• 0

Auto zakelijk verkopen

Beste allemaal,

ik zit met een probleem waar mijn boekhouder helaas niet uitkomt. Ik heb drie maanden geleden een auto op de zaak gekocht. Btw is teruggevorderd etc. Nu is mijn opdrachtgever failliet gegaan en heb ik geen inkomsten meer. Het gaat momenteel dusdanig slecht dat ik de dure auto niet meer kan betalen, of beter gezegd het is verstandig hier niet meer in te rijden. Nu wil ik de auto te koop zetten maar heb geen idee waar ik aan moet voldoen en of ik de auto zomaar, bijvoorbeeld via marktplaats, kan verkopen. Gezien al het gedoe ben ik het overzicht volledig kwijt en ik hoop dat iemand mij kan adviseren of ik de auto zomaar kan doorverkopen en waar ik rekening mee moet houden. Ik gebruik de auto overigens niet Prive, iig niet meer dan de 500 km. Wie kan mij helpen? Alvast bedankt 

 

groeten Hans 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1
30 minuten geleden, Hans1900 zei:

ik hoop dat iemand mij kan adviseren

 

Het eerste advies is: zoek een andere boekhouder. Iemand die je betaald hiervoor hoort dit soort dingen te weten.

Tweede advies, ga terug naar de dealer en vraag of hij hem terug wil nemen, zal wel geld kosten maar dan maken zij de factuur voor je of kunnen je precies vertellen wat er op moet staan.

 

Maar als je toch helemaal zelf doet.
Je bent compleet vrij te verkopen aan wie je wilt en op de manier die je wilt.

Omdat de auto zakelijk is en je btw hebt afgetrokken moet je bij verkoop ook weer btw afdragen (en zelf uitrekenen op de factuur) BTW gaat niet over de hele verkoopprijs omdat je over de rest bpm geen btw hoeft te rekenen, dat scheelt weer in hoeveel je moet afdragen over de verkoopopbrengt.

 

Als je aan een particulier verkoopt dan spreek is het bedrag op marktplaats ook het totaal bedrag incl bpm en btw. dus moet je terugrekenen naar bedrag ex btw en ex bpm om de factuur op te maken. BPM is een staffel op basis van ouderdom van de auto en het origneel betaalde bedrag.

via RDW of kentekencheck sites kun je vaak bpm bedrag wel terugvinden

 

via deze site kun je via het kenteken de (rest)bpm uitrekenen en ook de andere componenten worden berekend uit de verkoopprijs

https://www.vwe.nl/bpm-calculator-doorverkoop

 

ik heb deze site zelf nooit gebruikt maar ziet er ok uit. zo weet je in elk geval welke elementen je in je verkoopfactuur op moet nemen en hoe ze zich tot elkaar verhouden.

Link naar reactie
  • 0

Hans1900, allereerst welkom op Higherlevel!

 

2 uur geleden, Hans1900 zei:

Nu is mijn opdrachtgever failliet gegaan en heb ik geen inkomsten meer. Het gaat momenteel dusdanig slecht dat ik de dure auto niet meer kan betalen, of beter gezegd het is verstandig hier niet meer in te rijden.

 

Erg vervelend, maar je bent neem ik aan niet voor niets zelfstandig ondernemer geworden: kun je geen andere / nieuwe opdrachtgever of beter nog: opdrachtgevervinden om op redelijke termijn je ondernemerschap te hervatten?

Nu na het faillissement van 1 opdrachtgever direct je auto weer verkopen levert namelijk ook direct een behoorlijk verlies op. 

Heb je een buffer om slappe tijden en de zoektocht naar andere opdrachtgevers en opdrachten te kunnen dragen zonder direct de auto te moeten verkopen? 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.