• 0

Hoe vind ik een Woocommerce/wordpress expert ivm performance problemen?

(aangepast)

Al een tijdje hebben wij problemen met de performance van onze webshop. Als je via web.dev van Google kijkt scoren we rond de 50 op gebied van snelheid.

 

We hebben al diverse plugins geprobeerd om e.e.a. te versnellen maar het blijft drama. We hebben momenteel 5.000 producten maar dat zou voor woocommerce geen probleem mogen zijn. Het zit waarschijnlijk in de template en de plugins die we gebruiken.

 

Net contact gehad met een partij die zeiden dat ze ons konden helpen maar wat ze eigenlijk bedoelden is dat ze voor 10.000 - 25.000 euro een kopie van onze site gaan bouwen vanaf 0. Erg teleurstellend, zo hopeloos is het namelijk niet.

 

Wie heeft hier nog meer mee te maken gehad en kan me adviseren zodat niet voor €93,- excl BTW alleen maar mijn site opnieuw wordt gebouwd?

 

 

 

aangepast door Hans van den Bergh
Wervende teksten in titel en topic aangepast.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0
16 minuten geleden, Pomper zei:

Welk template gebruik je? 

Cache, zoals WP-Rocket en CDN al geprobeerd? 

Bazar (wel wat css aangepast)

    
W3 Total Cache staat aan en "Autoptimize"

heb al diverse andere geprobeerd maar steeds met wisselend effect.

 

Momenteel staan er 21 plugins geïnstalleerd, dat is misschien wat veel maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal, ik kan er met de huidige functionaliteiten in elk geval niet verder in snijden.

Link naar reactie
  • 1
18 minuten geleden, The Toolman zei:

Al een tijdje hebben wij problemen met de performance van onze webshop.

(...)

We hebben al diverse plugins geprobeerd om e.e.a. te versnellen maar het blijft drama. 

(...)

Het zit waarschijnlijk in de template en de plugins die we gebruiken.

Welk deel van de performance gaat dan mis? Heb je nadere analyse gedaan? Zit het in het ophoesten van de productinformatie (mogelijk problemen database, php), laden van de afbeeldingen (losse bestanden of in-line), weergeven van de pagina in de browser (mogelijk problemen in template/css/js)? Als je niet weer waar een bottleneck zit, is het proberen van diverse plugins schieten met hagel. Advies: eerst analyse.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, Pomper zei:

Ik zag in je footer een 2-tal links staan. Ik vermoed dat het de bovenste is.

Heb jij het thema zelf gemaakt? Ik heb 2 scanners geprobeerd maar beide geven aan dat ze het thema niet herkennen.

 

Heb jij de foto's verkleind? Is W3 correct ingesteld?  

het gaat om de bovenste inderdaad, MercuriusTools.nl

 

Het thema is een gratis thema.

 

De foto's zijn 600x600

W3 is denk ik correct ingesteld?

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Ron van der Kolk zei:

Welk deel van de performance gaat dan mis? Heb je nadere analyse gedaan? Zit het in het ophoesten van de productinformatie (mogelijk problemen database, php), laden van de afbeeldingen (losse bestanden of in-line), weergeven van de pagina in de browser (mogelijk problemen in template/css/js)? Als je niet weer waar een bottleneck zit, is het proberen van diverse plugins schieten met hagel. Advies: eerst analyse.

Bedankt Ron,

analyse is gedaan, het is een meerkoppig monster.

De grootste winst is te halen in : 

"Eliminate render-blocking resources"

Er zijn wat CSS en JS bestanden die erg langzaam laden.

 

Daar heb ik specifiek plugins voor geïnstalleerd (om dat soort bestanden samen te voegen en te comprimeren etc). Zonder voldoende effect helaas.

 

Ik heb een hoop IT kennis maar dit is te specifiek. Ik heb echt hulp nodig van een WooCommerce/ Wordpress expert. Alleen als je daarop gaat googlen dan zie je door de bomen het bos niet meer...

Link naar reactie
  • 1
12 minuten geleden, The Toolman zei:

Er zijn wat CSS en JS bestanden die erg langzaam laden.

(...)

Daar heb ik specifiek plugins voor geïnstalleerd (om dat soort bestanden samen te voegen en te comprimeren etc). Zonder voldoende effect helaas.

Even een korte PageSpeed oefening geeft inderdaad de nodige problemen aan de browserkant met js en css, erg grote bestanden die ook maar voor een deel gebruikt worden. Ook de DOM is onnodig complex. Alleen samenvoegen en comprimeren is niet genoeg, want dat geeft de browser alleen maar meer werk. Het moet sterk versimpeld worden. Werk aan de winkel om je thema aan te passen (ander thema nemen of custom thema laten maken).

 

Verder is de server response tijd laag (twee seconden in mijn eerste proef), maar dat kan allerlei oorzaken hebben (php, database, enz). Daar zijn ook twee seconden te winnen, dus zeker de moeite waard om aan de serverkant verder te analyseren.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
16 minuten geleden, The Toolman zei:

Het thema is een gratis thema.

Het nadeel van een gratis thema is dat ze meestal niet zijn geoptimaliseerd voor snelheid. Heb jij al teruggeschakeld naar het standaard thema om te kijken of dit solaas biedt? 

 

16 minuten geleden, The Toolman zei:

De foto's zijn 600x600

Dat is de afmeting. Het gaat om de grootte. Heb jij de afbeeldingen ook gecomprimeerd? 

 

16 minuten geleden, The Toolman zei:

W3 is denk ik correct ingesteld?

Het lastige van W3 is dat hij heel lastig is in te stellen. Door een verkeerde instelling kan je webshop juist langzamer worden. Juist om die reden zijn wij overgestapt van W3 naar WP-Rocket. 

 

21 minuten geleden, The Toolman zei:

W3 Total Cache staat aan en "Autoptimize"

heb al diverse andere geprobeerd maar steeds met wisselend effect.

 

Momenteel staan er 21 plugins geïnstalleerd, dat is misschien wat veel maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal, ik kan er met de huidige functionaliteiten in elk geval niet verder in snijden.

21 plugins hoeft geen probleem te zijn. Als de plugins maar goed gecoded zijn. Zelf hebben wij ruim 60 plugins draaien in een van onze shops en zitten wij op ruim 95% pagespeed. 

Link naar reactie
  • 1
3 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Even een korte PageSpeed oefening geeft inderdaad de nodige problemen aan de browserkant met js en css, erg grote bestanden die ook maar voor een deel gebruikt worden. Ook de DOM is onnodig complex. Alleen samenvoegen en comprimeren is niet genoeg, want dat geeft de browser alleen maar meer werk. Het moet sterk versimpeld worden. Werk aan de winkel om je thema aan te passen (ander thema nemen of custom thema laten maken).

 

Mijn vermoeden is ook dat het de template is. Een gratis template is leuk maar kan beter een betaald template worden die geoptimaliseerd is voor snelheid. 

 

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Pomper zei:

 

Mijn vermoeden is ook dat het de template is. Een gratis template is leuk maar kan beter een betaald template worden die geoptimaliseerd is voor snelheid. 

 

Ja dat is verkeerde zuinigheid ook denk ik inderdaad. Kun je een goed thema adviseren?
Deze is nu ook zodanig aangepast dat updates vanuit het thema ook niet mogelijk zijn (ook niet slim, dat weet ik nu)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
46 minuten geleden, Pomper zei:

Het nadeel van een gratis thema is dat ze meestal niet zijn geoptimaliseerd voor snelheid. Heb jij al teruggeschakeld naar het standaard thema om te kijken of dit solaas biedt? 

 

Dat is de afmeting. Het gaat om de grootte. Heb jij de afbeeldingen ook gecomprimeerd? 

 

Het lastige van W3 is dat hij heel lastig is in te stellen. Door een verkeerde instelling kan je webshop juist langzamer worden. Juist om die reden zijn wij overgestapt van W3 naar WP-Rocket. 

 

21 plugins hoeft geen probleem te zijn. Als de plugins maar goed gecoded zijn. Zelf hebben wij ruim 60 plugins draaien in een van onze shops en zitten wij op ruim 95% pagespeed. 

Ah fijn! dat is goed om te horen en geeft de burger moed ;)

 

Terugschakelen naar het standaard thema kan wel maar vernaggeld de webshop dermate dat fatsoenlijk gebruik niet mogelijk is.

 

Terecht punt wat betreft de afbeeldingen, die autoptimize zou ze waarnodig nog verder moeten comprimeren, al zijn de meeste al niet echt groot.

 

W3 gooi ik eruit, WP-Rocket is een betaalde plugin als ik het goed zie toch? Deze: https://wp-rocket.me/pricing/ dan ga ik die installeren

 

Fijn dat het aantal plugins ook geen probleem is. 

 

 

aangepast door Hans van den Bergh
Concrete hulpvraag aan deelnemer verwijderd, dit kan via pm. Topics dienen niet als 'Marktplaats' ruimte,
Link naar reactie
  • 0
30 minuten geleden, The Toolman zei:

W3 gooi ik eruit, WP-Rocket is een betaalde plugin als ik het goed zie toch?

Ik gebruik Autoptimize en/of WP-Optimize, beide in de onbetaalde variant. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook autoptimize maar die lijkt weinig te doen, of ik die nu aan of uit heb staan maakt weinig verschil hier.
Maar wat je eerder zei over dat thema en onnodige data in bestanden helpt dan niet nee

 

Zojuist W3 cache en auto optimize uitegeschakeld en WP-rocket gekocht en ingesteld.

 

Het is er alleen maar minder door geworden volgens google... Ik denk dat ik nog met de instellingen aan de slag moet.

Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, The Toolman zei:

Ah fijn! dat is goed om te horen en geeft de burger moed ;)

 

Terugschakelen naar het standaard thema kan wel maar vernaggeld de webshop dermate dat fatsoenlijk gebruik niet mogelijk is.

Daar gaat het nog niet om. Het gaat om de snelheid van je website. Als je website hierdoor al een stuk sneller is dan weet je dat het thema een forse invloed heeft. 

 

Hetzelfde geldt voor plugins. Deze stuk voor stuk uitschakelen en beoordelen of het toegevoegde waarde is of niet. 

 

Bij thema gebruik altijd een childtheme. Ga niet in het originele thema lopen knoeien. Als er updates zijn (en die zijn er altijd wil je up-to-date blijven) dan ben je je wijzigingen niet kwijt. 

 

1 uur geleden, The Toolman zei:

Terecht punt wat betreft de afbeeldingen, die autoptimize zou ze waarnodig nog verder moeten comprimeren, al zijn de meeste al niet echt groot.

 

Met autooptimize kan je al ver komen. Wij gebruiken alvorens er een image wordt geupload ook Squoosh. https://squoosh.app/

Hiermee verklein je je file al dusdanig zonder veel verlies. Wij uploaden altijd tot max. 50 kb per image. Autooptimze en Google images doen de rest. Daarnaast uiteraard altijd de image in het juiste formaat tonen. Dus niet op posterformaat uploaden terwijl het een postzegel moet zijn. 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt weer. Ik heb wp rocket inmiddels geïnstalleerd en ik denk dat dat het beste is. Niet?

Autoptimize heb ik uitgezet omdat het veel overlap had met wp rocket als ik het zo zie.

 

Ik heb een ander thema geïnstalleerd even en dat lijkt inderdaad een hoop te schelen. Ik weet dat het niet om de functionaliteit gaat maar dingen als de zoekfunctie, productfilters etc zitten standaard niet in een ander thema dus het is wat kinder representatief dan lijkt me?

 

De plugins geven bepaalde functionaliteit die onmisbaar is (vind ik) en niet altijd door andere plugins opgevangen kan worden. Zal ze desondanks nog eens goed doorlopen.

 

 

aangepast door Hans van den Bergh
Tekst aangepast, Nogmaals: DIT TOPIC IS GEEN MARKTPLAATS OM OPDRACHTNEMERS TE WERVEN!
Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, The Toolman zei:

Bedankt weer. Ik heb wp rocket inmiddels geïnstalleerd en ik denk dat dat het beste is. Niet?

Autoptimize heb ik uitgezet omdat het veel overlap had met wp rocket als ik het zo zie.

 

Ik heb een ander thema geïnstalleerd even en dat lijkt inderdaad een hoop te schelen. Ik weet dat het niet om de functionaliteit gaat maar dingen als de zoekfunctie, productfilters etc zitten standaard niet in een ander thema dus het is wat kinder representatief dan lijkt me?

 

De plugins geven bepaalde functionaliteit die onmisbaar is (vind ik) en niet altijd door andere plugins opgevangen kan worden. Zal ze desondanks nog eens goed doorlopen.

 

 

Ik ben een medeondernemer die met hetzelfde probleem heeft gezeten. 

Uiteindelijk heel veel geleerd over hoe het werkt. Er is zeker nog optimalisatie nodig maar qua insights staan wij met onze webshops nu goed. Vitaliteit is allemaal groen en snelheid is prima. Ook diverse prijzen gekregen van o.a. de Shopping Awards voor onze webshops.

 

Qua thema hebben wij zeer goede ervaringen met Flatsome.

https://themeforest.net/item/flatsome-multipurpose-responsive-woocommerce-theme/5484319

Dat is een thema die actief wordt bijgehouden, snel en goed geoptimaliseerd is, en een goede community heeft.

 

Daarnaast zijn er ook diverse developers die je erbij kunnen helpen. Een goede hierin is een Nederlandse developer die met simpele Youtube filmpjes veel uitlegt

Je kan hem vinden op Youtube onder Seb de la Web. Je kan hem ook inhuren maar met zijn filmpjes kom je heel ver. Zijn filmpjes geven ook goed weer hoe het thema werkt. 

 

Maak het niet te ingewikkeld. Elke regel, elk item zorgt voor een verhoging van je DOM. Een complexe en hoge DOM zorgen weer voor een verlaging. 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.