• 0

Domeinnaam gebruiken die exact gelijk is aan bestaande inactieve handelsnaam

(aangepast)

Beste forumleden, 

 

Kort geleden heb ik een domeinnaam kunnen vastleggen en ik wil hier een online activiteit mee starten. 

 

Toen ik de handelsnaam wilde vastleggen zag ik tot mijn schrik dat deze al actief is, weliswaar circa 200 km bij mijn vestigingsadres vandaan. 

 

Er is enkel een Google Mijnbedrijf account te vinden en een vermelding in Drimble, verder geen teken van leven online. 

 

Men lijkt dus niet (meer) actief te zijn met de naam aangezien ze de behorende domeinnaam opgezegd hebben, daardoor kon ik hem vastleggen. 

 

Het betreft een algemene naam van een hele beroepsgroep, denk aan een naam als Schilders..nl

 

Ik wil een bemiddelingsplatform  bouwen om opdrachtgevers en zzp'ers binnen de desbetreffende branche tezamen te brengen. 

 

Als ik hun Google mijnbedrijf omschrijving lees gebruikten zij de handelsnaam niet als bemiddelingsplatform maar om daadwerkelijk de dienst aan te bieden aan de eindconsument. Kortom, ze gebruikten het voor een andere activiteit als waar ik het voor ga gebruiken. 

 

In hoeverre loop ik het risico op termijn een brief van een advocaat te ontvangen en vervolgens door een rechter word gedwongen mijn platform te staken? 

 

Hoe kan ik eventuele risico's voorkomen? De domeinnaam is te mooi om niks mee te doen :) 

 

Zat al te denken om de merkrechten vast te laten leggen maar verwacht niet dat die mogelijk is omdat het zo'n algemene naam is. 

 

Wie o wie heeft het verlossende antwoord voor mij? 

 

 

aangepast door Marius050
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
36 minuten geleden, Marius050 zei:

In hoeverre loop ik het risico op termijn een brief van een advocaat te ontvangen en vervolgens door een rechter word gedwongen mijn platform te staken? 

 

Dat zijn twee opeenvolgende stappen waar doorgaans wel tijd en keuze-alternatieven tussen zitten.

 

De handelsnaam lijkt niet in gebruik en zeker niet ingeburgerd. Als je kan bewijzen dat ze de domeinnaam eens vastgelegd hebben maar vervolgens niet verlengd, sta je nog ietsje sterker.

 

Wie niet waagt...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Marius050 zei:

Toen ik de handelsnaam wilde vastleggen zag ik tot mijn schrik dat deze al actief is, weliswaar circa 200 km bij mijn vestigingsadres vandaan. 

Afgezien van het googelen … Wat zegt de Kamer van Koophandel zelf … kan het of kan het niet ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp is de handelsnaam  van een bedrijf dat niet meer actief is. Dat kan je eenvoudig checken bij de KvK en via het BTW nummer. Als een bedrijf niet meer actief is dan is de kans groot dat je geen problemen krijgt. Zeker als de handelsnaam niet onderscheidend is. Maar het kan ook zijn dat een bedrijf tijdelijk de activiteiten heeft gestaakt en later toch weer gebruik wil maken van de handelsnaam en (letterlijk) de goede naam die ooit is opgebouwd. Veel zal daar dus van afhangen. Mijn advies is om meer onderzoek te doen naar het betreffende bedrijf en wellicht even contact opnemen met de (oud) eigenaar. Of gewoon de gok nemen maar dan had je de vraag hier ook niet hoeven stellen.

Link naar reactie
  • 0

Dit moet echt geen problemen met zich meebrengen. Zou vooral even screenshots maken van de matige online activiteit en het verlopen van het domein. Ook even bij de KVK opzoeken dit documenteren, zodat je hier later op terug kan vallen.

 

Hoe serieus is iemand als de domeinnaam vervalt en je deze kan overkopen? Ik zeg heel veel plezier en succes met ondernemen.

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
18 uur geleden, Marius050 zei:

Het betreft een algemene naam van een hele beroepsgroep, denk aan een naam als Schilders..nl. Ik wil een bemiddelingsplatform  bouwen om opdrachtgevers en zzp'ers binnen de desbetreffende branche tezamen te brengen. 

 

Dit is ook relevant. Het is geen onderscheidend begrip dat nog een na-ijlend belang kan vertegenwoordigen, maar een algemeen beschrijvend woord dat niet primair aan een bepaald bedrijf is gekoppeld. Je moet als bezitter van een merk of handelsnaam actief bezig zijn met zo'n woord om daar een claim op te kunnen leggen. Denk aan marktplaats of dairy partners...

 

Quote

Bij handelsnamen zonder onderscheidend vermogen zal in beginsel geen sprake kunnen zijn van een dergelijke herkenning en associatie. Ik zeg ‘in beginsel’, omdat denkbaar is dat handelsnamen die a priori ieder onderscheidend vermogen missen, in de loop der jaren alsnog een zodanige bekendheid bij het publiek kunnen verwerven, dat zij worden herkend en geassocieerd met een bepaalde onderneming.

 

 

aangepast door TwaBla
Vond een betere quote van de Advocaat-Generaal

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 5-4-2022 om 01:07, Marius050 zei:

Hoe kan ik eventuele risico's voorkomen? De domeinnaam is te mooi om niks mee te doen :) 

 

Je kan het domein gebruiken als een platform, maar een andere merk- of handelsnaam gebruiken. Zo heeft Venco (onderdeel van Cloetta) ooit het domein drop.nl te pakken gekregen. Waar ze verder niks mee doen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 5-4-2022 om 01:07, Marius050 zei:

In hoeverre loop ik het risico op termijn een brief van een advocaat te ontvangen en vervolgens door een rechter word gedwongen mijn platform te staken? 

 

Brieven van advocaten kun je altijd krijgen... 

 

De kans dat een rechter je dwingt gebruik te staken lijkt me, zoals je de situatie omschreven hebt, nihil. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.