-stortingen mee en de winst(die negatief is) bij het berekenen van het eigen vermogen.. Volgens de BD kom ik zo tot het eigen vermogen:  Bezittingen - schulden = eigen vermogen

 

Mijn bezittingen:

€849 voorraad

€1620 op de bank

€149 BTW die ik nog moet ontvangen

= €2618

 

€2618 - €353 (BTW schuld die ik moet betalen aan BD) = € 2265 eigen vermogen

 

Of klopt de formule niet?

aangepast door Wakolina
Link naar reactie
  • 0

Als je bang bent dat je er niet op tijd uitkomt, weet dat je uitstel kunt aanvragen voor de IB-aangite. Hou er rekening mee dat je dat uitstel zelf wel op tijd moet aanvragen. Ik heb geen verstand van VOFs, maar gok dat alle vennoten afzonderlijk uitstel moeten aanvragen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Branko Collin zei:

Als je bang bent dat je er niet op tijd uitkomt, weet dat je uitstel kunt aanvragen voor de IB-aangite. Hou er rekening mee dat je dat uitstel zelf wel op tijd moet aanvragen. Ik heb geen verstand van VOFs, maar gok dat alle vennoten afzonderlijk uitstel moeten aanvragen.

Super bedankt voor de tip! Ik zie inderdaad dat alle vennoten afzonderlijk uitstel moeten aanvragen. Hoop dat ik het niet nodig ga hebben.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.