• 0

Vraag over eenmanszaak inbrengen in BV

Beste mensen,

 

Over het jaar 2021 heb ik genoeg winst gemaakt dat het voordeliger is om de belastingregels voor de BV toe te passen. Echter ben ik niet op tijd geweest met het inbrengen van de eenmanszaak in een BV via de geruisloze weg (deadline 1 april 2022).

 

Begrijp ik het goed dat als ik de eenmanszaak voor 1 juli 2022 alsnog inbreng in een BV,  dat dan over het jaar 2021 de belastingregels voor de BV toegepast kan worden (dus met terugwerkende kracht de eenmanszaak wordt ingebracht in een BV vanaf 1 januari 2021)?

Of is er een andere weg mogelijk waarbij de eenmanszaak in een BV wordt ingebracht met zoveel mogelijk terugwerkende kracht?


Bij voorbaat dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 uur geleden, JacobSX zei:

Verandert dat de situatie nu met mijn mogelijkheden om het met terugwerkende kracht naar 2021 de eenmanszaak in te brengen in een BV?

dat hangt er vanaf wat je in die intentieverklaring hebt gezet. Als die van de geruisloze inbreng ook daadwerkelijk bevat dat de inbreng terug gaat werken naar 1-1-2021 dan is die nog bruikbaar tot en met aanstaande donderdag! Of je voor die tijd een notaris zo ver krijgt om de benodigde aktes op te maken en ook nog te laten passeren (waartoe jij ook de inbrengbeschrijvingen gereed dient te hebben) vraag ik me af. Succes

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, JacobSX zei:

Over het jaar 2021 heb ik genoeg winst gemaakt dat het voordeliger is om de belastingregels voor de BV toe te passen. 

 

 De "belastingregels" voor de bv? Die zijn nagenoeg hetzelfde als voor de eenmanszaak, maar dan zonder alle fiscale aftrekposten. Dus waar heb je het precies over?

 

Een bv is volgens mij in de praktijk bijna nooit voordeliger, althans niet fiscaal. Het zijn hooguit de tarieven die optisch interessant lijken. Over wat voor winstniveau hebben we het hier?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, JacobSX zei:

Begrijp ik het goed dat als ik de eenmanszaak voor 1 juli 2022 alsnog inbreng in een BV,  dat dan over het jaar 2021 de belastingregels voor de BV toegepast kan worden (dus met terugwerkende kracht de eenmanszaak wordt ingebracht in een BV vanaf 1 januari 2021)?

nee dat gaat niet. Je kunt niet met terugwerkende kracht over de jaargrens heen gaan. De mogelijkheden (met 2022 als jaartal voor de duidelijkheid) zijn:

 

1. geruisloos, terugwerkend naar 1-1-2022, mits er voor 1-10-2022 een intentieverklaring bij de fiscus is ingediend en de BV's voor 1 april 2023 zijn opgericht.

 

2. ruisend met 3 maanden terugwerkende kracht naar de datum dat je een intentieverklaring hebt ingediend.

 

Vanaf waar we nu zijn op 25 maart 2022 en zonder intentieverklaring die voor 1 oktober 2021 geregistreerd was, kun je dus niet meer verder terug dan naar 1-1-2022.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

nee dat gaat niet. Je kunt niet met terugwerkende kracht over de jaargrens heen gaan. De mogelijkheden (met 2022 als jaartal voor de duidelijkheid) zijn:

 

1. geruisloos, terugwerkend naar 1-1-2022, mits er voor 1-10-2022 een intentieverklaring bij de fiscus is ingediend en de BV's voor 1 april 2023 zijn opgericht.

 

2. ruisend met 3 maanden terugwerkende kracht naar de datum dat je een intentieverklaring hebt ingediend.

 

Vanaf waar we nu zijn op 25 maart 2022 en zonder intentieverklaring die voor 1 oktober 2021 geregistreerd was, kun je dus niet meer verder terug dan naar 1-1-2022.

 

 


Bedankt voor de uitleg.

Ik heb in maart 2021 twee brieven met intentieverklaringen ingediend: een voor ruisende en een voor geruisloze. Zodat ik later nog de keuze kon maken.

Verandert dat de situatie nu met mijn mogelijkheden om het met terugwerkende kracht naar 2021 de eenmanszaak in te brengen in een BV?

aangepast door JacobSX
Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, Joost Rietveld zei:

dat hangt er vanaf wat je in die intentieverklaring hebt gezet. Als die van de geruisloze inbreng ook daadwerkelijk bevat dat de inbreng terug gaat werken naar 1-1-2021 dan is die nog bruikbaar tot en met aanstaande donderdag! Of je voor die tijd een notaris zo ver krijgt om de benodigde aktes op te maken en ook nog te laten passeren (waartoe jij ook de inbrengbeschrijvingen gereed dient te hebben) vraag ik me af. Succes

Bedankt Joost, heel duidelijk. Gaat inderdaad niet meer lukken voor donderdag (intentieverklaring bevat wel de datum van 1-1-2021).

Het lijkt er dan op dat terugwerkende kracht vanaf 1-1-2022 de enige optie is als ik nu op tijd weer de intentieverklaring indien.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.