• 0

Inventaris op balans bij start onderneming.

De start van mijn eenmanszaak was in de maand Februari. Ik werk vanuit huis in een ongebruikte kamer. Ik gebruik mijn desktop met bestaande bureaus en kantoorartikelen. Ik heb niet speciaal nieuwe inventaris aangeschaft.

 

Nu moet dit op de balans worden gezet. Maar onduidelijk voor mij is of dit moet of dat het bij een lage waarde niet hoeft. Na research kom ik niet tot een duidelijke conclusie.  Klopt het dat de mininumwaarderingsregel alleen geldt voor aankopen (!) met een waarde > 450 en niet voor al bestaande kantoorinventaris?

 

Mijn vraag is dus: wat is de beste manier van het inboeken van de inventaris als deze wordt ingebracht vanuit privé naar onderneming?

 

-         Lijst maken met alle artikelen in de werkruimte, optellen en als inventaris opschrijven?

-         Lijst maken van inventaris. Indien onder de 450 euro dit niet boeken

-         Moet ik apart een lijst maken van mijn kantoorinventaris in bv google sheets en deze aan de belastingdienst overhandigen als die daarom vragen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Welkom op Higherlevel!

 

3 uur geleden, WesselR zei:

Nu moet dit op de balans worden gezet.

Van wie? Merk op dat veel kosten voor de werkruimte in de woning niet zakelijk aftrekbaar zijn. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Er is niks mis mee om de desktop - als de marktwaarde in februari zo'n 450,- / 500,- was tenminste - in te brengen als bedrijfsmiddel (tenminste als je deze ook zakelijk gebruikt en dat zal wel) en daar op afschrijven (over 5 jaar). 

Sterker nog: het is eigenlijk wel "goed koopmansgebruik" (de basis van het bepalen van het fiscale resultaat).

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
53 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Er is niks mis mee om de desktop (...) in te brengen als bedrijfsmiddel

Het punt is: die computer waarschijnlijk wel, het bureau waar die opstaat waarschijnlijk niet; voor verschillende onderdelen van de kantoorinventaris gelden in verschillende situaties namelijk verschillende fiscale regels. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.