• 0

Fiscalewinstberekening ongelijk aan Winstberekening volgens WeV-rekening

Tijdens het doen van mijn eerste aangifte belasting als ZZP'er krijg ik in ieder geval een hele duidelijke melding: "Het totaalbedrag bij 'Winstberekening' (€X) is niet gelijk aan het bedrag bij 'Winstberekening volgens Winst-en-verliesrekening' (€X)".

 

Stel we nemen als gegeven dat de winstberekening aldus de WeV-rekening 10.000 is. Verder heb ik geen zakelijke rekening, ofwel, de omzet/winst staat dus al direct op mijn eigen privé rekening. Er zijn verder geen activa in het bedrijf.

Klopt het dat ik nu dus, ondanks dat het geld op mijn privé rekening staat, ik die 10.000 moet opgeven bij "Liquide middelen" (en aan de andere kant bij het Eigen Vermogen )? Zo ja, moet ik vervolgens nog iets doen om aan de BD duidelijk te maken dat de liquide middelen geen deel uitmaken van het bedrijfsvermogen maar van mijn eigen privé vermogen (of haal ik nu dingen door elkaar aangezien "ik" belastingtechnisch gewoon het bedrijf ben)?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
8 uur geleden, Sevn77 zei:

Er zijn verder geen activa in het bedrijf.

Geen btw te ontvangen?

Geen openstaande vorderingen van klanten?

 

Zijn er geen passiva, zoals btw te betalen of nog te betalen facturen, zoals een telefoonrekening?

 

8 uur geleden, Sevn77 zei:

Verder heb ik geen zakelijke rekening, ofwel, de omzet/winst staat dus al direct op mijn eigen privé rekening.

In de online belastingaangifte kan je aangeven dat het een zakelijke rekening is.

 

8 uur geleden, Sevn77 zei:

Zo ja, moet ik vervolgens nog iets doen om aan de BD duidelijk te maken dat de liquide middelen geen deel uitmaken van het bedrijfsvermogen maar van mijn eigen privé vermogen (of haal ik nu dingen door elkaar aangezien "ik" belastingtechnisch gewoon het bedrijf ben)?

U haalt dingen door elkaar.

 

Door gebruik te maken van een privérekening voor zakelijke activiteiten,  moet u in uw administratie het zakelijke van het privé scheiden.

 

Zakelijke liquide middelen - banktegoeden en contant geld - zijn dus geen privé liquide middelen.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Sevn77 zei:

Klopt het dat ik nu dus, ondanks dat het geld op mijn privé rekening staat, ik die 10.000 moet opgeven bij "Liquide middelen" (en aan de andere kant bij het Eigen Vermogen )?

Nee. Je hebt geen zakelijke rekening dus je hebt ook geen liquide middelen op de balans en in de zaak. Je liquide middelen is dus 0 en de 10.000 is dus gewoon prive opname.

 

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Rik · zei:

Nee. Je hebt geen zakelijke rekening dus je hebt ook geen liquide middelen op de balans en in de zaak. Je liquide middelen is dus 0 en de 10.000 is dus gewoon prive opname.

De naam van het poppetje doet er niet toe.


De privérekening (voor eenmanszaken) kan beschouwt worden als een zakelijke rekening wanneer je deze (mede) zakelijk gebruikt. 
 

Een zakelijke rekening wordt ook geen privérekening als je daar privé betalingen mee verricht.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sevn

 

Zowel Rik als Cosara hebben ook gelijk. Als je hun handelswijze volgt, klopt het.

 

Beschouw je je bankrekeningen als privé, dan heb je dus alles onttrokken naar privé (Rik). Dus geen banksaldo op de balans. Bedenk je wel dat je privé bankrekening qua transacties onderdeel uit blijft maken van de stukken waar de fiscus op kan en mag controleren.

 

Volg je Cosara, dan zul je de exacte transacties naar privé afzonderlijk moeten vaststellen. Dus wel saldo op de balans.

 

Mijn voorkeur gaat uit naar Cosara's oplossing.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Daar heb je wel een administratie voor nodig die redelijk op orde is (maar dat is altijd verstandig).

 

Tevens moet het zakelijke gedeelte van die privé rekening dan ook echt nodig zijn voor zakelijke uitgaves/reserves. Dus als je normaal bv maar 1.000 p/j kosten/uitgave hebt maar wel 15.000 op de privé rekening van winst maar ook privé vermogen e.d., dan moet je die niet volledig opgeven als zakelijk (want normaal zou je ook een gedeelte van een zakelijke rekening overboeken naar je privé rekening).

 

Ik ben eigenlijk benieuwd of je bij de box 3 opgave de privé rekening op kunt splitsen in zakelijk en privé deel. Ik weet dat je een vinkje kunt zetten voor dat het een zakelijke rekening is (waarna het gehele vermogen niet in box 3 meegeteld wordt) maar in dit geval gaat het dus om een deel privé en een deel zakelijk wat op die rekening staat.

 

 

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Rik · zei:

Ik ben eigenlijk benieuwd of je bij de box 3 opgave de privé rekening op kunt splitsen in zakelijk en privé deel. Ik weet dat je een vinkje kunt zetten voor dat het een zakelijke rekening is (waarna het gehele vermogen niet in box 3 meegeteld wordt) maar in dit geval gaat het dus om een deel privé en een deel zakelijk wat op die rekening staat.

 

Daarom moet je zaak en privé administratief splitsen.

Het eindsaldo op de betaalrekening is dus niet voldoende.

Een zakelijke en een privé betaalrekening is dus geen overbodige dure luxe zoals veel ZZP'ers denken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ja, maar kun je dat ook opgeven in de aangifte bij de box 3 bankrekeningen?

 

Moet je dan je privé rekeningnummer opsplitsen en 2x opgeven? 1x met het privé vermogen en 1x met het zakelijke vermogen en zakelijk aangevinkt. Want de vooringevulde aangifte geeft maar 1x die rekening weer. Of kun je volstaan door in box 3 het saldo af te lagen naar alleen het privé gedeelte en het zakelijke gedeelte daar weg te laten. (Ik heb het dus over het box 3 invul gedeelte en anticipeer alvast op de volgende vraag van TS :biggrin:)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat kan inderdaad Rik, dat zou bijvoorbeeld spelen als je in je eenmanszaak overtollige liquide middelen hebt op 1 rekening. Dan geef je het saldo dat zakelijk is op de balans bij je eenmanszaak aan en de rest in box 3.

 

Dit geheel los van de discussie wat overtollige liquide middelen zijn, want dat is een ander verhaal.

 

Cosara's oplossing is het meest zuiver en correct.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ok. Ik vroeg dit omdat ze tegenwoordig (dacht ik) vragen om het saldo van die rekening. En je kunt dan per rekening aangeven of dit zakelijk is. Nu ga je in box 3 dus het saldo van die rekening lager opgeven dan wat er werkelijk op staat en bij de zakelijke balans de rest. Dat leek me eigenlijk wel een trigger voor de BD om een controle te gaan houden :rolleyes: (waar ze het toch veel te druk voor hebben). Maar je kunt het bij controle natuurlijk altijd uitleggen.

 

Een aparte zakelijke rekening is natuurlijk altijd beter, makkelijker en duidelijker.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je een zakelijke betaling op je privébankrekening boekt als een privé-opname (zoals bij een bankoverschrijving van een zakelijke rekening naar een privérekening), dan klopt de vermogensvergelijking weer. Omgekeerd boek je een betaling van zakelijke kosten vanaf je privérekening als een privéstorting.

 

In de jaarrekening heeft je onderneming dan geen banktegoeden: die zijn altijd privé.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.