• 0

Factuur voor particulieren met of zonder adresgegevens

(aangepast)

Hallo allemaal,

 

Naast mijn freelance werkzaamheden heb ik ook een webshop in thee cadeautjes. In deze webshop bestellen mensen een cadeautje wat direct naar de ontvanger wordt verstuurd. Nu is mijn vraag, moet een factuur voor een particulier, zijn of haar adres gegevens bevatten?

 

De situatie is als volgt. Ik wil het bestelproces zo simpel en snel mogelijk in te richten voor de klant. Ik wil ze dus alleen het adres voor het afleveren en hun eigen naam en emailadres aan de bestelling toe laten voegen. 

 

Ik kwam namelijk een groot Nederlands bedrijf tegen wat ook cadeautjes rechtstreeks verstuurd die ook hun bestelproces hebben ingericht zoals hierboven beschreven staat. Enige twijfel die ik heb of dit correct is omdat bij de factuureisen van de belastingdienst staat beschreven dat een factuur de adresgegevens van de klant moet bevatten, of is dit niet van toepassing omdat de klant particulier is?

 

Ik hoor graag jullie opvattingen.

aangepast door Joost Jansen
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
20 uur geleden, RubenT zei:

Kun je daarvoor de documentatie van je payment service provider niet gebruiken? Zij kunnen je vast een overzicht/export verstrekken van de ontvangen omzet die je kunt inboeken in je administratie.

 

Dat zou inderdaad kunnen. Maar soms zitten er klanten (bedrijven) tussen die het als relatiegeschenk versturen en dus wel een factuur willen ontvangen. 

 

Hoe kun je dan toch onderscheid maken in zo'n export van de PSP?

 

Want in zo'n export heb je dan een deel betalingen van particulieren zonder factuur en deels betalingen van bedrijven die wel een factuur willen ontvangen.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn inderdaad winkels die je laten kiezen tussen particulier of zakelijke klant, en op basis daarvan verschilt het of je een factuuradres moet invullen (of aanvinken dat dat gelijk is aan het leveradres oid). 

 

Voor (relatie)geschenken is dat denk ik prima te doen. Bij andere aankopen moet je wel oppassen met iets zakelijk te kopen: mogelijk heb je dan geen recht op dezelfde retourtermijn en wettelijke garantie als een particuliere klant. 

Link naar reactie
  • 0

De eigenaar van een webwinkel heeft nog allerlei andere verplichtingen. Het zou me niets verbazen als een hoop eigenaars mede daaraan voldoen door een uitgebreide factuur te sturen. (Die factuur hoeft uiteraard niet aan de regels van de wet op omzetbelasting aangaande facturen te voldoen – ik heb het over een pragmatische oplossing waarin je de software die je toch al hebt voor meerdere doelen tegelijk gebruikt.)

 

Ik ben echter geen detaillist, misschien klets ik maar wat.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Op 26-3-2022 om 12:04, RubenT zei:

Als je in je afrekenproces laat kiezen tussen particulier en zakelijk, zou je daar in de export wellicht ook op kunnen filteren. Dan kun je voor zakelijke klanten hun factuur boeken en alle particulieren boek je via de export.

Dit is inderdaad wel een goed idee. Ik ga even onderzoeken of dat met de PSP export zou kunnen (misschien de ordernummers er uit filteren).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.