• 0

Gevolgen overschrijden vermoedelijke gebruiksduur van afgeschreven product?

Hoi allemaal, 

 

Benieuwd naar het volgende. 

Ik heb in 2020 een nieuwe laptop gekocht om zakelijk (eenmanszaak) te gebruiken. 
Ik heb er voor gekozen om deze in 5 jaar af te schrijven. In de veronderstelling dat deze na 5 jaar verouderd is en niet meer bruikbaar voor mijn werkzaamheden. 

Maar nu zat ik te denken; wat als ik deze na die 5 jaar nog wel kan gebruiken?

Stel hij presteert nog wel prima om zakelijk te gebruiken. 

Moet ik dan al mijn aangiftes corrigeren naar de daadwerkelijke gebruiksduur? 

Of zou er van de Belastingdienst verwacht worden dat ik dan ook echt na 5 jaar een nieuw exemplaar koop? 

Antwoord van de Belastingtelefoon was iets in de trant van; 'Zou kunnen'. Daar had ik dus helaas niet genoeg aan. 

Bij voorbaat dank!


 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

De belastingdienst bemoeit zich niet met jou bedrijfsvoering.

Als het om (kleine) bedrijfsmiddelen gaat is de enige beperkingen dat je maximaal 20% van de aanschafwaarde mag afschrijven per jaar en dat je alleen bedrijfsmiddelen mag afschrijven die een bijdrage leveren aan het de bedrijfsresultaat. (vrij vertaald zakelijk gebruikt wordt)

 

Of jij de laptop 3 jaar, 5 jaar of 17 jaar gebruikt mag je helemaal zelf weten. Er is geen plicht tot verkoop of aanschaf van een nieuwe als de afschrijving stopt, het enige dat stopt is de afschrijving en daarmee worden je kosten lager, je winst hoger en ga je dus wat meer belasting betalen als je geen nieuwe laptop koopt.

Link naar reactie
  • 1

Bovendien is het een economische afschrijving: je kunt er gewoon van uit gaan dat de waarde na 5 jaar nihil is. 

 

In de praktijk is die 20% per jaar eigenlijk veel te weinig, maar als je na 2 of 3 jaar een nieuw exemplaar koopt dan kun je beide tegelijk afschrijven: Fiscaal gezien heb je gewoon 2 laptops in gebruik op dat moment, ook al is 1 daarvan wellicht helemaal niet meer bruikbaar. 

Link naar reactie
  • 1
Op 20-3-2022 om 18:21, zetzetpee zei:

Maar nu zat ik te denken; wat als ik deze na die 5 jaar nog wel kan gebruiken?

Als je hem zelf nog kan gebruiken hoef je de afschrijvingen niet te corrigeren en verder niets te doen. Als je hem in 5 jaar afschrijft naar nul en dan toch nog voor 100 euro weet te verkopen aan een particulier op Marktplaats, dan hoef je de afschrijvingen ook niet te corrigeren, maar moet je de verkoop wel inboeken. Effectief is dat 17,36 af te dragen btw en 82,64 omzet. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.