• 0

Artikel 23 vergunning - PostNL

Ik importeer producten uit niet EU landen en die komen via de post binnen. Dit betreffen merkproducten die ik rechtstreeks van de fabrikant inkoop.

 

Ik ben in het bezit van een vergunning artikel 23

 

Nu krijg ik al 5x op een rij een factuur van PostNL met inklaringskosten.

 

Op zowel de facturen/vrachtbrieven als op de buitenzijde van de zendingen staat mijn btw nummer + vermelding art.23 vergunning

 

De bedragen die ze vragen zijn niet zo groot - tussen de 25 en 100 euro - maar ik begin het een beetje zat te worden om te betalen voor zaken waar ik niet voor zou moeten betalen en heb gisteren contact gehad met de klantenservice.

 

Verhaal van PostNl is dat zij door de douane verplicht zijn om in te klaren (logisch) en daarom dus ook kosten doorrekenen.

 

Echter met een vergunning art.23 zou je dan niet belast mogen worden door hun?  Want wat is dan het nut van deze vergunning?

 

Iemand die hier ervaring mee heeft en weet hoe te handelen zonder kosten te krijgen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 3

Een artikel 23 vergunning geeft de mogelijkheid om bij de vervoerder geen BTW af te dragen, maar die BTW bij je aangifte te verrekenen.

 

Er moet nog steeds ingeklaard worden en daar maakt PostNL kosten voor, zoals je zelf ook aangeeft. Dat factureren ze je. 
 

De BTW, invoerrechten en inklaringskosten zijn aparte zaken en artikel 23 gaat alleen om de BTW.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
22 uur geleden, RubenT zei:

De BTW, invoerrechten en inklaringskosten zijn aparte zaken en artikel 23 gaat alleen om de BTW.

 

Het gaat hier ook om BTW. En de afhandelingskosten die ze rekenen betreft "aangifte behandeling", wat dus ook over de BTW gaat.+

 

Quote

Beste klant,
Voor je pakket van buiten de Europese Unie hebben wij aangifte gedaan. Anders kunnen we het pakket niet bij je bezorgen. Uit de aangifte blijkt dat je inklaringskosten moet betalen over de inhoud van je pakket. Deze kosten
bestaan uit btw en afhandelingskosten. De kosten staan hieronder op een rij.

 

Factuur bestaat dus uit een deel btw en een deel afhandelingskosten. Buitenom het feit dat er van het btw bedrag niets klopt hoef ik dit met een art 23 vergunning helemaal niet te betalen aan PostNL.

 

Iemand een soortgelijke situatie meegemaakt? En hoe heb je dit opgelost?

aangepast door Derek-Jan
Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Derek-Jan zei:

Buitenom het feit dat er van het btw bedrag niets klopt hoef ik dit met een art 23 vergunning helemaal niet te betalen aan PostNL.

Kun je een voorbeeld van de bedragen noemen? Gaat het hier niet gewoon om btw op de inklaringskosten? Of om invoerrechten? Bv schoenen en laarzen 3,5 tot 17,5%, kleding 0 tot 12%, etc.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/content/hoeveel-betaal-ik-de-douane-als-ik-iets-koop-bij-buitenlandse-webshop

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Wat is dan het verhaal van postNL t.a.v. de BTW? Wat is hun antwoord als jij ze er op wijst dat je beschikt over een vergunning artikel 23?

 

Dat de douane hun verplicht om in te klaren. 

 

En voor de rest moest ik dan maar met de douane contact opnemen. 

 

Ze hebben dus geen antwoord.... moest gewoon betalen, en dat heb ik ook gedaan want heb mijn spullen nodig. Die btw vorder ik wel terug, maar ben het zat dat ze zo werken.

 

21 uur geleden, Rik · zei:

Kun je een voorbeeld van de bedragen noemen? Gaat het hier niet gewoon om btw op de inklaringskosten? Of om invoerrechten? Bv schoenen en laarzen 3,5 tot 17,5%, kleding 0 tot 12%, etc.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/content/hoeveel-betaal-ik-de-douane-als-ik-iets-koop-bij-buitenlandse-webshop

 

 

 

 

Ik heb een gespecificeerde factuur dus ik zie dat het om de btw gaat en niet om invoerrechten. 

 

Ik weet niet of het uitmaakt, maar ik koop niet bij een webshop of via "internet". Ik bestel gewoon mijn handel bij de fabrikant van mijn producten. In dit geval komt het uit de UK.

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, Derek-Jan zei:

Dat de douane hun verplicht om in te klaren.

Wellicht dat je ze nog eens kunt benaderen, het lijkt alsof ze niet beseffen dat ze - naast de kosten van inklaring - jou onterecht BTW in rekening brengen.

 

Zou vreemd zijn als jij de enige zou zijn die hierover klaagt online als Post NL dit stelselmatig fout doet

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Wellicht dat je ze nog eens kunt benaderen, het lijkt alsof ze niet beseffen dat ze - naast de kosten van inklaring - jou onterecht BTW in rekening brengen.

 

Zou vreemd zijn als jij de enige zou zijn die hierover klaagt online als Post NL dit stelselmatig fout doet

 

Ik heb nu voor het eerst officieel bezwaar ingediend en zal even afwachten wat daar uit komt. Maar gezien de vragenlijst die ik moet invullen lijkt het wel of dit op particulieren gericht is. 

 

Wat ik gehoopt had hier te horen is of dit vaker voorkomt en hoe men dit heeft opgelost. Wellicht doe ik iets fout en geef ik verkeerde instructies aan mijn leveranciers. Nu vraag ik ze om duidelijk op de dozen mijn btw nr + art 23 te vermelden, alsook op de facturen. Lijkt mij dat zo'n beambte die dat moet controleren dit ook begrijpt, blijkbaar dus niet. 

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, Rik · zei:

Maar je zegt dat het btw bedrag niet overeen komt met het bedrag wat btw zou moeten zijn. Dat is dan toch ook raar.

 

 

Ja dat is inderdaad bijzonder, ook omdat de factuur er gewoon bij zit.  

 

De fout zit hem oa in het gehanteerde btw tarief en de hoogte van het bedrag. Ik importeer producten die vallen onder het lage tarief. Er worden producten aan het hoge tarief belast wat dus niet klopt. Daarnaast rekent met btw over 1 product terwijl er 5 in de doos zitten (en op factuur staan). 

 

6 uur geleden, Bert. zei:

Wat is/zijn de waarde van de zendingen?

 

Tussen de 500 en 1000 euro per doos. 

Link naar reactie
  • 0
Op 4-4-2022 om 16:01, Derek-Jan zei:

Tussen de 500 en 1000 euro per doos. 

Ik had even het vermoeden dat PostNL misschien de One Stop Shop gebruikte, daar kun je in de aangifte geen BTW-nummer vermelden, maar daar ligt het gezien de hoge waarde dus ook niet aan (OSS is voor B2B sowieso al niet bedoeld). Gewoon een foute aangifte van PostNL, dat moeten ze zelf oplossen en niet doorverwijzen naar de douane. De douane is immers alleen verantwoordelijk voor afhandeling van de aangifte, niet voor de inhoud. 

Link naar reactie
  • 0

Heb je met je leverancier al eens besproken om een andere vervoerder te gebruiken? PostNL lijkt sinds de vernieuwde wetgeving erg druk te zijn met de afhandeling van alle pakketjes vanuit China die door consumenten worden besteld, de kans dat ze jouw vermelding van artikel 23 dan missen (hoe duidelijk die ook op de zending staat) is helaas groter.

 

Partijen als DHL, UPS en FedEx zijn al langer beter ingericht op zakelijke import, dus misschien ben je met zo’n partij meteen van deze problemen af.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een antwoord gekregen op mijn bezwaar......

 

Quote

Er wordt een onderzoek uitgevoerd om na te gaan of uw bezwaar gegrond is. PostNL informeert over de uitkomst van dit onderzoek. Als uw bezwaar gegrond is, dienen we bij de Dienst Invoerrechten en Accijnzen van de Belastingdienst een verzoek in voor teruggave van de kosten. Houdt u er rekening mee dat het 4 maanden kan duren voordat dit verzoek is afgehandeld. We kunnen tussentijds helaas geen informatie voor u bij de Belastingdienst opvragen. 

 

Over 4 maanden weet ik misschien iets....

Link naar reactie
  • 0

Als ik het verhaal zo lees betaal, jij niet alleen aan de Belastingdienst de invoerrechten en accijnzen maar brengt PostNl ook afhandelingskosten (incl. incasso- en administratiekosten) voor het: 

 

* voorschieten van de btw en/of invoerrechten;

* openen en onderzoeken van de zendingen; 

*vaststellen van de goederen en de waarde hiervan en het opslaan en bewaren van de zendingen.

 

Over deze kosten bereken ze BTW.

Deze kosten vallen buiten de Art. 23 regeling.

Die regeling heeft alleen betrekking op de belastingen en accijnzen.

Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, Gelre-Finance zei:

Als ik het verhaal zo lees betaal, jij niet alleen aan de Belastingdienst de invoerrechten en accijnzen maar brengt PostNl ook afhandelingskosten (incl. incasso- en administratiekosten) voor het: 

 

* voorschieten van de btw en/of invoerrechten;

* openen en onderzoeken van de zendingen; 

*vaststellen van de goederen en de waarde hiervan en het opslaan en bewaren van de zendingen.

 

Over deze kosten bereken ze BTW.

Deze kosten vallen buiten de Art. 23 regeling.

Die regeling heeft alleen betrekking op de belastingen en accijnzen.

Dat is ook nog mijn twijfel: brengt PostNL de BTW van de invoer of van hun dienst in rekening?

 

 

Op 4-4-2022 om 16:01, Derek-Jan zei:

De fout zit hem oa in het gehanteerde btw tarief en de hoogte van het bedrag. Ik importeer producten die vallen onder het lage tarief. Er worden producten aan het hoge tarief belast wat dus niet klopt. Daarnaast rekent met btw over 1 product terwijl er 5 in de doos zitten (en op factuur staan). 

Dit biedt wel aanleiding om te denken dat het inderdaad om BTW over de dienst van PostNL gaat, als het tarief niet klopt en er over één product (dienst) BTW wordt berekend.

 

Wellicht kan Derek-Jan een (geanonimiseerde) factuur delen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ze factureren inderdaad echt de BTW bij invoer, niet op hun eigen dienst. 

 

Op 4-4-2022 om 16:01, Derek-Jan zei:

De fout zit hem oa in het gehanteerde btw tarief en de hoogte van het bedrag. Ik importeer producten die vallen onder het lage tarief. Er worden producten aan het hoge tarief belast wat dus niet klopt. Daarnaast rekent met btw over 1 product terwijl er 5 in de doos zitten (en op factuur staan). 

Bijzonder dat ze de helft op het hoge tarief hebben vastgesteld. De gebruikte douanewaarde is dus ook lager dan 'ie zou moeten zijn. Er worden daarom ook geen invoerrechten berekend, dat gebeurt pas bij een waarde van € 150,-.

 

Zou PostNL een onderscheid maken tussen particuliere en zakelijke invoer, en deze zending via het particuliere proces hebben behandeld? 

 

Het valt me ook nog op dat de factuur vanuit Koninklijke PostNL B.V. komt, dat is de brievenbuspost-tak. Pakketten worden door PostNL Pakketten Benelux B.V. gedaan, ook bij invoer had het me logischer geleken dat de pakketten-tak daarvoor verantwoordelijk zou zijn.

Link naar reactie
  • 1
Op 8-4-2022 om 13:14, Gelre-Finance zei:

Over deze kosten bereken ze BTW.

Deze kosten vallen buiten de Art. 23 regeling.

Die regeling heeft alleen betrekking op de belastingen en accijnzen.

Onzin.  De artikel 23 vergunning heeft niets te maken met accijnzen, ook niet met invoerrechten maar gaat alleen om BTW bij invoer.

 

 

Op 8-4-2022 om 17:26, Derek-Jan zei:

 

Zie bijlage, ik heb alleen herleidbare data gewit. 

nklaringskosten-edited.pdf 9 kB · 15 downloads

Aan de factuur te zien heeft PostNL deze zending ingeklaard met OSS. Die is dus niet bedoeld voor B2B zendingen, alleen B2C. In de dataset die ze hierbij gebruiken voor de invoeraangifte is het niet eens mogelijk om een BTW-nummer van de ontvanger te vermelden (particulieren hebben immers geen BTW nummer), dus word de invoer BTW altijd berekend. 

 

De termijn van vier maanden ligt overigens niet aan PostNL, de douane heeft een wettelijke termijn van max. 120 dagen om een teruggaafverzoek te behandelen.


PostNL heeft deze zending dus in het verkeerde systeem ingeklaard.  Maar aan de andere kant, als ze het wel goed gedaan hadden was je netto resultaat ongunstiger geweest. De betaalde BTW kun je aftrekken als voorbelasting  en vier tot zeven Euro kosten voor een invoeraangifte is belachelijk weinig. Als PostNL in AGS aangegeven zou hebben was je voor de inklaringskosten waarschijnlijk een veelvoud daarvan kwijt. 

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Bert. zei:

PostNL heeft deze zending dus in het verkeerde systeem ingeklaard.  Maar aan de andere kant, als ze het wel goed gedaan hadden was je netto resultaat ongunstiger geweest. De betaalde BTW kun je aftrekken als voorbelasting  en vier tot zeven Euro kosten voor een invoeraangifte is belachelijk weinig. Als PostNL in AGS aangegeven zou hebben was je voor de inklaringskosten waarschijnlijk een veelvoud daarvan kwijt. 

 

 

Als PostNL gewoon zijn werk correct had gedaan dan had ik helemaal niets moeten betalen, had ik geen bezwaar in moeten dienen en had ik mijn handel een week eerder in huis gehad. 

 

Het 2e pakket ligt nu al 11 dagen bij de douane vanwege "steekproefcontrole bij inklaring". Het zal allemaal best zo moeten zijn maar erg bevorderlijk is het niet.

Link naar reactie
  • 0
39 minuten geleden, Bert. zei:

Als PostNL zijn werk correct gedaan had dan had je waarschijnlijk een hoger bedrag moeten betalen voor de afhandeling. 

 

Verder heeft PostNL geen invloed op wat de douane wel en niet controleert. 

 

Nee Bert, dan had ik niets moeten betalen want daar heb ik mijn vergunning art 23 voor.  

Link naar reactie
  • 0

De artikel 23 vergunning gaat alleen over de BTW, niet over de kosten. Als PostNL de aangifte correct gedaan had, dus met verlegging van BTW, hadden ze in AGS een complete elektronische aangifte moeten doen. Ik ken de zakelijke tarieven van PostNL niet maar bij de gemiddelde douane-expediteur ben je daar zo een Euro of 50 voor kwijt. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Derek-Jan zei:

Nee Bert, dan had ik niets moeten betalen want daar heb ik mijn vergunning art 23 voor.  

Is het tarief invoerrechten 0% op jouw producten? Omdat PostNL je zending op deze manier heeft ingeklaard zijn er geen invoerrechten berekend, die had je anders wel gehad. Daarvan kun je je overigens afvragen wie er verantwoordelijk is voor de inklaring: PostNL of jij. In dat laatste geval kun je bij een controle van de Belastingdienst Douane alsnog een naheffing en/of boete krijgen.

 

Verder zijn die afhandelingskosten van € 4,- bijzonder laag, zoals Bert al aangaf. Als de zending op de goede manier was ingeklaard was je daar meer aan kwijt geweest. Die afhandelingskosten ontloop je niet met een artikel 23 vergunning.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.