• 0

Verschil in management fee's

Goedemorgen, 

 

Een paar jaar geleden heb ik een vriend van mij geholpen met het maken van een software applicatie. Hieruit een een organisatie onstaan.

Omdat ik het onderhouden van deze applicatie naast een reguliere baan deed (en zonder vergoeding) heb ik destijds aangegeven dat ik daarmee wilde stoppen.

 

Dit was echter niet mogelijk omdat de ontwikkeling van het pakket dan gestaakt zou worden.

 

Uiteindelijk is daaruit gekomen dat ik een eigen holding zou oprichten en dat die holding dan 49% van de aandelen zou krijgen. 

Die holding krijgt iedere maand een management fee waaruit ik mijzelf een (klein) salaris betaal. De hoogte van de management fees zijn voor elke holding gelijk.

Ondertussen werk ik ook nog gewoon als werknemer waardoor ik werkzaamheden voor de werkmaatschappij voornamelijk s'avonds moet doen.

 

Tijdens een gesprek met mijn compagnon kwam laatst ter sprake dat hij van mening is dat hij meer management fee mag ontvangen omdat hij meer uren werkt dan mij.  Echter is er nooit afgesproken hoeveel iemand zou werken en ik heb geen inzage in hoeveel dat hij werkt, en hij niet in hoeveel dat ik werk.

Mijn onderzoek naar management fees heeft uitgewezen dat de hoogte van een management fee niet alleen bepaald wordt door het aantal uren, maar ook bijvoorbeeld de kennis van (in ons geval) de software. 

 

Persoonlijk ben ik van mening dat het ongeveer gelijk is wat wij als beide organisaties inbrengen.

Moet ik het voorstel van mijn compagnon accepteren omdat hij meer aandelen heeft?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoord/expertise

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 minuten geleden, RandyR zei:

Mijn onderzoek naar management fees heeft uitgewezen dat de hoogte van een management fee niet alleen bepaald wordt door het aantal uren, maar ook bijvoorbeeld de kennis van (in ons geval) de software. 

Dag Randy

 

Dat onderzoek zal waarschijnlijk ook wel wat informatie opgeleverd hebben die niet per se juist is. De tegenhanger van arbeid is managementfee. De tegenhanger van inbreng is aandelenkapitaal. In beginsel zou je dus kunnen stellen dat je compagnon gelijk heeft, indien hij ook daadwerkelijk meer arbeid verricht dan jij. De hamvraag is dan wat jullie over de managementvergoeding (het besturen van de werk-BV) hebben afgesproken. Je kunt je immers ook voorstellen dat hij wellicht meer uren maakt, maar dat de (kwantificeerbare) impact van zijn werk op het resultaat van de BV kleiner is.

Dus meer uren is niet noodzakelijk meer recht op fee.

 

Daarin heeft hij met 51% van de stemmen in de aandeelhoudersvergadering, die de hoogte van de beloning van de bestuurders vaststelt) ogenschijnlijk een stap voor op jou. Echter, het is de vraag of die kleine meerderheid van stemmen voldoende is. 

 

Ten eerste: is er een aandeelhoudersovereenkomst met daarin (aanvullende) bepalingen over stemrecht?

Ten tweede: hij kan niet zomaar jouw belangen negeren en een hogere fee voor zichtzelf erdoor drukken. Daarin moet hij jouw belangen als aandeelhouder en de belangen van de werk-BV ook in ogenschouw nemen. Lukraak zijn fee omhoog is mogelijk tegen het zere been van zowel jou als de werk-BV.

 

Boven alles: bespreek dit altijd in goed overleg en probeer om vanaf het eerste moment in de discussie twee dingen te doen:

1. zorg dat je weet wat je formele juridische positie is (ben je nu goed mee op weg); en

2. probeer te vermijden om tegelijk die juridische kaart te spelen. In onderling overleg is vaak veel meer mogelijk. Ruzie maken met advocaten en rechters erbij kan altijd nog ;)

 

Succes

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost, 

 

Bedankt voor je antwoord. 

 

Zover ik me kan herrineren staat in het aandeelhoudersovereenkomst niets over de hoogte van de management fees. Maar dit zal ik moeten nazoeken.


In de afgelopen jaren zijn de management fees ieder jaar verhoogd en ook altijd gelijk.

11 minutes ago, Joost Rietveld said:

Je kunt je immers ook voorstellen dat hij wellicht meer uren maakt, maar dat de (kwantificeerbare) impact van zijn werk op het resultaat van de BV kleiner is.

Dus meer uren is niet noodzakelijk meer recht op fee

 

Het lastige deel is dat mijn aandeel in de arbeid niet direct zichtbaar is. Zo zijn de rollen verdeeld dat de verkoop bij mijn compagnon ligt en dat het onderzoeken, bouwen en onderhouden van de applicatie bij mij ligt. 

Dus wanneer mijn compagnon een nieuwe klant binnen haalt, is dit direct zichtbaar op de cijfers. Ik aan de andere kant, ontwikkel nieuwe technieken waarmee we meer klanten kunnen binnenhalen, maar dat is niet zichtbaar in de cijfers. 

 

Hoe kan ik dan omgaan met deze situatie? Enig advies?

 

 

 

Link naar reactie
  • 1
4 uur geleden, RandyR zei:

Hoe kan ik dan omgaan met deze situatie? Enig advies?

 

Het is heel simpel, jou compagnon zorgt voor de omzet van volgende maand.

Jij zorgt dat er over 1,2 of 5 jaar nog omzet gemaakt kan worden.

Want als je software niet doorontwikkeld dan is het over 5 jaar onverkoopbaar.

 

Helaas vergeten verkopers dat nog wel eens. Jou inbreng is in principe minstens zo belangrijk.

Ik zou zelfs durven stellen dat je altijd wel een idioot kan vinden die al dan niet met geluk een softwaelicentie kan verkopen.

 

Maar iemand die goede software kan (door)ontwikkelen is een stuk lastiger te vinden.

 

Je antwoord staat eigenlijk al in het eerste deel van je vraag

4 uur geleden, RandyR zei:

Omdat ik het onderhouden van deze applicatie naast een reguliere baan deed (en zonder vergoeding) heb ik destijds aangegeven dat ik daarmee wilde stoppen.

 

Dit was echter niet mogelijk omdat de ontwikkeling van het pakket dan gestaakt zou worden.

 

 

Jij kon of mocht niet stoppen omdat er anders geen pakket meer was.

 

In dit geval lijkt het aantal gewerkte uren echt van ondergeschikt belang.

Ik denk dat jij ook heel wat uurtjes besteed aan nadenken over de code of de volgende stap zonder dat je achter je toetsenbord zit om code te kloppen.

Het is daarom inderdaad lastig om zichtbaar te maken wat je doet maar daarom niet minder waardevol.

 

Grootste probleem is waarschijnlijk dat jou compagnon als verkoper meer gewend is om naar korte termijn beloning te kijken dan naar lange termijn resultaten. Daarnaast zijn ze nog wel eens gewend scherp te onderhandelen en hebben weinig oog voor de positie van de ander.

Dus zul jij ook wat "harder" moeten zijn in je eisen dan je van nature misschien zou willen..

 

Herinner hem nog eens dat je al eens op punt hebt gestaan om te stoppen omdat het lastig te combineren is en dat toen (volgens hem) echt niet kon

Tegelijkertijd.. wat kun jij doen om de verhoudingen (in zijn ogen) gelijk te trekken.

Zou je bijv 1 dag p week minder kunnen gaan werken bij je werkgever?

 

En zelfs als jou compagnon zijn zin doordrukt, wordt je nog steeds niet gedwongen want je hebt altijd het recht "met je voeten" te stemmen (dus weg te gaan).

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Roel, 

 

Bedankt voor je antwoord.

 

2 hours ago, Roel J said:

Grootste probleem is waarschijnlijk dat jou compagnon als verkoper meer gewend is om naar korte termijn beloning te kijken dan naar lange termijn resultaten.

Hier sla je de spijker op de kop denk ik. Want hier gaan onze grootste discussies over: "We moeten nu snel een aanpassing doen om het te verkopen aan de klant" vs "Laten we eerst eens kijken hoe dat we dit netjes en onderhoudbaar kunnen implementeren"

 

Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ik ga nu met meer vertrouwen het gesprek in.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.