• 0

Youngtimer en KOR

(aangepast)

Ik ben nieuw op dit forum en begin dit jaar gestart met een eenmanszaak als tuinman.

 

Ik ben aan het uitzoeken of het interessant is om mijn oude privé auto zakelijk te rijden, als youngtimer. Nu heb ik daar wat vragen over.

Eerder heb ik wel al gelezen dat bij een sterk aangepast gebruik van de auto, in dit geval veel meer zakelijke kilometers, het legaal is om de auto als zakelijk te bestempelen en in dit geval als youngtimer >15j.

 

Wanneer ik een youngtimer - marge auto aankoop en deelneem aan de KOR, mag ik dan alle autokosten inclusief BTW aftrekken van de IB en dus opvoeren als kosten? 

 

Op https://www.zzp-nederland.nl/kennisbank/kleineondernemersregeling staat:

In de KOR mogen bedragen inclusief btw afgetrokken worden op de inkomstenbelasting omdat er geen verrekening mogelijk is via de omzetbelasting.

 

 

Hoe ga ik om met BTW over privégebruik wanneer ik in de KOR zit? Privékilometers zijn hoger dan 500KM p.j. dus bijtelling.

Normaliter zou ik 1,5% BTW (over de cataloguswaarde) voor het privégebruik echter KOR dus geen afdracht. Daarentegen geen BTW teruggave over de kosten.

 

Mag ik dan alsnog de kosten inclusief BTW van de winst aftrekken? 

En moet ik dan de BTW over het privé gebruik bijtellen op het inkomen in dit geval om het in balans te houden?

 

Alvast hartelijk dank!

 

 

 

 

aangepast door Robbert83
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 29-4-2022 om 15:29, shoptillyoudrop zei:

 

1. Ja (want je betaalt het).

2. Nee.

 

Dankjewel!

 

Ik wil graag mijn eigen privé auto inbrengen. Er bestaan echter geen koerslijsten voor auto's ouder dan 15j. Hoe mag ik de dagwaarde bepalen? Deze heb ik nodig voor de jaarlijkse afschrijving en de bijtelling?

 

Mijn zakelijke werkzaamheden zijn allemaal in de regio. Met andere woorden het aantal KM is niet hoog. Wanneer ik dan bijvoorbeeld op vakantie ga naar een zuidelijk land tellen de Prive KM sneller op. Welke KM verhouding zakelijk-prive is voor de belastingdienst acceptabel? 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 4-4-2022 om 14:03, Robbert83 zei:

Eerder heb ik wel al gelezen dat bij een sterk aangepast gebruik van de auto, in dit geval veel meer zakelijke kilometers, het legaal is om de auto als zakelijk te bestempelen

Aangezien je dit jaar start met de onderneming kan en mag je de privé auto zakelijk inbrengen.

 

Wat zijn de regels …

Voor inbreng van de auto geldt: 
Verplicht ondernemingsvermogen: bij minder dan 10% privé gebruik.

Verplicht privé vermogen: bij minder dan 10% zakelijk gebruik.

Daartussenin mag je een keuze maken … zakelijk of privé vermogen.

Heb je eenmaal een keuze gemaakt, dan mag je na het startjaar daar geen verandering meer in aanbrengen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.