• 0

B2B levering BTW en aansprakelijkheid

Beste forumleden, 

Ik  heb de mogelijkheid gekregen om aan een bedrijf te leveren in Nederland. Ik importeer mijn goederen uit China. Dit zijn elektrische fietsen. Ik ontvang een 0% BTW factuur uit China waarbij de BTW naar mij is verlegd. De levering is DDP. Nou kan ik deze kosten voor de aankoop weer aftrekken in de voorbelasting. 

Echter wil ik graag meer weten over wat voor factuur ik moet opstellen voor het bedrijf in Nederland. Als het goed is moet dit een 0% btw factuur zijn? Hoe zit het met de BTW die ik moet afdragen over mijn verkoopprijs aan het Nederlands bedrijf? 
Daarnaast wil ik mij graag indekken. Als het goed is word ik gezien als feitelijke importeur en ben daardoor aansprakelijk voor een ondeugdelijk product. Nou heb ik wel alle vertrouwen in de kwaliteit, maar ik wil mij hiervoor toch graag indekken. Hoe kan ik dit doen? 

Alvast erg bedankt voor het lezen en reageren! 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
4 minuten geleden, vanderVlugt zei:

Als het goed is moet dit een 0% btw factuur zijn?

jij importeert en levert daarna door, dus jij verricht gewoon een normale binnenlandse levering van goederen, gewoon 21% BTW toepassen. 

6 minuten geleden, vanderVlugt zei:

Als het goed is word ik gezien als feitelijke importeur en ben daardoor aansprakelijk voor een ondeugdelijk product. Nou heb ik wel alle vertrouwen in de kwaliteit, maar ik wil mij hiervoor toch graag indekken. Hoe kan ik dit doen?

Daar zullen anderen met meer verstand van zaken hier nog wel op reageren. Weet wel waar je aan begint....

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Joost RietveldHartelijk dank voor je reactie. Weet je ook hoe ik dit moet aangeven in de BTW aangifte straks? 

 

32 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Weet wel waar je aan begint....

Ik heb de video bekeken en ik begrijp niet waarom deze video relevant voor mij is. Ik ben mij bewust van de risico's en wil hier zorgvuldig mee omgaan. Daarnaast heb ik geen white label, dat gaat het Nederlandse bedrijf aan wie ik ga leveren waarschijnlijk wel ervan maken. Alleen in het begin zal er niet gebruik worden gemaakt van een white label.  Ik fungeer eigenlijk alleen als een tussenpersoon, tussen het Nederlandse bedrijf en de fabriek in China.  

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, vanderVlugt zei:

Nou heb ik wel alle vertrouwen in de kwaliteit, maar ik wil mij hiervoor toch graag indekken. Hoe kan ik dit doen? 

 

  1. Vertrouwen is goed, controleren is beter. Laat de kwaliteit staven door deugdelijke testrapporten (CE, RoHS) van Chinese vestigingen van internationaal goed bekend staande instituten zoals SGS, Intertek en TÜV.
  2. Controleer of de rapporten (nog) geldig zijn en - belangrijker nog -: of de rapporten ook betrekking hebben op de aan jou geleverde producten en componenten 
  3. Als je daar de middelen voor hebt:  laat steekproefsgewijs zelf een product in NL controleren.  (tip: Doe dit vooral voor de accu en acculader!)
  4. Zorg voor een goede overeenkomst met de verkopende partij waarin die partij zich ook verplicht jou te informeren als er een wijziging komt in het productieproces of de gebruikte componenten: en er dan ook een nieuw testrapport komt

Heb je dit alles geregeld? Dan is het  mogelijk het restrisico van productaansprakelijkheid door een incidentele productiefout of een onopgemerkte ontwerpfout te verzekeren. 

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 uur geleden, vanderVlugt zei:

. Ik ontvang een 0% BTW factuur uit China waarbij de BTW naar mij is verlegd. De levering is DDP. Nou kan ik deze kosten voor de aankoop weer aftrekken in de voorbelasting.

Welke kosten?

 

 

Is trouwens dezelfde Chinees uit je vorige post, die via Polen invoert en op een Iers bankrekeningnummer betaald wil krijgen?

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Norbert Bakker
Dank voor je reactie en duidelijk antwoord. Ik heb zelf het product al gecontroleerd op kwaliteit, echter weet ik inderdaad dat dit niet voldoende is. Ik ben mij er inderdaad van bewust, dat als ik een product importeer en op de Europese markt wil brengen dat het je het op de punten moet controleren die jij hebt benoemd. Om deze redenen had/heb ik ervoor gekozen om mij niet te profileren als fiets verkoper en er zelf geen white label van te maken. Dit lijkt mij nogal veel werk en ik heb niet de tijd- en middelen voor. 

Wat ik het liefst voor mij zie is dat ik niet zelf de fietsen verkoop aan consumenten, maar alleen aan het bedrijf in Nederland zelf. Als ik het bedrijf in Nederland een white label van de fiets laat maken, dan ben ik niet meer aansprakelijk voor al die punten toch? Want zij verkopen het uit naam van hun bedrijf dan? Is er geen andere manier om naast een white label niet verantwoordelijk te zijn voor het controleren van al die punten? En rechtelijk niet aanspreekbaar te zijn op de aansprakelijkheid van een deugdelijk product? Kan ik niet een contract opstellen waar dit in staat? Zo ja, aan wat voor contract moet ik dan denken? 
 

Bert.Dat is niet dezelfde post. Ik heb een andere leverancier gekocht die mij wel een deugdelijk factuur kan sturen. Daarnaast heb ik nu ook leveranciers binnen de EU die mij deugdelijk factuur kunnen sturen :) 

aangepast door vanderVlugt
Link naar reactie
  • 0
Op 28-3-2022 om 16:08, vanderVlugt zei:

Als ik het bedrijf in Nederland een white label van de fiets laat maken, dan ben ik niet meer aansprakelijk voor al die punten toch?

 

Je bent dan wel aansprakelijk. Omdat jij diegene bent die het product van buiten de EU importeert, ziet de wet jou als fabrikant. Jij bent als fabrikant aansprakelijk voor allerlei zaken.

 

Je kan daar niet omheen door een contract op te stellen of wat dan ook. Zou ook wel een mooie boel worden als dat wel kon. Dan was opeens geen enkele fabrikant ergens verantwoordelijk voor. Iedereen had dan een papiertje waarop zou staan dat ze niet verantwoordelijk zijn voor hun producten want op papier is het niet van hen.

 

Als je die aansprakelijkheid niet wilt of kan dragen dan moet je geen producten importeren. 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, vanderVlugt zei:

Ik ontvang een 0% BTW factuur uit China waarbij de BTW naar mij is verlegd.

BTW verlegd naar jou... op een factuur uit China?

 

Ik neem aan dat je bedoeld dat je een factuur zonder BTW krijgt (of gewoon waar 0% op staat). Maar dit betekend niet dat de BTW naar jou 'verlegd' is. Dat is iets Europees.

 

Je zult bij import aan de transporteur waarschijnlijk ook nog BTW af moeten rekenen (alsook invoerrechten e.d.). Als die BTW gewoon duidelijk op de factuur van de transporteur staat dan kun je die gebruiken in je OB aangifte voor teruggave. Als je een vergunning artikel 23 hebt dan kun je het met de BTW zelf regelen met de BD (afdracht en teruggave tegelijkertijd). Maar ik neem niet aan dat je die hebt dus de transporteur zal de BTW aangifte en afdracht regelen.

 

https://ondernemersplein.kvk.nl/goederen-importeren-uit-een-land-buiten-de-eu

 

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, Rik · zei:

BTW verlegd naar jou... op een factuur uit China?

 

Ik neem aan dat je bedoeld dat je een factuur zonder BTW krijgt (of gewoon waar 0% op staat). Maar dit betekend niet dat de BTW naar jou 'verlegd' is. Dat is iets Europees.

 

Je zult bij import aan de transporteur waarschijnlijk ook nog BTW af moeten rekenen (alsook invoerrechten e.d.). Als die BTW gewoon duidelijk op de factuur van de transporteur staat dan kun je die gebruiken in je OB aangifte voor teruggave. Als je een vergunning artikel 23 hebt dan kun je het met de BTW zelf regelen met de BD (afdracht en teruggave tegelijkertijd). Maar ik neem niet aan dat je die hebt dus de transporteur zal de BTW aangifte en afdracht regelen.

 

https://ondernemersplein.kvk.nl/goederen-importeren-uit-een-land-buiten-de-eu

 

Het gaat hier om een DDP zending dus er valt voor TS niets af te reken met "de transporteur". 

 

Verlegging van BTW is ook iets Nederlands, de Chinees is bij invoer in Nederland volgens artikel 12 lid 3 Wet OB verplicht de BTW te verleggen.

 

 

Op elektrische fietsen worden overigens behoorlijke percentages anti-dumpheffing geheven, ik zou toch voorzichtig zijn met DDP.

Link naar reactie
  • 0
Op 28-3-2022 om 16:08, vanderVlugt zei:

Als ik het bedrijf in Nederland een white label van de fiets laat maken, dan ben ik niet meer aansprakelijk voor al die punten toch?

 

In aanvulling op de reactie van Wouter: nee, zo werkt het niet. 

 

Je bent als importeur nog steeds (mede ) verantwoordelijk en aansprakelijk voor schade aan personen en goederen als gevolg van een ondeugdelijk product door een ontwerp- of product(ie)fout. Het enkele feit dat een winkel het als eigen merkt verkoopt betekent alleen dat die winkelier ook beschouwd wordt als producent en (mogelijk) ook aansprakelijk is. 

 

Op 28-3-2022 om 16:08, vanderVlugt zei:

Is er geen andere manier om naast een white label niet verantwoordelijk te zijn voor het controleren van al die punten? En rechtelijk niet aanspreekbaar te zijn op de aansprakelijkheid van een deugdelijk product? Kan ik niet een contract opstellen waar dit in staat?

Je kunt contractuele afspraken maken met de afnemer dat deze de volledige aansprakelijkheid op zich neemt en jou vrijwaart en jou zelfs volledig schadeloos stelt bij productaansprakelijkheid maar dat stuit op 3 bezwaren:

  1. het is onredelijk. 
  2. het is voor de winkelier niet verzekerbaar
  3. het contract kent geen enkele derdenwerking: een schadelijdende partij kan jou nog steeds rechtstreeks aansprakelijk stellen als (mede) producent. 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.