• 0

Kan ik sponsoring van open-source projecten opvoeren als kosten voor mijn ZZP?

Hallo!

 

Als ZZP'er ben ik afhankelijk van de software die ik gebruik. In mijn geval is een groot deel van deze software zogenaamde 'open-source' software. Software die wordt ontwikkeld door vrijwilligers (wereldwijd) die daar (meestal, in principe) geen vergoeding voor vragen.

 

Echter is er helaas na vele jaren van bestaan van open-source software nog steeds geen fatsoenlijk verdienmodel voor open-source software ontwikkelaars. De software wordt vaak heel erg veel gebruikt door de industrie, die er vervolgens ook nog extra eisen aan stelt maar niets voor betaalt terwijl de ontwikkelaars achter het project er veel tijd in steken. Ik wil hier (als ZZP'er) anders mee omgaan en een deel van mijn winst delen met de makers van de open-source software die ik gebruik.

 

GitHub heeft een model om de sponsoring in ieder geval te kunnen doen, zie o.a.: https://github.com/sponsors Ook werken sommige mensen met Patreon, zie: https://www.patreon.com/

 

Mijn vraag concreet: kan ik de kosten voor vrijwillige sponsoring die ik uitgeef als kosten opvoeren in mijn fiscale ZZP boekhouding? Zo ja, welk BTW tarief moet ik hiervoor hanteren?

 

Ik vraag me af of het hier om een "gift" gaat, aangezien je bij een gift geen tegenprestatie verwacht, terwijl ik (soort van) verwacht/hoop dat hierdoor het project kan worden voortgezet. Maar misschien is dat een juridisch detail.

 

Ik kan er weinig over vinden, en als ik er iets over vind is het vaak juist bekeken vanaf de kant van een ondernemer die de sponsoring ontvangt, niet degene die 'm uitgeeft.

 

Elke hulp wordt gewaardeerd! Bij voorbaat dank ;-)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1
4 minuten geleden, krisvanrens zei:

Mijn vraag concreet: kan ik de kosten voor vrijwillige sponsoring die ik uitgeef als kosten opvoeren in mijn fiscale ZZP boekhouding? Zo ja, welk BTW tarief moet ik hiervoor hanteren?

 

Ik vraag me af of het hier om een "gift" gaat, aangezien je bij een gift geen tegenprestatie verwacht, terwijl ik (soort van) verwacht/hoop dat hierdoor het project kan worden voortgezet. Maar misschien is dat een juridisch detail.

Een donatie of gift is niet aftrekbaar vanuit de eenmanszaak. Er is alleen aftrek als het kosten zijn die een zakelijk doel dienen, dus waar een prestatie tegenover staat. Dat zakelijke doel kan ook reclame zijn, waardoor je de lokale voetbalclub kunt sponsoren in ruil voor een tegenprestatie zoals het dragen van reclameshirts. Om de belastingdienst te vriend te houden is het wel belangrijk die tegenprestatie vast te leggen. Denk je dat je, in ruil voor de sponsoring, een naamsvermelding of logo in die software kunt krijgen?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1

Interessante vraag waar ik eigenlijk ook wel benieuwd naar ben. Ron licht het nodige al toe dus dat scheelt.

 

Als een andere invalshoek zag ik nog op de blogpost over GitHub Sponsors dat er een optie is (als aanbieder) om een bepaald project enkel zichtbaar te maken voor sponsors. Wanneer dat het geval is zou je kunnen spreken van een tegenprestatie, al kun je natuurlijk niet zo goed hard maken dat de donatie is om daar toegang to te krijgen, laat staan dat je deze tegenprestatie vastgelegd krijgt. 

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Deze 'sponsoring' is feitelijk een betaling voor het gebruik van de software waarbij TS het bedrag bepaalt op basis van wat het hem waard is. Dat lijkt mij een voldoende pleitbaar standpunt om de kosten op te voeren.

Het is geen gift of iets in die richting, want er is wel degelijk een tegenprestatie, namelijk dat de ontwikkelaar gestimuleerd wordt door te gaan met ontwikkeling.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties!

 

OK. Dus het komt er in de strekking op aan of je duidelijk kunt maken aan de fiscus of het hier gaat om een betaling voor een tegenprestatie.

 

Ik ga zeker nog schriftelijk in overleg om vast te stellen of het, zoals StevenK het schrijft, een bepleitbaar standpunt is het stimuleren van de ontwikkeling als tegenprestatie te zien.

 

Verder ga ik er van uit dat als dit zo is, er een tarief van 21% BTW geldt.

 

Ik kan me wel voorstellen dat de belastingdienst hier problemen mee heeft aangezien de 21% belasting niet (direct) bij hun terecht komt. De ontvanger betaald BTW/VAT over de sponsoringinkomsten op zijn eigen manier, mogelijk in een ander land.

Link naar reactie
  • 1
Op 22-3-2022 om 17:44, Ron van der Kolk zei:

Denk je dat je, in ruil voor de sponsoring, een naamsvermelding of logo in die software kunt krijgen?

 

Dat gaat in open source software lastig worden, althans, iedere gebruiker kan die er gewoon weer uithalen, dus echt waarde heeft het niet. 

 

Wellicht een vermelding op github of iets dergelijks in een tekstbestandje, maar of dat daadwerkelijke waarde heeft?

 

Op zich zou het terecht zijn als je dit soort sponsoring als zakelijke kosten kon rekenen, maar de praktijk is lastig: vaak is het een beetje doneren via paypal of crypto en ontbreekt een factuur en dergelijke. 

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
3 uur geleden, krisvanrens zei:

Dank voor jullie reacties!

 

OK. Dus het komt er in de strekking op aan of je duidelijk kunt maken aan de fiscus of het hier gaat om een betaling voor een tegenprestatie.

 

Ik ga zeker nog schriftelijk in overleg om vast te stellen of het, zoals StevenK het schrijft, een bepleitbaar standpunt is het stimuleren van de ontwikkeling als tegenprestatie te zien.

 

Verder ga ik er van uit dat als dit zo is, er een tarief van 21% BTW geldt.

 

Ik kan me wel voorstellen dat de belastingdienst hier problemen mee heeft aangezien de 21% belasting niet (direct) bij hun terecht komt. De ontvanger betaald BTW/VAT over de sponsoringinkomsten op zijn eigen manier, mogelijk in een ander land.

Bij BTW moet je *nooit* ergens van uit gaan. BTW is alleen van toepassing voor vooraftrek als die omvang ervan op de voorgeschreven manier bekend is.  Dus in dit geval zeker geen BTW in vooraftrek brengen...

Overigens: bij een pleitbaar standpunt zou ik niet in overleg gaan, tenzij je van plan bent heel grote bedragen te gaan betalen, maar zou ik het gewoon in de boekhouding verwerken.

Link naar reactie
  • 2

 

In plaats van een geschenk of sponsoring zou je hier ook kunnen spreken over een prijs oftewel vergoeding die jij als ondernemer betaalt, waarbij de hoogte van die prijs door jou als gebruiker bepaald wordt. Het valt immers te verdedigen dat je onderdeel wil zijn van een ecosysteem waarbij gebruikers gezamenlijk de kosten van ontwikkeling naar draagkracht delen. Dan zijn het dus gewoon aftrekbare bedrijfskosten, net als bij sponsoring trouwens.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ah, OK. Nou wederom dank, goed dat ik dit nog even controleer dus. Ik heb het nu geregistreerd als "software kosten". Zonder BTW, dus het telt gewoon mee als aftrekbare kosten in de boekhouding. Weer iets geleerd :slightly-smiling-face:

 

Overigens kun je in ieder geval bij de platformen die ik gebruik voor de sponsoring (GitHub/Patreon) aantonen dat je een reguliere sponsor bent. Dit is op het platform zelf inzichtelijk te maken, maar ook via de facturen die je ontvangt. Dan neem ik aan dat dat genoeg bewijsmateriaal is om bij de kostenregistratie te verwerken en daarmee een eventuele audit te doorstaan.

 

Dan ga ik er verder ook niets mee doen. Veel dank voor jullie hulp! :smiling-face:

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 61 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.