• 0

Kor ondernemer zonder BTW betaald te hebben bij inkopen.

Hi allemaal,

 

Ik ben al de hele dag bezig met de boekhouding maar uit een paar boekingen kom ik echt niet uit. Ik ben KOR ondernemer en heb enkele dingen ingekocht van de website eur.vevor.com en verkocht op Bol.com. Deze goederen zijn vanuit Tsjechië naar mij verzonden. BTW factuur konden ze niet aanleveren zeiden ze. Ik heb hierover dus geen BTW betaald. Mag dit? En hoe moet ik dit in de administratie verwerken? Ik las dat er dan een incidentele btw aangifte gedaan moet worden waar ik dan zelf de BTW moet berekenen en dit moet betalen. Komen er dan dus gewoon 21% aan kosten overeen die ik niet kan terugvragen? 

 

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Na verder onderzoek naar eerdere topics op dit forum zit ik met hetzelfde probleem als dit topic. Ik beschik dus niet over deugdelijke facturen die deze intracommunautaire levering ondersteunen. Na contact met deze leverancier verwacht ik dat ik deze ook niet ga krijgen. Het verschil met dat topic is dat ik KOR ondernemer ben. Ik vraag me nu dus af of ik wel de voorbelasting kan terugvragen?

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Lex123 zei:

Ik vraag me nu dus af of ik wel de voorbelasting kan terugvragen?

Uiteraard kun je de voorbelasting niet terugvragen als je in de kor zit. En als de btw naar jou verlegd is dan zul je die inderdaad met een incidentele aangifte op moeten geven en alsnog betalen aan de belastingdienst.

 

Quote

De btw is de btw niet, als er geen uitzonderingen zijn. U kunt niet profiteren van de KOR indien u diensten of goederen inkoopt, waarvoor de btw naar u is verlegd. De btw-verlegging geldt in heel wat situaties, maar de belangrijkste zijn wel de verleggingsregeling in de bouw of als u diensten inkoopt in het buitenland of in Nederland van een buitenlandse ondernemer. U moet dan de btw aangeven op aangifte, maar u mag de btw niet in aftrek brengen. Voor deze activiteiten gelden de gebruikelijke administratieve vereisten.

https://www.grantthornton.nl/insights/actualiteiten/nieuwe-kleineondernemersregeling-btw-voor-iedereen-weggelegd

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Rik · zei:

Uiteraard kun je de voorbelasting niet terugvragen als je in de kor zit. En als de btw naar jou verlegd is dan zul je die inderdaad met een incidentele aangifte op moeten geven en alsnog betalen aan de belastingdienst.

 

https://www.grantthornton.nl/insights/actualiteiten/nieuwe-kleineondernemersregeling-btw-voor-iedereen-weggelegd

Bedankt voor jouw antwoord. Mijn vraag is nu of het überhaupt wel een geldige BTW verlegging is naar mij. Aangezien ik geen degelijke factuur van deze inkopen heb ontvangen (en ook niet ga krijgen). Als de BTW naar jou is verlegd zou dit toch duidelijk op de factuur moeten staan? De website verkoopt voornamelijk aan particulieren in Europa en zouden dan toch zich gewoon aan de BTW regels moeten houden? Ik ging ervan uit dat het gewoon incl 21% BTW was. 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt als je als ondernemer inkoopt moet het er goed op staan.


Aangezien je onder de KOR valt en nu alleen een bon als particulier hebt is het simpel

Dan boek je gewoon de factuur die je hebt ontvangen als kosten.  zonder aangifte ICP.

omdat de verkoper geen ICP aangifte doet over de levering aan jou (want zij hebben jou gewoon als particulier geleverd)
zal dat niet tot problemen leiden.
Of zij wel of niet de correcte btw berekenen is nu hun verantwoordelijkheid.

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Roel J zei:

Of zij wel of niet de correcte btw berekenen is nu hun verantwoordelijkheid.

Mmm, volgens mij ben je als afnemer van goederen uit het buitenland altijd nog zelf verantwoordelijk voor het betalen van Nederlandse BTW. Dan kun je dat wel afschuiven op "dat had de leverancier dan maar goed moeten regelen" maar die had dus een correct verlegde factuur moeten geven.

 

Dit is niet gedaan dus eigenlijk zou je dan de levering nog steeds aan moeten geven en toch Nederlandse BTW moeten betalen. Want je weet ook niet of en hoe de leverancier die BTW aan Nederland afgedragen heeft (en dat moet dus wel gebeuren).

 

Nu zal het allemaal wel los lopen als dit incidenteel gebeurd. Maar om nu te zeggen dat het de verantwoordelijkheid is van de leverancier zou mij toch wat te ver gaan.

 

(Overigens is ICP aangifte niet nodig bij ontvangen van goederen uit het buitenland. Dat kan gewoon via de normale aangifte. ICP aangifte is voor leveringen naar het buitenland.)

 

Link naar reactie
  • 1

 mijn antwoord was wellicht iets te kort geformuleerd

 

3 minuten geleden, Rik · zei:

Mmm, volgens mij ben je als afnemer van goederen uit het buitenland altijd nog zelf verantwoordelijk voor het betalen van Nederlandse BTW.

 

Niet als je als particulier geleverd krijgt..

 

pas als je een factuur met btw nr en btw verlegd erop hebt dan kun je bepalen wat de btw is en die via incidentele aangifte aan te geven.
Als de leverancier weigert dat te geven. Ga je dus ook niet zelf de verlegde btw uitrekenen.

 

maar ben je behandeld als particulier en boek je de factuur dus gewoon volledig.

 

net als dat als je in NL iets koopt en geen btw factuur hebt gekregen, dan mag je ook de kosten incl btw nemen.

Link naar reactie
  • 0
40 minuten geleden, Roel J zei:

 mijn antwoord was wellicht iets te kort geformuleerd

 

 

Niet als je als particulier geleverd krijgt..

 

pas als je een factuur met btw nr en btw verlegd erop hebt dan kun je bepalen wat de btw is en die via incidentele aangifte aan te geven.
Als de leverancier weigert dat te geven. Ga je dus ook niet zelf de verlegde btw uitrekenen.

 

maar ben je behandeld als particulier en boek je de factuur dus gewoon volledig.

 

net als dat als je in NL iets koopt en geen btw factuur hebt gekregen, dan mag je ook de kosten incl btw nemen.

Bedankt voor het verhelderende antwoord!

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Roel JIk heb denk ik bijna dezelfde situatie als hierboven. Ik heb producten buiten de Eu ingekocht en binnen de EU, alleen doe ik niet mee aan de kor. Ik heb verschillende leveringen ontvangen. Ik heb zoal geen factuur ontvangen met BTW nummers (ook niet doorgegeven aan de douane/icl), ik kreeg alleen een proforma invoice. Als het goed is, zou je dit ook als een privé aankoop kunnen zien toch? Al heb ik het wel via mijn zakelijke rekening aangekocht en op naam van mijn bedrijf, maar dat zou niets uit moeten maken denk ik. 

 

Op 4-4-2022 om 15:19, Lex123 zei:

pas als je een factuur met btw nr en btw verlegd erop hebt dan kun je bepalen wat de btw is en die via incidentele aangifte aan te geven.
Als de leverancier weigert dat te geven. Ga je dus ook niet zelf de verlegde btw uitrekenen.

 

maar ben je behandeld als particulier en boek je de factuur dus gewoon volledig.

Dus dan boek je de factuur als 21%. Daarmee geef je aan dat je de 21% hebt betaald en later kunt aftrekken in de voorbelasting toch? Of hoe boek je een dergelijk factuur eigenlijk in de boekhouding? Wellicht heb ik dan een fout gemaakt, want ik heb nogmaals 21% btw betaald over mijn inkopen. 

aangepast door F.Dalfsen
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.