• 0

Freelance opdracht factureren via bedrijf van 'partner'

Voor een vriend (i.h.b. van een B.V.) heb ik een adviestraject gedaan. Iets wat eenmalig voor mij is, ben niet van plan een advies bedrijf op te richten, was een betaalde vriendendienst dus.

Wat we in gedachten hadden was een "betaling aan derden", invullen van een IB47 formulier door zijn bedrijf en voor mijzelf, 100% in loondienst bij een onderneming, opgave in mijn belastingaangifte voor afdracht loonbelasting.

 

So far so good volgens ons.

 

Nu is mijn vrouw net gestart met een eigen onderneming, nu nog een eenmanszaak in de mode. Zoals vaak bij startende ondernemingen financieren we een deel van de opstartkosten via ons eigen prive vermogen.

 

Nu mijn vraag: kan ik i.p.v. eerstgenoemde afhandeling van de adviesopdracht er ook voor kiezen om een factuur met BTW in te dienen via mijn vrouws onderneming. De inkomsten kunnen dan gewoon in haar bedrijf blijven, het is niet de bedoeling om ze als loon uit te betalen.

 

Voordeel, als het zou mogen, is dat ik niet eerst 50% belasting hoef te betalen over geld wat ik daarna toch in de onderneming van mijn vrouw zou willen steken. Op de factuur wijze zou het direct in die onderneming komen.

 

Weet iemand of dit kan/mag, vooral omdat ik niet in dienst ben bij mijn vrouws onderneming (en de adviesopdracht wel door mij verricht is) en omdat de adviesopdracht niets met mode van doen heeft (activiteit van de onderneming).

 

Alvast veel dank voor jullie mening / advies / opinies

 

Corné

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Corné,

 

Je beschrijving van het (fiscaal) verwerken van de door jou ontvangen vergoeding - middels IB47 voor de BV van je vriend en via de aangifte inkomstenbelasting, inkomsten uit overige werkzaamheden voor jou - lijkt me correct, mits een gezagsverhouding ontbreekt en op basis van jouw bericht is dit denk ik het geval.

 

Ik kan het lang of kort beargumenteren, maar het sturen van een rekening vanuit de mode-zaak is geen optie om de redenen die je zelf noemt (activiteiten modezaak hangen niet samen met geleverde adviesdienst en jij bent niet werkzaam in de modezaak).

 

Als je hier omheen zou willen gaan, moet je gekunsteld de bedrijfsactiviteiten van de modezaak wijzigen bij KvK, een overeenkomst opstellen tussen modezaak en vriend-BV voor leveren van adviesdiensten tegen een bepaalde prijs en op de een of andere manier regelen dat jij vanuit de modezaak een vergoeding ontvangt voor jouw werkzaamheden, hoewel dit laatste misschien te ondervangen is met een man-vrouw firma.

 

Dit is denk ik te gekunsteld en te doorzichtig voor de belastingdienst. Niet aan beginnen dus, ook al heb je een belastingvoordeel in de vorm van een lager tarief of een later moment van betalen.

 

Ik wil je er in dit verband op wijzen dat het opstellen van een fake-factuur, het versturen van een verzonnen factuur, in principe valt onder de categorie valsheid en geschrifte, en dat is een misdrijf. Maar deze laatste zin is natuurlijk vanuit formeel en principieel oogpunt opgesteld, en ik bedoel dit zeker niet als bangmakerij.

 

Veel succes voor je vrouw in de mode in ieder geval en groet,

gert jan smit

Link naar reactie
  • 0

Hoi Gert Jan,

 

Dank voor je reactie. Als ik het goed lees trek je de volgende conclusies:

 

1) je mag geen activiteiten als eenmanszaak ontplooien die buiten de bij de KvK geregistreerde 'doelstelling onderneming' vallen ook al is het incidenteel / eenmalig.

[lijkt mij erg strak omdat die doelstelling door jezelf wordt aan/opgegeven bij KvK... En elke onderneming heeft wel eens een opportuniteit buiten zijn doelstelling, dan breiden ze toch niet voor de ene keer hun KvK inschrijving uit en dan zou het allemaal geen probleem zijn?]

 

2) je mag niet meehelpen / meewerken in de onderneming van je partner (getrouwd) zonder dat daar een loon tegenover staat.

[ik denk dat je dan 50% van de eenmanszaken in NL kan sluiten waar vaak de partner de administratie, rekeningen en afspraken regelt zonder dat daar loon e.d. tegenover staat]

 

Overigens zou in dit geval geen sprake zijn van jou opmerking opmerking over valsheid in geschrifte omdat er geen overeenkomst gesloten is tussen de BV van mijn vriend en mijzelf (persoonlijke titel), geen rekeningen (al) zijn gestuurd enz. Het was/is maar een "overeenkomst van opdracht" die twee maanden duurde en het lijkt me niet verboden deze overeenkomst na afloop op papier te zetten met verwijzing naar gedane opdracht en de wijze van betaling & hoogte van betaling.

Geen verzonnen en ook geen fake factuur dus, er staat immers inspanning tegenover.

 

Het gaat mij ook niet om wat je aangeeft als "een belastingvoordeel in de vorm van een lager tarief of een later moment van betalen". Het is namelijk niet de bedoeling om enige vergoeding uit te betalen nog valt de rekening onder een tarief wat belasting betreft, de onderneming van mijn vrouw zal de eerste paar jaar geen winst draaien.

 

Ik zie mijn voorstel gewoon als een andere manier van verrekenen die er in mijn geval wel voor zorgt dat ik geen loonbelasting hoef te betalen omdat het mijn keuze is om de vergoeding niet als loon uit te keren en dus niet privé te genieten. Dat is volgens mij mijn keuze wat een vrijheid is die elke eenmanszaak zonder significante winst heeft.

 

Maar ik ben een leek en laat me graag overtuigen van mijn ongelijk want als het niet volgens de regeltjes is zal ik het ook niet doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Corné,

 

Kern van de zaak blijft dat A (dat ben jij) een dienst levert aan B (de BV van je vriend). Nu wil je dat niet A, maar een andere partij, namelijk C (de zaak van je vrouw) de rekening hiervoor gaat sturen, met in het achterhoofd de gedachte dat A de zaak van C financieel wil ondersteunen.

 

Vanuit dat perspectief heb ik getracht een antwoord te formuleren dat zich specifiek op jouw situatie richt. Je kunt daaruit niet in algemene zin de conclusies verbinden, zoals jij ze aan mij toeschrijft. Niet meer doen alsjeblieft; het kan ook verwarrend voor andere lezers zijn.

 

Dat gezegd hebbende, kom ik in het kort terug op de zaak, ik heb niet veel toe te voegen aan hetgeen ik hiervoor heb geschreven.

 

Wanneer partij A een dienst verricht aan B, en C gaat hiervoor een factuur sturen, dan wordt de belastingheffing verlegd van A naar C. In principe is dat niet correct. En zelfs als het een nobel doel betreft, dan blijft het niet correct.

 

Nu mijn vraag: kan ik i.p.v. eerstgenoemde afhandeling van de adviesopdracht er ook voor kiezen om een factuur met BTW in te dienen via mijn vrouws onderneming. De inkomsten kunnen dan gewoon in haar bedrijf blijven, het is niet de bedoeling om ze als loon uit te betalen.

 

In mijn ogen kan dit dus niet; je hebt op dit punt geen keuzevrijheid om je inkomsten op die manier aan te wenden.

 

Groet,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

gert jan smit

Link naar reactie
  • 0

Hallo Gert Jan,

 

Prima, maar ik probeer het te begrijpen want je eerste reactue was voor mijn specifieke situatie namelijk ook verwarrend. Even dan naar mijn case kijkende, waarom zijn dan de punten 1) en 2) niet van toepassing. Waarom wijkt mijn situatie af van wat algemeen vaak voorkomt? Is mis die argumentatie.

 

Daarnaast is er geen Partij A officieel tenzij ik hem nu in het leven roep. Er is & was geen formele opdracht tussen Partij B en mijzelf, dus in dit geval is het niet zo dat ik een officiele opdracht tussen partij B en A gaan omleggen naar eentje tussen partij B en C.

Als 1) en 2) kunnen, dan is het volgens mij gewoon mogelijk om te doen wat ik voorstelde...

Kortom, ik mis nog de argumenten waarom dit in mijn situatie niet kan.

 

P.S. Partij C = eenmanszaak <> rechtspersoon.

Partij C & mijzelf zijn getrouwd.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst (en voorheen UWV) zal altijd kijken naar een eventuele gezagsverhouding. Alleen een IB 47 is niet afdoende. Je begrijpt dat als we allemaal zo gaan werken dat het UWV heel veel premies mis loopt. De controle neemt dan ook enorm toe. Ik ben zelf werkzaam voor een onderdeel van Randstad Nederland en ontwikkel producten die het wettelijk mogelijk maken om als niet zzp-er/zelfstandige (of de zelfstandige die niet aan alle voorwaarden gesteld door de belastingdienst voldoet) toch een opddracht te doen. Wil je meer weten, neem dan eevenm contact met mij op via dit forum

Payroll Company Your People, Our Business!

http://www.payrollcompany.nl

Link naar reactie
  • 0

Een "adviestraject"?! nogal vaag lijkt me, waarmee ik maar wil zeggen dat een modezaak best een mode advies kan geven aan een BV en daarvoor een factuur van 10.000 kan sturen.

Dat jij als partner dat adviestraject voor je rekening hebt genomen is ook goed mogelijk.

Je hebt dat niet gedaan in loondienst van de modezaak maar op basis van de "meewerkregeling".

Jouw vrouw mag jouw dan vervolgens maximaal 4000,- per jaar uitbetalen zonder gedoe met premies en belastingen.

 

Voorwaarde is wel dat je over het gehele jaar gerekend niet meer dan 125 uur hebt "meegewerkt" in het bedrijf van je vrouw.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.