• 0

Eenmanszaak met terugwerkende kracht omgezet naar BV wat doen met prive opnames?

(aangepast)

Hoi, in de laatste dagen van december 2021 heb ik met terugwerkende kracht mijn eenmanszaak geruisloos omgezet naar een BV. Daarboven staat een holding, deze is op hetzelfde moment opgericht als de werkmaatschappij.

In de eerste 11 maanden heb ik circa 100k aan prive opnames gedaan uit de eenmanszaak. Hiervoor ben ik as we speak een contract aan het opstellen. Nu heb ik begrepen dat ik hier nog 48k van af kan halen als 'salaris'. Blijft over een bedrag van 52k wat ik heb geleend. In de administratie is dit geleend van de Holding - zoals mij is verteld/aangeraden bij de oprichting van beide BV's - maar dan klopt er niets van het banksaldo op 31-12-2021. Als ik het van de werkmaatschappij zou lenen, dan klopt het wel. 

Hoe hebben jullie dit probleem opgelost? Zie ik iets over het hoofd? Of ben ik verkeerd geïnformeerd?

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

niet verkeerd geïnformeerd, maar wel half ;)

Als je nu die 52k in de boekhouding van de werk BV opneemt als RC met de Holding en daarna in de Holding die 52k opneemt als RC met jou privé, dan sluit alles weer aan en klopt e.e.a. Dus werk-BV heeft een vordering op de Holding van 52k en de Holding heeft een vordering op jou van 52k.

Overigens, die 48k moet je nog wel opnemen in je IB 2021 als voorbeloning (inkomen uit overige werkzaamheden). In de BV neem je die op als kosten (salaris). 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
5 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Als je nu die 52k in de boekhouding van de werk BV opneemt als RC met de Holding en daarna in de Holding die 52k opneemt als RC met jou privé, dan sluit alles weer aan en klopt e.e.a. Dus werk-BV heeft een vordering op de Holding van 52k en de Holding heeft een vordering op jou van 52k.

Dank! Dat klinkt wel logisch.

Kan ik voor deze beide leningen dezelfde rente hanteren? Of wordt dat dan weer gezien als niet-zakelijk handelen in verband met ontbreken van winstoogmerk?

• 0

Dat hangt van de hoogte van de rente af, doorgaans:

- zakelijke spaarrente bank

+ 1% winstopslag

+ opslag voor risico (gebrek aan zekerheden).

Bij een RC tussen BV's zit je momenteel al snel aan 3,5%. DGA en BV dus idem

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar