• 0

UL certificering VS [noodzakelijk of wederzijdse erkenning?]

(aangepast)

Wij produceren decentrale ventilatiesystemen met warmteterugwin en zijn bezig om in Noord-Amerika afzet te realiseren. Op het gebied van veiligheidsvoorschriften geldt daar onder andere de UL certificering. We zijn nog niet op het punt dat we hebben besloten ons product volgens de UL-richtlijn te laten certificeren, maar vragen ons nu eerst af in hoeverre UL certificering noodzakelijk is om daar te kunnen groeien. Dit gezien de complexiteit, duur en kosten van UL certificering. Ons product bezit een CE certificaat via de EC Richtlijn 2006/96/EC Low Voltage. Nu lees ik bij RVO https://www.rvo.nl/onderwerpen/internationaal-ondernemen/landenoverzicht/verenigde-staten/producteisen dat voor een aantal producten tussen de EU en de VS wederzijdse erkenning geldt, en je daarmee toegang tot de Amerikaanse markt kunt krijgen zonder verdere conformiteitsbeoordeling.

Deze wederzijdse erkenning geldt voor 'elektromagnetische compatibiliteit (EMC)'. Voor zover ik via https://regelhulpenvoorbedrijven.nl/ce_markering/ kan inschatten, valt ons product hieronder.

Mocht het daarmee vallen onder deze wederzijdse erkenning, op welke waarde kan ik dan 'toegang tot de Amerikaanse markt' inschatten? Dit roept een aantal vragen bij mij op;
1) hoe verhoudt zich deze wederzijdse erkenning tot het hebben van een UL certificering?
2) is je product automatisch UL gecertificeerd als het onder de wederzijdse erkenning valt, of kom je in aanmerking voor een UL certificaat zonder de kostbare procedure van certificering te hoeven doorlopen?
3) accepteren de afnemers die UL certificering eisen dit als zijnde UL gelijkwaardigheid? En in welke mate zien ze ons product dan als gelijkwaardig vergeleken met vergelijkbare producten die wel gecertificeerd zijn, waarmee we onze kans op afzet kunnen doen stijgen.

Zijn er op dit platform ondernemers of andere mensen die hier iets over kunnen vertellen?

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar