• 0

Verkoop van afgewaardeerde incourante voorraad administreren

Beste Forumers,

 

Ik heb een partij zomerkleding ter inkoopwaarde van totaal  +/-  € 2000,-  op 31/12/21 afgewaardeerd naar € 1500,-

Hiervoor heb ik het afwaarderingsschema van textiel/mode e.d. van  de Belastingdienst aangehouden met de vaste afwaarderingspercentages.

Per 31/12/21 heb ik dus deze zomerkleding voor € 1500,- aan waarde in mijn voorraad op de balans staan.

 

Nu raak ik deze kleding aan de straatstenen niet kwijt en heb ik dit bij diverse opkopers aangeboden.

Een particulier die in van alles en nog wat handelt wil deze partij voor € 350,-   van mij kopen.

Dit is het beste bod wat ik tot nu toe heb gekregen en overweg deze kleding voor dit bedrag te verkopen en mijn verlies te nemen.

 

Nu vraag ik me af:

  • Mag dit fiscaal gezien wel?
  • Hoeveel BTW ik dan af moet dragen voor deze verkoop.
  • Hoe je dit correct in de administratie verwerkt. 

 

Moet dit nog een keer als een afwaardering van de voorraad  worden gezien die je op een aparte grootboekrekening (Incourant)  boekt.

Waarna ik deze zomerkleding niet meer op de balans heb staan en deze ten laste van mijn winst en verlies terugkomt

 

Of kan ik gewoon zonder afwaarderen deze zomerkleding van mijn voorraad in mindering brengen en het verkoop bedrag als omzet op de winst en verliesrekening zetten.

 

Of moet het helemaal anders?

 

Alle suggesties worden geapprecieerd.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1
2 uur geleden, SafSaf zei:
  • Mag dit fiscaal gezien wel?

Jazeker, de afschrijftabel is er vooral om te voorkomen dat mode ondernemers hun voorraad heel snel afwaarderen maar wel in de verkoop houden. Daarom heeft de belastingdienst een afschrijvingstabel voorgeschreven zolang de goederen in je voorraad aanwezig zijn.

Als jij het voor 350 euro verkoopt mag je het verschil tussen de voorraadwaarde en de opbrengs gewoon als verlies nemen, maar dat mag dus alleen als je het niet meer op voorraad hebt en daadwerkelijk verkocht.

 

2 uur geleden, SafSaf zei:
  • Hoeveel BTW ik dan af moet dragen voor deze verkoop.

Ik ga ervan uit dat de particulier 350 betaald incl btw.

in dat geval moet je 350 /121 * 21 = 60,74 btw afdragen

 

2 uur geleden, SafSaf zei:
  • Hoe je dit correct in de administratie verwerkt. 


1. je maakt een verkoopfactuur voor 289,26 ex btw +21% btw = 350 euro factuurtotaal
2. de 289,26 boek je als omzet.
3. de voorraadwaarde verlaag je met 1500 naar inkoopwaarde verkopen.
per saldo heb je nu 1210,74 verlies op deze goederen in dit jaar.

Als je het voor je eigen inzicht beter vind mag je de 289,26 en 1500 ook op één aparte rekening boeken met bijv de omschrijving "verlies onverkoopbare voorraden"

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.