• 0

Verzekeringen voor je bedrijf: 9 misvattingen en jouw risico's beperken

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Bron: KvK

 

Je denkt dat een verzekering de schade dekt, maar de verzekering betaalt de kosten niet. De schade viel onder beroepsaansprakelijkheid en niet onder bedrijfsaansprakelijkheid. Ontdek welke misvattingen er bestaan over verzekeringen en wat je kunt doen om je risico’s te beperken.

 

Onderstaand een opsomming van de misvattingen. Op deze pagina van de KvK lees je daar meer over en heb je specifieke doorlinks om je breder te informeren over verzekeringen.

 

  • Misvatting 1: Ik heb alleen een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering nodig
  • Misvatting 2: Verzekeringen zijn altijd veel te duur.
  • Misvatting 3: Mijn rechtsbijstandsverzekering beschermt tegen kosten bij juridische problemen.
  • Misvatting 4: Ik ben privé goed verzekerd, dus ik verzeker mijn bedrijf niet.
  • Misvatting 5: Ik heb een bv en ben dus niet hoofdelijk aansprakelijk.
  • Misvatting 6: Met goede algemene voorwaarden sluit ik alle risico’s uit.
  • Misvatting 7: Ik werk in mijn eentje thuis op mijn zolderkamer en loop geen risico.
  • Misvatting 8: Verplichte werknemersverzekeringen dekken risico’s voor mijn personeel.
  • Misvatting 9: Ik heb in loondienst pensioen opgebouwd, als zelfstandige hoeft dat dan niet.

 

! TIP :  Speciaal voor ZZP'ers

Lees het KvK-artikel Welke AOV past bij jou? Dit zijn je 4 opties

Als je als zzp’er werkt krijg je geen uitkering bij ziekte of een ongeval. Een paar dagen of weken niet werken door ziekte, kun je misschien nog wel opvangen met spaargeld. Ben je voor langere tijd uit de running of word je arbeidsongeschikt, dan is er geen vangnet. Met een arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (AOV) regel je het verlies van je inkomen bij ziekte of arbeidsongeschiktheid. Veel zzp’ers vinden zo’n verzekering echter te duur. Wist je dat er meer mogelijkheden zijn, in de vorm van een schenkkring, crowdsurance of UWV-verzekering? En dat iedere ondernemer waarschijnlijk vanaf 2024 verplicht is zich te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid? Lees alles over misvattingen over een AOV en de verschillende opties die je hebt.

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Quote

Misvatting 4: Ik ben privé goed verzekerd, dus ik verzeker mijn bedrijf niet.

 

Je bedrijfsinboedel zoals een laptop, gereedschap en andere bedrijfsmiddelen vallen niet onder je privé inboedelverzekering.

 

Ligt er maar net aan welke je hebt.

Centraal Beheer heeft wel een beetje zakelijke dekking (max. 25k) op een privé inboedelverzekering.

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, Maxn zei:

Centraal Beheer heeft wel een beetje zakelijke dekking (max. 25k) op een privé inboedelverzekering

 

Klopt. 

 

De meeste zakelijke dekkingen op inboedelverzekeringen zijn wel beperkt tot werken vanuit huis, alleen materiële dekking (geen bedrijfsschade/derving) en alleen inventaris, dus  geen handelsgoederen (Of goederen bij CB zijn wel zijn meeverzekerd is mij niet bekend, maar dan nog zijn derving en extra kosten voor tijdige vervanging niet meeverzekerd).

 

Kortom: inderdaad een “beetje” zakelijke dekking; leuk voor kenniswerkers/ZZP-ers met een laptop, maar voor overige ondernemers niet passend. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, Norbert Bakker zei:

De meeste zakelijke dekkingen op inboedelverzekeringen zijn wel beperkt tot werken vanuit huis, alleen materiële dekking (geen bedrijfsschade/derving) en alleen inventaris, dus  geen handelsgoederen (Of goederen bij CB zijn wel zijn meeverzekerd is mij niet bekend, maar dan nog zijn derving en extra kosten voor tijdige vervanging niet meeverzekerd).

 

Zijn al die extra kosten wel standaard gedekt bij de bedrijfsinventaris verzekering die je volgens de KVK zou moeten hebben?

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Rijder42 zei:

Is er een voordeel van het hebben van een verzekeringsadviseur ten opzichte van het zelf vergelijken met verzekeringen?

Als consument heb je consumentenrechten en kijken partijen als de consumentenbond (en kassa, en radar) mee naar de voorwaarden van de standaardverzekeringen die worden aangeboden.

 

Als ondernemer is bepalend welke voorwaarden je precies bent overeengekomen en is het meer maatwerk. Het vereist dus veel meer kennis van en ervaring met verzekeraars, hun voorwaarden en hoe ze in de praktijk omgaan met claims. Dat kun je allemaal zelf gaan opbouwen, maar dat is niet zo heel efficiënt. Ik laat het dan ook graag over aan een onafhankelijke adviseur.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Rijder42 zei:

ten opzichte van het zelf vergelijken met verzekeringen?

 

De laatste 10% van het proces van het afsluiten van een goed passende verzekering is het vergelijken van voorstellen.

 

Die eerste 90% is veel belangrijker : daarin wordt bepaald wat de werkelijke behoefte is, wat daarvan zelf te dragen valt en in hoeverre de ondernemer ook bereid is dat zelf te dragen, om vervolgens alleen te verzekeren wat nodig is: niet meer en niet minder. 

 

Wie alleen zakelijke verzekeringsoffertes vergelijkt, vergelijkt zelden of nooit goede passende opties en vind ook meestal niet de bij dat risico best passende aanbieders 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.