• 0

Verwerking wijziging aandelenkapitaal bij VPB aangifte

(aangepast)

Goedemorgen, ik heb een vraag over de verwerking van de wijziging van het aandelenkapitaal in mijn VPB aangifte 2021.

 

Voorheen had ik 1 participant met 1 aandeel van 1 euro in mijn werkmaatschappij. In de loop van 2021 is er een 2e participant bijgekomen die 20 aandelen van 1 euro heeft gekocht voor een hoger bedrag dan 20 euro. De uitgifte van de 20 aandelen is door de notaris gedaan.

 

In de VPB aangifte kom ik deze vragen tegen. Moet ik die met ja beantwoorden? De eerste lijkt me wel, maar ik twijfel over de tweede.

- Is de verdeling van het aandelenkapitaal over de middellijke en onmiddellijke aandeelhouders in dit boekjaar gewijzigd?

- Is in dit boekjaar of vorig boekjaar het uiteindelijke belang in de vennootschap in belangrijke mate gewijzigd?

 

Iemand die dit weet?

 

Vr.gr., Wijnand 

aangepast door WijnandN
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Wijnand, aangenomen dat je met de VPB van de dochter-BV bezig bent, toch even een vraag eerst:

 

Je schrijft dat er 1 aandeelhouder was met 1 aandeel van 1 euro.

Na uitgifte van nieuwe aandelen is er een tweede bijgekomen met 20 aandelen van 1 euro nominaal.

 

Dat impliceert dat de eerste participant verwaterd is van 100% aandelen naar iets minder dan 5% (1/*21e). Is dat correct?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Dat is correct. Het belang van de oorspronkelijke aandeelhouder is aanzienlijk verwaterd. Maar dat is doelbewust gedaan.

 

De uitgifte van de nieuwe aandelen en de agioreserve daarvan heb ik kunnen verwerken als stortingen van kapitaal in de loop van dit boekjaar bij de fiscale winst. Ik weet alleen niet of ik bovengenoemde vragen met ja moet beantwoorden.

 

Vr.gr., Wijnand 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.