• 0

Werkruimte aan huis energie kosten aftrekbaar

Goedemorgen iedereen, 

 

Er is al het e.e.a. over geschreven, maar ik lees ook weer wisselende verhalen op internet. Mijn situatie is zo dat ik een kantoor aan huis heb, op dit moment is dat nog geen zelfstandige werkruimte (geen eigen sanitair en ingang). Het is eventueel wel redelijk eenvoudig te realiseren mocht dat voordeel geven, maar er zitten volgens mij ook wel weer een hoop haken en ogen aan. 

 

Wat ik graag zou willen is de energiekosten aftrekbaar maken. Zakelijk gebruik ik nu zo'n 3000kWh per jaar, dit gaat naar verwachting nog meer worden. Ik vind het zonde als ik hier niets mee kan. Er zijn diverse websites waar ik op lees dat je een berekening kunt maken van de energiekosten en deze mag aftrekken van de winst, maar op andere plekken lees ik dan weer dat je zonder zelfstandige werkruimte niets mag aftrekken. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

3000kwh is is iets meer dan een laptop en een paar lampen dat is zo ongeveer het gemiddeld gebruik voor een huishouden.

 

Hoe komt het dat ij zoveel zakelijk gebruikt? heb je specifieke apparatuur staan en kun je daarvan ook het stroomverbruik bepalen of beter nog meten?

Als je alleen thuiswerkt kun je niet zomaar energiekosten claimen omdat je een paar lampen aandoet en de verwarming hoger moet zetten. Veel informatie is gericht op thuiswerkende dienstverleners.

Als je kosten zakelijk wilt aftrekken zul je aannemelijk moeten maken dat het echt zakelijke kosten zijn en bij energie in huis en andere zaken die je ook gemengd kan gebruiken is men extra kritsche en val je sneller onder een uitsluiting. Maar onmogelijk is het niet. Het helpt om te weten waar het om gaan om in te schatten of het lukt

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie en excuus voor mijn late reactie.

 

Het komt inderdaad door de apparatuur die ik heb staan, dit zit niet achter een aparte meter vanuit de netbeheerder. Voor zover ik weet is dit ook niet mogelijk op een huisadres.  Ik heb wel alle zakelijk apparatuur voorzien van een kWh meter en zodoende kan ik een aardige inschatting maken van het jaarlijkse verbruik. 

 

Ik werk met lasers en printers om producten te maken, deze producten verkoop ik via een eigen webshop en online platforms. In mijn ogen is er dus ook geen twijfel of de energiekosten voor de apparatuur daadwerkelijk zakelijk zijn. Ik kan immers aantonen dat ik de producten die ik maak ook daadwerkelijk verkoop en niet zelf gebruik.

 

Waterdicht is het natuurlijk niet, ik zou ook jacuzzi op de kWh meter van de laser kunnen zetten . Dus of dit geaccepteerd wordt?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je het in alle redelijkheid doet dan zal de belastingdienst daar niet moeilijk over doen. Ik heb een controle gehad over 3 jaar en heb destijds de zakelijke energie ingeschat met inderdaad een kWh meter en een Excel tabel met de dagen waarin verbruikt werd en de tijd per dag. Zo had ik bijvoorbeeld een stoof voor stabiliteitsdoeleinden.

Bij een zakelijk verbruik van 3000 kWh zonder zakelijke ruimte kan je wel vragen verwachten en eventueel kan dat zelfs reden zijn voor een bezoek/controle. Het is dus zaak om dat goed te documenteren. Als een normaal huishouden zoals het jouwe 3000 kWh gebruikt en je gebruikt nu 1000 en 3000 zakelijk heb je wat uit te leggen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties. 

 

De meter achter de meter is wel een idee denk ik, apparatuur staat allemaal in een aparte ruimte en heeft ook een eigen groep in de meterkast. Daar zou ik dan wel een aparte kWh meter voor kunnen plaatsen. 

 

Maar is het dan nu wel nodig om een zelfstandige werkruimte te hebben voor het opvoeren van de kosten voor energie? 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.