• 0

Winstdeling potentiele deal onderbrengen in B.V.?

Dag allen,

 

Eventueel heeft iemand ervaring met de hieronder geschetste situatie, ik ben erg benieuwd naar jullie input!

 

Ik heb de kans een winstdeling te krijgen uit een deal die mede dankzij mij mogelijk wordt gemaakt (hiervoor zal minder dan een week werk worden verricht). 


Het liefst zou ik deze winst op een B.V. ontvangen gezien er een plan ligt om de winst uit deze deal met de huidige betrokkene door te rollen in een bedrijf. De voorgenoemde potentiële winstdeling is net aan kleiner dan het gebruikelijk loon DGA.

Gezien ik reeds een inkomen uit een vast contract ontvang (niet-gerelateerde werkzaamheden) is het voor mij niet handig deze potentiële winstdeling als ZZP'er of in loondienst te ontvangen. Dit zou namelijk betekenen dat ik belasting betaal in hoogste schijf box 1 (voldoe ook niet aan het uren criterium), waardoor slechts een relatief klein bedrag overblijft om te investeren in het nieuwe bedrijf.


Is het mogelijk de potentiële winstdeling onder te brengen in een Holding en dit bedrag vervolgens te investeren in aandelen van werkmaatschappij (zo gestructureerd dat er sprake is van een fiscale eenheid) zonder dat ik het gebruikelijk loon DGA aan mijzelf zou moeten betalen? Dit gezien DGA loon hoger ligt dan het eventueel te ontvangen bedrag, het te ontvangen bedrag direct wordt door geïnvesteerd en omdat er in de komende (1 tot 2) jaren management-fees zullen worden ontvangen die dan nog onder het gebruikelijk loon DGA zullen liggen. 


Mvg,

Mats.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee je kunt inkomsten die je als zzp-er verdiend niet in een BV laten storten.

 

Dan zul je eerst een BV moeten oprichten, het werk vanuit de BV moeten uitvoeren om dat te kunnen factureren. As jij echt maar 1 week werk hebt, dan zal daarvoor geen gebruikelijk loon nodig zijn, want de waarde van die arbeid is minder dan 5000 euro. Dus dat zou het issue niet moeten

 

Maar dit is wel echt wat kort door de bocht, is ook slechts een voorzet. geen compleet advies.

Een BV begin je niet zomaar komt veel meer bij kijken dan lagere belastingdruk halen
 

 

Link naar reactie
  • 0
4 hours ago, Roel J said:

Nee je kunt inkomsten die je als zzp-er verdiend niet in een BV laten storten.

 

Dan zul je eerst een BV moeten oprichten, het werk vanuit de BV moeten uitvoeren om dat te kunnen factureren. As jij echt maar 1 week werk hebt, dan zal daarvoor geen gebruikelijk loon nodig zijn, want de waarde van die arbeid is minder dan 5000 euro. Dus dat zou het issue niet moeten

 

Maar dit is wel echt wat kort door de bocht, is ook slechts een voorzet. geen compleet advies.

Een BV begin je niet zomaar komt veel meer bij kijken dan lagere belastingdruk halen
 

 

Dank Roel! Dit ga ik verder verkennen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.