• 0

BTW bij doorbelasting congreskosten

Als ZZP'er neem ik in het kader van een project voor een opdrachtgever deel aan een wetenschappelijk congres in het buitenland. Zoals ik het begrijp is een dergelijk congres vrijgesteld van BTW (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/vrijstelling_voor_lezingen_excursies_en_rondleidingen) en ik boek deze kosten in mijn eigen administratie dus zonder BTW. Hoe factureer ik dat nu door aan de opdrachtgever? Mag ik deze kosten zonder BTW op de factuur zetten? Of moet ik daar wel BTW over rekenen bij doorbelasting aan de opdrachtgever?

 

Dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hmm... Volgens mij is het tegenwoordig zo dat het maar de vraag is of er btw op zit. De oude regel was inderdaad zoals Joost zegt, maar sinds een recente uitspraak van de Hoge Raad moet er een prestatie worden geleverd voordat er btw kan worden gerekend. Dus domweg kosten doorbelasten zonder winstopslag lijkt me géén prestatie (en dus ook niet btw belast).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is die uitspraak van de HR een stuk genuanceerder. Het ging er daarbij om dat er alleen kosten werden doorbelast. Er was geen hoofdprestatie die al wel aan BTW onderworpen was. De HR stelt vervolgens dat de eerdere uitspraak van het Hof, dat het doorbelasten van kosten  per definitie een economische activiteit is, onjuist is. Daar kan ik me geheel in vinden.

 

BTW Instituut legt de zaak van de HR als volgt uit:

Quote


Van iedere kostendoorbelasting moet onderzocht worden of en, zo ja, voor welke prestatie de doorbelaste kosten de vergoeding vormen. Recht op btw-aftrek is uitsluitend mogelijk indien en voor zover de kosten toerekenbaar zijn aan aftrekgerechtigde prestaties.

 

 

Wat volgens mij nog steeds betekent dat doorbelaste kosten het BTW-tarief van de hoofddienst volgen. Als er geen hoofddienst is, dan moet je eerst vaststellen of de doorbelasting van kosten op zichzelf eventueel een met BTW-belaste dienst of levering vormt.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank! Er is in dit geval wel een hoofddienst, denk ik. Het grootste deel van de dienst die ik lever bestaat uit uren die ik maak voor de opdrachtgever; die uren breng ik in rekening en daarover wordt 21% BTW gerekend. Deze congreskosten maken maar een klein deel uit van het totale bedrag.

 

Betekent dat dan dat het voor de opdrachtgever dus goedkoper is om die congreskosten direct te betalen ipv dat ik ze zelf betaal en dan doorbelast? Dat voelt wat onlogisch (maar dat wil niet zeggen dat het niet klopt, natuurlijk).

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, birdofashes zei:

Betekent dat dan dat het voor de opdrachtgever dus goedkoper is om die congreskosten direct te betalen ipv dat ik ze zelf betaal en dan doorbelast? Dat voelt wat onlogisch (maar dat wil niet zeggen dat het niet klopt, natuurlijk).

 

Als de klant een zakelijke klant is, maakt het volgens mij niet veel uit. Congres kent geen BTW. Als je direct zou doorbelasten, doe je dat zonder BTW. Als je echter doorbelast met btw, kan de zakelijke klant die weer terugvragen.

 

Als je klant particulier is, maakt het normaal gesproken ook niet uit. Als je namelijk iets doorbelast zonder BTW, mag je de BTW ook niet aftrekken bij inkoop.

 

In jouw geval zit je een beetje met de onhandige situatie dat de inkoop onbelast is en de verkoop belast. 

 

Maar persoonlijk vraag ik me af hoe het volgen van een congres onderdeel is van jouw prestatie aan de klant. Persoonlijk zou ik dit niet zien als onderdeel van een prestatie ten opzichte van de klant. Maar goed, dat is een persoonlijke inschatting.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 24-3-2022 om 18:38, prinsrachid zei:

Als de klant een zakelijke klant is, maakt het volgens mij niet veel uit. Congres kent geen BTW. Als je direct zou doorbelasten, doe je dat zonder BTW. Als je echter doorbelast met btw, kan de zakelijke klant die weer terugvragen.

De klant kan de BTW helaas ook niet aftrekken, want het behoort niet bij de belaste omzet. Dit werk is in het kader van wetenschap en wordt bij mijn klant gefinancierd vanuit een subsidie (zonder tegenprestatie).

 

Op 24-3-2022 om 18:38, prinsrachid zei:

Maar persoonlijk vraag ik me af hoe het volgen van een congres onderdeel is van jouw prestatie aan de klant. Persoonlijk zou ik dit niet zien als onderdeel van een prestatie ten opzichte van de klant. Maar goed, dat is een persoonlijke inschatting.

Op het congres presenteer ik iets op verzoek van de klant; dat is dus de prestatie richting de klant.

 

 

Op 24-3-2022 om 18:53, Ward van der Put zei:

Er is nog een reden om de kosten van congressen (inclusief reis- en verblijfkosten) door te berekenen: het zijn niet altijd volledig aftrekbare zakelijke kosten.

Dat het verstandig is om de kosten door te berekenen staat buiten kijf (inderdaad mede om waar jij aan refereert); de vraag richtte zich dan ook alleen op het BTW-aspect.

Link naar reactie
  • 0
Op 24-3-2022 om 18:38, prinsrachid zei:

Congres kent geen BTW. Als je direct zou doorbelasten, doe je dat zonder BTW

Ik blijf het oneens met je Prins. Ten eerste is niet elk congres vrijgesteld van BTW, maar ook als dat zo zou zijn, kun je niet zomaar stellen dat je dat dan zonder BTW kunt doorbelasten. In lijn met de uitspraak van de Hoge Raad: er is al een hoofddienst die wel belast is. Zie ook het citaat in mijn vorige bericht.

 

Het is ook geen doorlopende post.

 

Zie ook dit artikel van collega Vollering

Quote

 

Veranderde visie kostendoorbelasting

Het doorbelasten van kosten werd lange tijd gezien als een vergoeding voor een prestatie. De prestatie zou btw-belast zijn, tenzij (btw) vrijgesteld. Deze visie klopt niet (hier refereert hij aan HR 2017, die jij ook aanhaalde). Het doorbelasten van kosten is geen prestatie. Voor een met btw belaste doorbelasting is het noodzakelijk dat een betaling wordt ontvangen (de doorbelasting) én moet er sprake zijn van een prestatie. Zonder prestatie is de kostendoorbelasting niet belast met btw.

 

Een tip: ga altijd na of de doorbelasting de betaling vormt voor een verrichte prestatie én wat deze prestatie concreet inhoudt. De afspraken die u maakt met uw (gelieerde) afnemers zijn erg belangrijk.

 

 

Als je dat koppelt aan: 

 

12 uur geleden, birdofashes zei:

Op het congres presenteer ik iets op verzoek van de klant; dat is dus de prestatie richting de klant.

Dan lijkt mij van een prestatie duidelijk sprake en dus juist van BTW

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 26-3-2022 om 10:38, prinsrachid zei:

Is de klant ook degene die het congres organiseert? Of presenteert je alleen iets op het congres namens de klant, terwijl het congres door heel iemand anders wordt georganiseerd?

Het (wetenschappelijke) congres wordt door een (buitenlandse) derde partij georganiseerd. Ik presenteer daar iets namens de klant. Ik betaal de congreskosten aan die derde partij (zonder BTW) en factureer die kosten door aan de klant (zoals het er nu naar uitziet met BTW).

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik ben het bij nader inzien eens met Joost. Je moet volgens mij gewoon BTW rekenen. Ik moet zeggen dat ik mezelf een beetje op het verkeerde been had laten zetten door de titel. Er is niet namelijk niet echt sprake van doorbelasten.

 

Jij factureert gewoon je omzet aan de klant voor de dienst "presentatie op locatie". En de kosten die je daarvoor moet maken, zijn gewoon jouw kosten.

 

Ik denk dat er mogelijk sprake van btw-vrijstelling was geweest als jouw klant degene was geweest die het congres had georganiseerd. Nu dat niet het geval is, lijkt me dit inderdaad gewoon belast met niemand BTW.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.