• 0

Gedroogd fruit herverdelen in kleinere verpakkingen, toegestaan?

Geachte leden,

 

Allereerst dank voor dit forum. Ik ben er veel wijzer van geworden. Ik heb echter nog wel een aantal vragen waar ik geen antwoord voor kan vinden. Het betreft de import van zongedroogde fruit uit een Europese land.

 

Ik zou graag zongedroogde rozijnen, bananen en ander fruit willen importeren uit een EU land. Nou was ik in de veronderstelling dat ik 10 kilo zakken zou krijgen, en het herverdeel in zakken van 100 gram. 
 

Onlangs ben ik gewezen op de regels qua voedselveiligheid. Ik kreeg te horen dat je niet zomaar producten mag herpakken in kleinere verpakkingen. Ik las echter wel op de NVWA dat ik me niet hoef te registreren, immers betreft het fruit en geen dierlijke producten.

 

Zodoende de vraag; is het toegestaan om zongedroogd fruit te herpakken. Denk hierbij aan de hierboven genoemde vraagstelling. Een 10 kilo zak open maken en herverdelen in 100 gram zakken en direct weer sealen. 

 

Bij voorbaat dank voor uw reacties.

 

In afwachting van uw reactie verblijf ik,

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
31 minuten geleden, Lipong zei:

Zodoende de vraag; is het toegestaan om zongedroogd fruit te herpakken.

 

Nee, die mogen alleen in zakken van 10 kilo doorverkocht worden. :face-with-tears-of-joy:

 

Nou even serieus. Wil je dat wij het voor je Googlen of doe je zelf wat meer onderzoek? Er is relatief veel info beschikbaar (voorbeeld), dus een suggestie is dat je eerst zelf onderzoek doet (verpakken van zuidvrchten), daar een samenvatting van maakt met links en eventueel resterende vragen alsnog op dit forum deelt.

 

Welkom op HL. :smiling-face-with-sunglasses:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dag TwaBla.

Dank voor uw reactie. Ik moet bekennen ik heb online veel gezocht maar kon geen antwoorden vinden. Ook jou links geven geen antwoord. 
 

Concreet wil ik weten of ik fruit mag herpakken in kleinere verpakkingen en wat de regels daarvan zijn. 
Op de website van de NVWA kom ik niet verder

 

Bij voorbaat dank

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Lipong zei:

Concreet wil ik weten of ik fruit mag herpakken in kleinere verpakkingen en wat de regels daarvan zijn. 

Ja, dat mag, zolang je maar zorgt dat de verwerking en verpakking/etiket aan de regels voldoen. En omdat je het op de markt wilt brengen, moet het product natuurlijk ook aan de regels voor voedselveiligheid voldoen. Veel van deze zaken komen terug in de Warenwet

 

Al deze regels zijn complex. Je kunt overwegen een bureau in te schakelen dat de de benodigde kennis in huis heeft. De NVWA heeft geen adviserende maar een toezichthoudende rol. Je zou wel contact op kunnen nemen met de RVO. Succes!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

 

Je kan ook eens een kijkje nemen bij bedrijven die al zuidvruchten herverpakken voor opdrachtgevers, zoals deze ondernemingdeze of dit bedrijf. Er zijn ook collega-importeurs die hun verpakkingsvaardigheid ter beschikking stellen, zoals deze mannen. En hier is een adreslijst met europese verpakkers van zuidvruchten en noten.

 

Wat ga je met die kleinere verpakkingen doen? Want als je een eigen winkel of marktkraam hebt, kun je ze natuurlijk ook gewoon handmatig in zakjes doen. Zoals deze winkelier doet.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 12-4-2022 om 11:02, TwaBla zei:

 

Je kan ook eens een kijkje nemen bij bedrijven die al zuidvruchten herverpakken voor opdrachtgevers, zoals deze ondernemingdeze of dit bedrijf. Er zijn ook collega-importeurs die hun verpakkingsvaardigheid ter beschikking stellen, zoals deze mannen. En hier is een adreslijst met europese verpakkers van zuidvruchten en noten.

 

Wat ga je met die kleinere verpakkingen doen? Want als je een eigen winkel of marktkraam hebt, kun je ze natuurlijk ook gewoon handmatig in zakjes doen. Zoals deze winkelier doet.


Allereerst dank voor uw antwoord.

Ik wil de kleinere verpakkingen online beschikbaar stellen. Dus eigenlijk hetzelfde wat de winkelier doet, echter worden dan de verpakkingen online verkocht ipv een winkel of marktkraam. Brengt dat een verschil met zich mee? Dat lijkt me niet toch.

Link naar reactie
  • 0
Op 12-4-2022 om 06:47, Ron van der Kolk zei:

Ja, dat mag, zolang je maar zorgt dat de verwerking en verpakking/etiket aan de regels voldoen. En omdat je het op de markt wilt brengen, moet het product natuurlijk ook aan de regels voor voedselveiligheid voldoen. Veel van deze zaken komen terug in de Warenwet

 

Al deze regels zijn complex. Je kunt overwegen een bureau in te schakelen dat de de benodigde kennis in huis heeft. De NVWA heeft geen adviserende maar een toezichthoudende rol. Je zou wel contact op kunnen nemen met de RVO. Succes!


Dank heer van der Kolk,

 

Ik lees terug, zolang het voldoet aan de voorwaarden van de verpakkingen en de voedselveiligheid is het toegestaan. De vruchten komen in kilo zakken binnen en die verpak ik, binnen een uur, in kleinere zakken. Dat is de gedachte erachter.

Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, Lipong zei:

Ik wil de kleinere verpakkingen online beschikbaar stellen. Dus eigenlijk hetzelfde wat de winkelier doet, echter worden dan de verpakkingen online verkocht ipv een winkel of marktkraam. Brengt dat een verschil met zich mee? Dat lijkt me niet toch.

De marktkraam levert niet-voorverpakte producten die "op de plaats van verkoop op verzoek van de consument of met het oog op de onmiddellijke verkoop worden voorverpakt". Daarom hoeft een notenboer zijn producten ook niet te voorzien van een etiket met ingrediënten en voedingswaarde (Verordening (EU) nr. 1169/2011). eel van deze regelgeving is nog niet berekend op online verkoop, maar ik betwijfel of die die definitie kunt oprekken tot jouw online handel, waardoor jij waarschijnlijk wel moet etiketteren. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

 maar ik betwijfel of die die definitie kunt oprekken tot jouw online handel, waardoor jij waarschijnlijk wel moet etiketteren. 

Dat "waarschijnlijk" had je wel achterwege kunnen laten.

 

Uit het handboek van de NVWA:

 

5.4 Verkoop via webshop/website

Voor voorverpakte levensmiddelen die “op afstand” te koop worden aangeboden (b.v. via een webshop) moet de verplichte voedselinformatie beschikbaar zijn vóór het moment van aankoop. De verplichte voedselinformatie moet ook beschikbaar zijn op het materiaal ter ondersteuning van de verkoop op afstand (b.v. de website van de webshop). Alleen de houdbaarheidsdatum hoeft niet beschikbaar te zijn vóór de aankoop. Samen met alle andere verplichte vermeldingen moet de houdbaarheidsdatum wel op het etiket van een voorverpakt levensmiddel staan als deze wordt afgeleverd.

Link naar reactie
  • 0

Opnieuw dank voor jullie reacties heren!

 

Qua verpakkingen en etiketten is het duidelijk. Ik moet zorg dragen voor de juiste verpakkingen c.q. etiketten.


Ik moet echter nog wel onderzoeken of ik het thuis mag “herpakken” in de nieuwe verpakkingen. En indien van toepassing, welke regels daarbij horen. Ik probeer dit online op te zoeken, mocht iemand daar een bijpassende link voor hebben dan hoor ik het graag.

Link naar reactie
  • 1

Geen ervaring als ondernemer wel als consument.

 

Ik koop sinds corona noten en gedroogd fruit online (bij de marktkoopman die door corona regels niet meer in mijn woonplaats kwam)

 

flauw gezegd toen ik aan de kraam bij hem kocht gooide die alles in een zakje en kreeg je hooguit wat mondeling advies.

Als ik dezelfde producten online bestel zit er een sticker op met houdbaarheid, allergenen waarschuwing. Blijft grappig om een zak gedroogd fruit te krijgen met de aanmerking "kan sporen van noten bevatten" omdat in het gedroogd fruit in dezelfde ruimte als de noten worden ingepakt.

 

Zo ver gaan de regels dus soms..

 

5 uur geleden, Lipong zei:

De vruchten komen in kilo zakken binnen en die verpak ik, binnen een uur, in kleinere zakken. Dat is de gedachte erachter.

Deze opmerking is compleet irrelevant, je lijkt nog vooral zelf aan het bedenken te zijn wat wel veilig genoeg is.

Je zult je gewoon moeten verdiepen in de regels als je zelf gaat importeren. Of je begint met inkoop bij de groothandel, dan kun je daar om advies vragen en waar je allemaal op moet letten.

 

Bij Sommige producten vervalt de houdbaarheidsdatum zodra jij de grootverpakking opentrekt.

Bijv omdat ze onder beschermde atmosfeer (meestal zuurstof arm) zijn verpakt waardoor ze maanden goed blijven. maar zodra je de verpakking opent moet je binnen 1 of 2 weken gebruiken.

Ook als je ze opnieuw in een zakje stopt.

Het zal per product verschillen en voor elk product dat je wil herverpakken zul je moeten uitzoeken hoe je die moet behandelen en wat het effect is van de behandeling op de houdbaarheid.

Voedselveiligheid in de handel gaat echt vele malen verder dan regelmatig je handen wassen en snel werken

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Roel J zei:

Geen ervaring als ondernemer wel als consument.

 

Ik koop sinds corona noten en gedroogd fruit online (bij de marktkoopman die door corona regels niet meer in mijn woonplaats kwam)

 

flauw gezegd toen ik aan de kraam bij hem kocht gooide die alles in een zakje en kreeg je hooguit wat mondeling advies.

Als ik dezelfde producten online bestel zit er een sticker op met houdbaarheid, allergenen waarschuwing. Blijft grappig om een zak gedroogd fruit te krijgen met de aanmerking "kan sporen van noten bevatten" omdat in het gedroogd fruit in dezelfde ruimte als de noten worden ingepakt.

 

Zo ver gaan de regels dus soms..

 

Deze opmerking is compleet irrelevant, je lijkt nog vooral zelf aan het bedenken te zijn wat wel veilig genoeg is.

Je zult je gewoon moeten verdiepen in de regels als je zelf gaat importeren. Of je begint met inkoop bij de groothandel, dan kun je daar om advies vragen en waar je allemaal op moet letten.

 

Bij Sommige producten vervalt de houdbaarheidsdatum zodra jij de grootverpakking opentrekt.

Bijv omdat ze onder beschermde atmosfeer (meestal zuurstof arm) zijn verpakt waardoor ze maanden goed blijven. maar zodra je de verpakking opent moet je binnen 1 of 2 weken gebruiken.

Ook als je ze opnieuw in een zakje stopt.

Het zal per product verschillen en voor elk product dat je wil herverpakken zul je moeten uitzoeken hoe je die moet behandelen en wat het effect is van de behandeling op de houdbaarheid.

Voedselveiligheid in de handel gaat echt vele malen verder dan regelmatig je handen wassen en snel werken

Dank voor je bericht Roel,

 

Het is als leek enorm lastig om te weten welke wetten gelden ogv de warenwet.

Het leek me als student wel een leuk idee om gedroogd fruit te verkopen, en daar wellicht een extra zakcentje aan over te houden. 
 

Nu ik weet wat de regels zijn ben bang dat ik niet de tijd en financiele middelen heb om dit volledig uit te zoeken.

 

Via deze weg wil ik iedereen nogmaals bedankt voor diens input

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.