• 0

Inkomsten uit anonieme Crypto Bron

Hoi allemaal,

 

Sinds een korte tijd werk ik als Community manager voor een crypto gerelateerd project en krijg hiervoor een vergoeding betaald ( per gewerkt uur). Ik wil die inkomsten graag opgeven aan de belastingdienst, alleen het project waar ik de werkzaamheden voor uitvoer wordt is een gedecentraliseerd, anoniem project. Heel letterlijk gezegd, ik word uitbetaald in crypto munten, maar de naam van degene die uitbetaald is niet bekend bij me.

 

Weet iemand of er een manier is om dit legaal op te geven?  Of is dat geen enkele optie met een anonieme opdrachtgever? 

 

Hartelijk dank voor de reacties en hulp.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

RubenT: Nee, het is begonnen als iets dat ik vrijwillig deed omdat ik het leuk vond, maar het project gaat erg goed en daarom heeft de oprichter besloten mij een vergoeding te geven voor de uren die ik maak. 

 

Die maakt hij van zijn crypto wallet over naar mijn wallet, en daarbij is geen overeenkomst getekend.

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Dan wordt dat toch wel tijd, denk je ook niet. Onderneming oprichten en factureren, of in loondienst gaan.

Wat je nu doet is zwartwerken plus je draagt alle risico's van je eigen fouten

Klopt en dat wil ik ook graag, maar kan ik in loondienst gaan of een onderneming oprichten en factureren, als ik te maken heb met een anonieme opdrachtgever? 

Link naar reactie
  • 0

Als je in loondienst gaat, biedt je werkgever je een arbeidsovereenkomst aan. Als je jezelf laat inhuren vanuit je eenmanszaak zal je de opdrachtgever moeten factureren.

 

Dat wordt allebei erg lastig als je niet weet voor wie je werkt. Wil de opdrachtgever anoniem blijven, of is ‘ie dat nu toevallig omdat er in crypto wordt uitbetaald?

Link naar reactie
  • 0

Als het een bonafide crypto project is dan hoeven ze helemaal niet anoniem te zijn. Niets zou ze moeten tegenhouden om een stichting of bedrijf op te richten waar de activiteiten in plaats vinden. Vanuit daar zouden ze je kunnen betalen, in loondienst of als freelancer.

 

Dat alles in de cryptowereld anoniem en ongereguleerd zou moeten zijn is een hardnekkige illusie. Een illusie die met name gunstig uitpakt voor mensen met wat minder goede bedoelingen.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Wouter Hol zei:

Dat alles in de cryptowereld anoniem en ongereguleerd zou moeten zijn is een hardnekkige illusie. Een illusie die met name gunstig uitpakt voor mensen met wat minder goede bedoelingen.

idd, en vrijwel elke keer bij dergelijke projecten waar alles anoniem is, is dat met een reden.

Veel pump en dump schemes waar de anonieme oprichter met al het geld vandoor gaat, en al die "medewerkers" vaak toch niet zo anoniem waren en dan alle shitload over hun heen krijgen.

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Alle begrip voor jullie argwaan (ben ook geen cryptofan, omdat er veel schimmige bedrijfje in actief zijn), maar de basis van zijn vraag is of je mag werken voor een anonieme opdrachtgever.

 

Is dat mogelijk? Ik ben daar ook best benieuwd naar.

 

In loondienst kan het niet, omdat je voor Nederlands inkomen een loonheffingsnummer nodig hebt. Maar kan het als ondernemer? (anonieme klant).

 

In dat geval kan het misschien op uitzendbasis, wanneer het cryptobedrijf een uitzendbureau ertussen zet 

Link naar reactie
  • 0
Op 15-3-2022 om 16:07, cp1234 zei:

Maar kan het als ondernemer? (anonieme klant).


Nee. 

 

Een factuur opstellen aan een anoniem bedrijf is niet wezenlijk anders dan witwassen van geld. Je hebt "opeens" geld in je bezit zonder dat je weet waar het vandaan komt en om dat te verantwoorden maak je een factuur op geadresseerd aan een anonieme entiteit? Succes met dat verantwoorden aan de inspecteur.

 

 

Diverse wetgevingen vereisen jou om de identiteit van de klant vast te stellen. Onder andere:

- De Belastingdienst (oa. vanwege de factuurvereisten en de omzetbelasting)

- De financiele autoriteiten. Onder andere de zware KYC (Know Your Customer) wetgevingen zouden prima van toepassing kunnen zijn als het om crypto gaat.

 

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, Wouter Hol zei:

...

Diverse wetgevingen vereisen jou om de identiteit van de klant vast te stellen. Onder andere:

...

 

 

Niet altijd natuurlijk, bijvoorbeeld de supermarkt etc.

Maar daar staat wel een inkoop tegenover.

 

Maar al zou de TS een naam hebben, zeg van M. Machahahaha, Dorpstraat 4,  Mumbwa, Zambia. En daar een factuur voor aanmaakt. TS doet dit in alle vertrouwen, maar de uiteindelijke betaler is toch iemand anders?

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 16-3-2022 om 13:49, espen zei:

Niet altijd natuurlijk, bijvoorbeeld de supermarkt etc.

 

Dat gaat over particulieren als klant. Misschien had ik dat duidelijker moeten vertellen dat ik het heb over leveren aan bedrijven. (Hoewel een supermarkt zelden een factuur opstelt en de meeste klanten hoogstens een bonnetje meegeeft.)

 

Maar het is wel een geinig zijstraatje als we het hebben over anonieme afnemers. Hoewel een supermarkt niet letterlijk de identiteit van al hun klanten vast hoeft te stellen, moet ook de supermarkt het nodige weten van hun klant. Dat is afhankelijk van wat en en waar er verkocht wordt. Een supermarkt moet ook jouw ID controleren als je minderjarig zou kunnen zijn en een kratje bier wilt gaan afrekenen. En een supermarkt weet van jou waar je koopt, namelijk in hun winkelruimte. Zodoende weten ze waar ze de btw moeten betalen. Zie ook het linkje naar de omzetbelasting die ik plaatste.

 

Deze vraag ging echter niet over een particulier en ook niet over het halen van een pak melk. Hoewel de opdrachtgever anoniem is en dus best een particulier zou kunnen zijn, kunnen we op zich al afleiden dat we hier te maken hebben met bedrijfsmatige bezigheden gezien TS loondienst bij hen zou willen overwegen.

 

Maar zelfs als dit een hobbyproject zou zijn en de opdrachtgever inderdaad een particulier is, dan nog moet TS vaststellen waar de particulier woont omdat in dat land de dienst belast gaat worden met btw. In dat geval zou de opdrachtgever echter ook niet meer anoniem zijn. 

 

Zo lang de afnemer anoniem is, blijft het een soort van Schrödingers kat. 

 

Op 16-3-2022 om 13:49, espen zei:

Maar al zou de TS een naam hebben, zeg van M. Machahahaha, Dorpstraat 4,  Mumbwa, Zambia. En daar een factuur voor aanmaakt. TS doet dit in alle vertrouwen, maar de uiteindelijke betaler is toch iemand anders?

 

Bij dit soort internationale overeenkomsten worden doorgaans ook documenten zoals een uitreksel van de locale KVK overhandigd. Ook zou TS moeten checken of hij belasting moet betalen in Zambia. Als M. Machahahaha inderdaad de eigenaar is van het project dan maakt het volgens mij verder niet heel veel uit wie er uiteindelijk geld aan TS betaald voor de geleverde diensten. In het geval dat dit cryptoproject toch op de fles gaat dan is het M. Machahahaha die meegenomen kan worden in de val. In de huidige situatie met de anonieme eigenaar van het project lijkt die rol van katvanger eerder weggelegd voor TS zelf.

aangepast door Wouter Hol
Ozb is natuurlijk niet omzetbelasting, gecorrigeerd
Link naar reactie
  • 0

Zit hier met hetzelfde probleem. 90% van alle NFT projecten zijn niet KYC, bedrijven etc. 

Ze huren mij in voor marketing activiteiten, ik zet bijvoorbeeld hun social media op en ze betalen mij in crypto.

 

Ze betalen bijv. 10000 dollar in crypto valuta en dat komt dan van een particulier, omdat ze allemaal niet als bedrijf geregistreerd staan, zeker niet als ze net met een project gestart zijn. 

Is het echt zo dat ik dit alleen maar kan doen zonder iets op te geven. Ik wil graag belasting betalen, ik wil graag alles officieel registreren. 

Link naar reactie
  • 0
Op 25-3-2022 om 10:30, Tineke1980 zei:

dat komt dan van een particulier

In dat geval is er geen probleem, zolang je maar weet welke particulier het is en waar diegene woont. 

 

Op 25-3-2022 om 10:30, Tineke1980 zei:

Is het echt zo dat ik dit alleen maar kan doen zonder iets op te geven.

Nee dat kan je niet doen want dat is belastingontduiking. 

 

Op het moment dat je niet weet wie de opdrachtgever is dan kan je naar mijn mening zo'n opdracht niet aannemen. 

Link naar reactie
  • 0
59 minuten geleden, Tineke1980 zei:

Zit hier met hetzelfde probleem. 90% van alle NFT projecten zijn niet KYC, bedrijven etc. 

 

NFT = non-fungible token

KYC = know your customer

 

Quote

Know Your Customer. Dit principe wordt steeds belangrijker voor Europese vermogensbeheerders. Om witwassen van geld en financiering van terrorisme tegen te gaan, is iedere Europese financiële instelling verplicht zijn klant te screenen vóórdat deze een product of dienst bij hem afneemt. Maar wat houdt Know Your Customer nu precies in? Voor wie is dit belangrijk? En waarom is het zo lastig dit goed te implementeren?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dus factuur sturen naar een particulier buiten de EU. NL Btw op de factuur. 

 

Maar hoe ga ik een particulier verifieren, kan moeilijk bij iedereen om zijn legitimatie gaan vragen en een uitreksel uit het geboorteregister. 

Er zijn ook 100000'en andere dienstverleners , leveranciers die iets verkopen aan particulieren wereldwijd en als ze zeggen dat ze Piet heten en daar en daar wonen, dan moet je dat neem ik aan voor waar aannemen?

Link naar reactie
  • 0
Op 25-3-2022 om 12:15, Tineke1980 zei:

Dus factuur sturen naar een particulier buiten de EU. NL Btw op de factuur. 

 

Nee.

 

De belastingdienst heeft een hulpmiddel gemaakt om te bepalen hoe het zit met de BTW als je diensten levert aan het buitenland. Als je die invult met jouw situatie dan komt daar het volgende uit: 
 

Quote

De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt. Vraag de belastingdienst van dat land of en hoe u aangifte moet doen.

Link naar reactie
  • 0

Denk dat hij best weet of de werkzaamheden correct zijn of crimineel. Vraag is meer hoe hij dit legaal kan opgeven bij de belastingdienst. Denk dat dit goed kan vallen onder inkomsten uit overig werk. Zie: https://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/FISIN2016/fiscale_informatie_2016-inkomsten_uit_overig_werk.html

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 0
Op 13-3-2022 om 21:24, JensMarksen1 zei:

Heel letterlijk gezegd, ik word uitbetaald in crypto munten, maar de naam van degene die uitbetaald is niet bekend bij me.

Zoals ik het begrijp is er over en weer veel communicatie, dus zo anoniem is alles dus nu ook weer niet. Dat het een anoniem project is, wil niet zeggen dat het een illegaal project is. 

 

Het zal misschien een dom antwoord van mij zijn, maar je kunt toch gewoon vragen wie of wat de opdrachtgever en/of betaler is?

 

Zolang het werk voortkomt uit een soort van hobby en het je eigen werkzaamheden (in loondienst?) niet bijt, dan is het als bijverdiensten prima op te geven. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 13-3-2022 om 21:24, JensMarksen1 zei:

Heel letterlijk gezegd, ik word uitbetaald in crypto munten, maar de naam van degene die uitbetaald is niet bekend bij me.

 

Stel dat je een supermarkt runt en je krijgt je omzet betaald in euromunten, weet je dan de naam van degene die je betaalt? Anonimiteit lijkt me dus niet het probleem voor het verantwoorden van je omzet, aangezien alle omzet in de detailhandel in feite anoniem is.

 

Toch vraag ik me af of dit überhaupt wel goed kan gaan. En dan niet vanwege de inkomstenbelasting, maar juist vanwege de omzetbelasting.


Als er al sprake is van ondernemerschap, dan moet topicstarter een onderneming oprichten, een btw-nummer aanvragen en een factuur sturen. En voordat we dan aankomen bij het aangeven als "winst uit onderneming" of "resultaat overige werkzaamheden", hebben we nog de vraag welk btw-tarief je dan moet factureren? Als je niet weet aan wie of wat je factureert, weet je ook niet welk tarief van toepassing is.

 

Maar aan de andere kant voelt dit ook gewoon aan als iets dat onder de loonbelasting valt. Iemand huurt iemand anders in en betaalt voor die werkzaamheden een vergoeding. In dat geval heb je ook niet met omzetbelasting te maken, maar wel met de beperking dat je geen betaling mag ontvangen in crypto, althans niet voor bedragen lager dan het minimumloon.
 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.