• 0

184 pk en dan toch een fuel cell?

Ik zat pas geleden een engels autoblad te lezen en daar hadden ze het over een favoriet onderwerp van mij... Fuel cells ;)

 

Ik dacht dat de voornaamste limitaties voor het gebruik van fuel cells het inbouwen was, maar als ik het magazine goed begreep, is de ombouw van een normale combustie motor naar een fuel cell motor een niet al te groot probleem?

 

Waarvoor zijn er nog zo veel hybrids op de markt en waarvoor duurt de doorbraak van een duidelijk uiterst nodige verbetering zo lang? ???

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom rijden we nog niet op waterstof direct of gebruiken we niet grootschalig die brandstof cel.

Mijn persoonlijke mening is dat de opslag van watersof nog even een probleem geeft.

Dat is een bom.

De brandstof cel kan wel je kunt watersof uit normale brandstof halen en dat in je brandstofcel omzetten en dit allemaal direct in je auto????

Maar welke stoffen kun je dan nog meer in je tank gooien waar je waterstof uit kunt halen zullen we dan maar zeggen.

Het volk is vaak wel dom maar niet achterlijk toch?

Mike.

:)

Er zijn twee dingen oneindig

Het Universum en de menselijke domheid.

Echter ben ik het mij van het Universum niet zeker.

Albert Einstein

Link naar reactie
  • 0

Daarom vond ik dat artikel zo interessant, ik dacht dat fuel cell's voornamelijk zwakke beestje waren. Maar als die 184 pk haalt dan zie ik echt geen enkele reden meer om niet wat meer aan het milieu te doen.

 

Een van de redenen is dat de Shell's van deze wereld nog erg veel geld verdienen met bezine en diesel.

 

Een andere is dat het een enorme investering vergt om bij alle pompstations waterstof aan te kunnen bieden.

 

Tenslotte is de apparatuur die nodig is om waterstof uit water te halen nog te groot en duur voor massa-consumptie.

Link naar reactie
  • 0

[color=Blue]Ik kan je verhaal helemaal niet volgenen heb sterk de indruk dat je een klok hebt horen luiden, en niet weet waar de klepel hangt.[/color]

Dat je me niet volgen kan is denk ik ook het probleem merkava

 

Het uitgangspunt was de vraag.

 

Waarvoor zijn er nog zo veel hybrids op de markt en waarvoor duurt de doorbraak van een duidelijk uiterst nodige verbetering zo lang?inderdaat dan kun je er water in gooien en dan?

 

met dat andwoord komt Zaph-peter.

nu snap je waarom je dacht dat ik die klepel had gemist of niet?

mike.

Er zijn twee dingen oneindig

Het Universum en de menselijke domheid.

Echter ben ik het mij van het Universum niet zeker.

Albert Einstein

Link naar reactie
  • 0

Je kunt waterstof op vele manieren produceren.

Bottom line is dat ook hier energie voor nodig is.

Waterstof zal voorlopig slechts een beperkte toepassing vinden omdat het nog wel even duurt voordat we dit goedje kunnen opslaan en distribueren.

Er wordt nu vooral gedacht aan de productie van waterstof door windmolen[arken op zee, en kern(fusie)centrales die on the spot waterstof produceren.

 

Op dit moment is er nog een enkele opslagtank die geen verliezen heeft.

Elke tankt lekt net als de vloeibaar zuurstoftanks waterstof om zo de opslag tank te koelen.

 

Je kunt je voorstellen dat een dergelijke tank niet in een auto kan zitten die in een garage geparkeerd staat.

 

De toekomstige auto wordt electrisch, maar ja ik heb voor kennis en dat is niet eerlijk. ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

184 pk sounds good, al moet je er ook wel op letten hoe zwaar de hele constructie gaat worden. Als het een ton extra weegt kom je er nog niet fatsoenlijk mee vooruit natuurlijk.

 

Wellicht valt er wat te verwachten van de methanol stokende brandstofcellen, die komen nu zo'n beetje op de markt voor gebruik als laptop batterijen.

 

Het hele proces van methanol via brandstofcel naar electromotoren is efficienter te maken dan een traditionele brandstofmotor. Hoewel je die methanol nog steeds gewoon uit aardgas moet maken kan een auto daarmee wellicht efficienter worden. Ik heb me eens laten vertellen dat het rendement van een gemiddelde personenwagen van brandstoftank tot wielen zo'n 20 procent is.. als je dat verdubbeld kom je aan een aanzienlijke besparing.

Link naar reactie
  • 0

Het zal nog ongeveer een jaar of 5 duren alvorens de gestandardiseerde fuel cells op de markt komen voor consumtief gebruik.

Vandaag de dag anno 2006 kost deze techniek ongeveer net zoveel als de electrische afname van de leverancier (0,10 per kwh).

De investeringen worden ook steeds lager.

Een fuel cell voor een 184 pk is geen uitzondering meer.

Akzo Nobel wil al gaan starten met 5MW.

 

Het grootste nadeel van deze technologie is de investering en het nog te creeren distributie netwerk.

Nederland heeft in tegenstelling tot bijv. Belgie en Duitsland maar één station hiervoor in Amsterdam, voor het GVB.

 

Zeker met het oog op ondernemen is deze groeiende markt in Europa zeer aantrekkelijk. Niet alleen als leverancier of productie maar zeker ook in adviserend en deskundig opzicht.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 292 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.