• 0

Aankoop bedrijfspand prive, eenmanszaak of BV

Hallo Allemaal,

 

Binnenkort financier ik 70K hypotheek prive voor een bedrijfunit die nieuw opgeleverd wordt (kostprijs 70K incl BTW). Heb zelf een eenmanszaak voor installatiewerkzaamheden en een BV voor zonnepanelen installatie. Ik zou dit optimaal willen aankopen met oog op toekomstig misschien niet zelf gebruiken meer maar (deels) verhuren. Kan ik dit het beste prive kopen, op de eenmanszaak of via de BV?

 

Opties die ik braingestormd heb:

 

Zelf kopen, geen BTW aftrek helaas, maar wel onbelast in de toekomst verhuren voor bijv 450 euro per maand

Eenmanszaak koopt het, BTW aftrekken, en zelf kosten aftrekken voor het pand ?

Welke kosten mag ik aftrekken dan bijvoorbeeld? 

 

Kunnen jullie mij misschien helpen? Iemand tips?

 

Groetjes Solarman

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Dag Solarman,

 

welkom op HL. Dan nu het slechte nieuws: dit is niet echt een ondernemersvraag (daar is HL uitsluitend voor bedoeld). Dit is een beleggingsvraagstuk en daar leent dit forum zich niet voor.

 

Bovendien, in algemene zin, kun je vastgoed dat je niet zelf zakelijk in gebruik hebt niet via je eenmanszaak verhuren. We noemen het namelijk verplicht privévermogen als het niet in jouw onderneming gebruikt wordt. Dan valt het in box 3. Alternatief is dan een BV. 

 

En tot slot: het valt niet te zeggen wat fiscaal gunstiger is. Bij een hoog  rendement en waardestijging is box 3 (nu nog wel, want ook dat gaat op de schop in 2025) aantrekkelijker dan een BV. Daalt de waarde dan is een BV aantrekkelijker dan box 3.

 

tot zover.

Groet

Joost 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.