• 0

Nieuw bedrijf financieren vanuit holding

Beste forumleden. Ik heb een Holding BV met daaronder een Werkmaatschappij BV. De werkmaatschappij doet video producties. De werkmaatschappij doet het goed en heeft voldoende reserves. Nu wil ik een nieuw bedrijf gaan opzetten. Het gaat om een bed & breakfast in het buitenland. Die zou ik graag onder de holding onderbrengen.

 

De B&B wordt een buitenlandse BV. Nu duurt het even om een BV op te zetten in dit land.

 

Is het in zo'n constructie toegestaan om:

 

  • Vanuit de holding geld te lenen van de werkmaatschappij
  • Dat geld te gebruiken om directe investeringen te doen (roerende zaken zoals bedden en een kleine verbouwing), dus direct zaken aanschaffen voor het nieuwe bedrijf vanuit de holding - en die zaken dus tijdelijk op de balans van de holding zetten
  • Die zaken later onder te brengen in de nieuwe buitenlandse dochtermaatschappij

 

Ik ben zelf een leek, maar mijn accountant heeft hier ook geen goed antwoord op. Wie weet het wel? 

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste J1000

 

Uiteraard kan dat allemaal. Niets of niemand verbiedt het jouw BV's om onderling leningen te verstrekken. Uiteraard is het zaak dat je oplet dat je tzt de eigendom van de investeringen op de juiste entiteit hebt staan en dus de roerende zaken in eigendom overdraagt (op zakelijke gronden*) van de holding aan de buitenlandse vennootschap.

 

Overigens, waarom zou je al investeren in roerende zaken vanuit je holding als de buitenlandse vennootschap nog niet opgericht is, en dus het vastgoed ook nog niet is aangekocht?

 

*Let op dat je de BTW correct toepast en dat je de roerende zaken intern doorverkoopt tegen marktconforme prijzen. Het is immers niet de bedoeling (en dus ook niet toegestaan) dat je spulletjes uit een gunstig fiscaal klimaat duur verkoopt aan een verbonden vennootschap in een minder gunstig fiscaal klimaat.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost, dank je voor je advies. We huren het vastgoed, dus van aankopen is geen sprake. Met de verhuurder hebben we een periode afgesproken waarin we nog geen huur betalen maar wel reeds toegang hebben tot het pand. We moeten het pand wel geschikt maken om het bedrijf te kunnen openen, en daar beginnen we het liefst zo snel mogelijk mee. Dat loopt om praktische redenen gelijk met het papierwerk van de oprichting. 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.