• 0

Leverancier zegt samenwerking op

Hallo,

 

Ik heb in de basis een korte vraag:

 

1 van onze leveranciers zegt de samenwerking op; de reden hiervan is dat ze de concurrentie onder de dealers willen verminderen en mijn bedrijf is daardoor één van de slachtoffers.

 

Voorgaande kwam dus redelijk onverwacht. Het zal niet relevant zijn, maar we zijn verder geen ''kleine'' klant (en daarmee bedoel ik vooral: het is niet zo dat we voor 1000 euro per jaar daar inkopen, >€100K p/j). Er is een distributieovereenkomst welke getekend is 3 jaar geleden (hiervoor was er een samenwerking met de distributeur van het merk, alles bij elkaar ruim 7 a 8 jaar). In de overeenkomst staat verder geen looptijd vermeld.

 

Kan dit zomaar? Ik heb altijd gehoord dat leveranciers een ''leveringsverplichting'' hebben. Als ik erover nadenk vind ik het ook vreemd: je kan dan als merkhouder andere partijen laten werken voor je en als de markt is opgebouwd dan trekt de leverancier de stekker eruit om het vervolgens zelf te doen. Dat zou dus betekenen dat wanneer je dus geen eigenaar bent van een merk, altijd het risico loopt om je leverancier kwijt te raken? 

 

Ik hoor graag jullie gedachten.

Groet

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0
5 minuten geleden, EB zei:

Er is een distributieovereenkomst welke getekend is 3 jaar geleden (hiervoor was er een samenwerking met de distributeur van het merk, alles bij elkaar ruim 7 a 8 jaar). In de overeenkomst staat verder geen looptijd vermeld.

Staat er in die distributieovereenkomst of het voor bepaalde of onbepaalde tijd is? Staat er daarnaast iets over een opzegtermijn?

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, RubenT zei:

Staat er in die distributieovereenkomst of het voor bepaalde of onbepaalde tijd is? Staat er daarnaast iets over een opzegtermijn?

 

Beide niets. Er wordt niets gezegd over looptijd of opzegtermijn.

 

Link naar reactie
  • 1

In dat geval zal er een opzegtermijn zijn die redelijk en billijk moet zijn. Ik heb een half jaar geleden dit topic gestart met een vraag over de opzegbaarheid van zakelijke overeenkomsten, ik denk dat de antwoorden die daar zijn gegeven ook verhelderend voor jouw situatie kunnen zijn.

 

50 minuten geleden, EB zei:

Ik heb altijd gehoord dat leveranciers een ''leveringsverplichting'' hebben

Zo'n verplichting zal hooguit betekenen dat ze moeten leveren als je al hebt betaald, of dus dat er een redelijke opzegtermijn moet zijn: als je jarenlang (groot) inkoopt kunnen ze je niet zomaar morgen weigeren.

 

52 minuten geleden, EB zei:

Als ik erover nadenk vind ik het ook vreemd: je kan dan als merkhouder andere partijen laten werken voor je en als de markt is opgebouwd dan trekt de leverancier de stekker eruit om het vervolgens zelf te doen. Dat zou dus betekenen dat wanneer je dus geen eigenaar bent van een merk, altijd het risico loopt om je leverancier kwijt te raken? 

Andersom: die leverancier moet natuurlijk ook de vrijheid hebben om te kunnen stoppen met leveren aan een klant. Voor hen zou het ook vreemd zijn als ze verplicht moeten blijven leveren.

 

Je loopt dus altijd het risico om een merk kwijt te raken, het lijkt me als verkoper ook erg riskant om je volledig op één merk te richten. Als je je zo sterk op één merk richt, zou een overeenkomst met meer zekerheden verstandig zijn geweest, zodat je niet zomaar in deze situatie terecht kan komen.

Link naar reactie
  • 0

Hi Ruben,

 

We richten ons ook niet op 1 merk, gelukkig, maar het is zo 10% van het omzetaandeel. En dat is toch zonde. Het gaat in over 2,5 maand, dus de opzegtermijn is 2,5 maand. Los hiervan: je bouwt iets op met (voor) een merk; je investeert in een naam.... en dan wordt je toch op een niet nette manier zonder reden (de reden is: wijziging commerciële strategie en kiezen voor meer ''selectieve distributie'') aan de kant geschoven.

 

Maar goed, als ik jouw verhaal lees is het dus gevalletje pech gehad?
 

 

 

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, EB zei:

We richten ons ook niet op 1 merk, gelukkig, maar het is zo 10% van het omzetaandeel. En dat is toch zonde.

Gelukkig maar, maar toch nog een vervelende tik om zo'n omzetaandeel opeens te verliezen. Ik hoop dat je de omzet met andere merken/producten nog (deels) kunt opvangen.

 

23 minuten geleden, EB zei:

Het gaat in over 2,5 maand, dus de opzegtermijn is 2,5 maand.

Dat klinkt niet enorm onredelijk, al zal je alsnog snel aan de bak moeten om een vervanger te vinden, als dat de wens is. 

 

26 minuten geleden, EB zei:

Los hiervan: je bouwt iets op met (voor) een merk; je investeert in een naam.... en dan wordt je toch op een niet nette manier zonder reden (de reden is: wijziging commerciële strategie en kiezen voor meer ''selectieve distributie'') aan de kant geschoven.

Dat is zeker zuur, helemaal met zo'n summiere verklaring. Heb je enig idee hoe belangrijk/groot je was t.o.v. andere verkopers? Was je niet groot genoeg? Of juist te groot?

 

29 minuten geleden, EB zei:

Maar goed, als ik jouw verhaal lees is het dus gevalletje pech gehad?

Ik ben er bang voor. Een (distributie)overeenkomst is altijd op te zeggen: volgens de overeengekomen opzegtermijn en anders volgens een redelijke en billijke opzegtermijn.  Ik zie geen andere aanknopingspunten die een uitweg bieden, anders dan het gooien op dat je die 2,5 maand opzegtermijn niet redelijk vind, gezien jullie lange samenwerking. Wellicht dat je er nog een wat langere periode uit kunt halen waarin je mag blijven inkopen, als je daar nog behoefte aan hebt.

Link naar reactie
  • 0

Dag Ruben,

 

Het is altijd moeilijk om te achterhalen hoe groot we waren / zijn. We waren zeker niet de grootste maar we zaten wel in het linkerrijtje om het maar even zo te stellen. Verder ook geen ''zeik'' klant of zo. Ons bedrijf, past niet meer in hun visie kennelijk.


Er zijn substituten en andere mogelijkheden :winking-face: die we nu gaan aanpakken. Ik heb idd geen zin om er dan nog moeite in te stoppen (dat we wellicht nog 1 of 2 maanden langer kunnen verkopen).

 

Het gekke is dat we nog wel kunnen inkopen maar we mogen het niet meer aanbieden via onze site(...) dus stel iemand belt ons voor 5x product X dan kunnen we het gewoon nog verkopen/leveren maar op de site mag het niet meer aangeboden worden.

 

Thanks in ieder geval!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vervelende situatie voor je. Goed dat je richt op substituten en andere mogelijkheden.

Welk recht is van toepassing? Heb je een Nederlandse overeenkomst of Amerikaanse? Afhankelijk van het recht zijn er misschien mogelijkheden om de termijn te verlengen of om een vergoeding te krijgen. 

 

Wel vreemd dat je het product nog mag verkopen maar niet op je eigen website. Daar heeft men eigenlijk niets over te zeggen. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De overeenkomst is met een Nederlandse BV en mijn bedrijf is ook een NL BV. Twee Nederlandse bedrijven dus, staat niet expliciet in welk recht van toepassing is, maar ik mag dan aannemen dat tussen twee Nederlandse bedrijven het Nederlandse recht van toepassing is (hoewel de tekst wel in het Engels is). Amerikaans sowieso niet. 

EDIT: Ho, Nederlands recht, 100%, staat erin.

 

Quote

 

Wel vreemd dat je het product nog mag verkopen maar niet op je eigen website. Daar heeft men eigenlijk niets over te zeggen. 

 

Ja... dat is het ook. 

aangepast door EB
Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, EB zei:
3 uur geleden, RubenT zei:

Staat er in die distributieovereenkomst of het voor bepaalde of onbepaalde tijd is? Staat er daarnaast iets over een opzegtermijn?

Beide niets. Er wordt niets gezegd over looptijd of opzegtermijn.

"Opzeggen van distributieovereenkomst.

Een distributieovereenkomst is een zogeheten duurovereenkomst. Uitgangspunt is dat een distributieovereenkomst kan worden opgezegd. Indien in de distributieovereenkomst geen regeling is opgenomen voor opzegging, is deze in beginsel dus opzegbaar. Uit het standaardarrest Latour/De Bruijn volgt echter dat de eisen van redelijkheid en billijkheid met zich mee kunnen brengen dat opzegging slechts mogelijk is als er een voldoende zwaarwegende grond voor de opzegging bestaat."

bron: https://www.blenheim.nl/blog/opzeggen-distributieovereenkomsten-opzegtermijn/

 

Jurisprudentie

ECLI:NL:HR:1999:AA3821 - Hoge Raad, 03-12-1999 / C98/156HR

 

"3.6 De subonderdelen I.1 en I.2 voeren aan dat het Hof heeft miskend dat een distributieovereenkomst als de onderhavige altijd opzegbaar is in dier voege dat de leverancier ook zonder grond mag opzeggen en dat die opzegging altijd tot gevolg heeft dat de overeenkomst wordt beëindigd. Die opvatting vindt in haar algemeenheid echter geen steun in het recht. Bij gebreke van een wettelijke of contractuele regeling daaromtrent zal de vraag of de opzegging in een concreet geval het beoogde rechtsgevolg heeft gehad, beantwoord moeten worden aan de hand van de redelijkheid en billijkheid in verband met de omstandigheden van dat geval. Ook indien uit de aard van een specifieke distributie-overeenkomst zou volgen dat zij in beginsel zonder meer opzegbaar is, kunnen de eisen van redelijkheid en billijkheid in verband met de concrete omstandigheden van het geval meebrengen dat opzegging slechts tot beëindiging van de overeenkomst leidt indien een voldoende zwaarwegende grond voor opzegging bestaat."

 

https://linkeddata.overheid.nl/front/portal/document-viewer?ext-id=ECLI:NL:HR:1999:AA3821

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Cosara zei:

Ook indien uit de aard van een specifieke distributie-overeenkomst zou volgen dat zij in beginsel zonder meer opzegbaar is, kunnen de eisen van redelijkheid en billijkheid in verband met de concrete omstandigheden van het geval meebrengen dat opzegging slechts tot beëindiging van de overeenkomst leidt indien een voldoende zwaarwegende grond voor opzegging bestaat."

 

https://linkeddata.overheid.nl/front/portal/document-viewer?ext-id=ECLI:NL:HR:1999:AA3821

 

 

De vraag is dus of er voldoende zwaarwegende grond voor opzegging bestaat. Dat lijkt mij niet gezien het feit dat TS de producten mag kopen. Hij mag ze alleen niet verkopen in zijn eigen shop.

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, EB zei:

Kan dit zomaar? Ik heb altijd gehoord dat leveranciers een ''leveringsverplichting'' hebben.

Leveranciers hebben in principe juist geen leveringsverplichting. Tenzij anders expliciet overeengekomen, zoals mogelijk in jouw distributieovereenkomst (maar ik ken de inhoud daarvan niet). Of tenzij impliciet overeengekomen omdat door de tijd een duurovereenkomst is ontstaan, als je al jaren zaken doet en plotselinge onderbreking van levering onredelijk zou zijn. 

 

12 uur geleden, Pomper zei:

De vraag is dus of er voldoende zwaarwegende grond voor opzegging bestaat.

Zo lees ik het niet. Ik lees het als: de vraag is of de concrete omstandigheden van dit geval meebrengen dat een voldoende zwaarwegende grond voor opzegging noodzakelijk is. TS geeft aan dat deze leverancier 10% van de omzet betreft, waarmee TS alternatieven heeft om eventuele schade te beperken. 

 

18 uur geleden, EB zei:

Ik hoor graag jullie gedachten.

Of je leverancier aan de overeenkomst kunt houden is afhankelijk van feiten, omstandigheden, redelijkheid en billijkheid. Er is dus nu geen hard antwoord, en de uitkomst van een procedure is onzeker. Dat is ook zo voor leverancier, dus dat geeft onderhandelingsruimte. Je  zou bijvoorbeeld kunnen onderhandelen over de termijn, en die bijvoorbeeld van 2,5 maand oprekken naar een jaar. Dan heb je meer tijd om een andere leverancier te vinden. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor alle reacties. Voor verlenging oid ga ik allemaal geen moeite in steken. Je denkt jaren een prima relatie te hebben en dan krijg je zoiets. Dat ik die spullen dan 1 of 2 maanden langer kan verkopen dat is niet de moeite.

 

Praktisch vraag: hoe zit het met een garantieclaim? Natuurlijk zijn wij het verkooppunt geweest maar onze overeenkomst is beëindigd en daarmee dus ook de mogelijkheid om het in te kopen. Als we het over redelijkheid hebben dan is het niet meer dan redelijk dat zij dit over nemen.

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Ondernemeneer zei:

Je zou hier waarschijnlijk nog enkele maanden extra uit kunnen krijgen als je dit juridisch gaat bekijken. Long-term zal dit weinig uithalen en kan je de tijd misschien beter steken in een aantrekking van een nieuwe leverancier.

 

Precies wat ik ga doen, die relatie is toch al niet meer te redden. Het gaat me alleen nu nog even over garantieafhandeling e.d.

 

Is daar nog wat over te zeggen?

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, EB zei:

Praktisch vraag: hoe zit het met een garantieclaim? Natuurlijk zijn wij het verkooppunt geweest maar onze overeenkomst is beëindigd en daarmee dus ook de mogelijkheid om het in te kopen. Als we het over redelijkheid hebben dan is het niet meer dan redelijk dat zij dit over nemen.

Jij was inderdaad het verkooppunt, en daarmee blijf je het eerste aanspreekpunt voor klanten. Voor wettelijke garantie blijft dat dus jouw verantwoordelijkheid. Je kunt proberen om met je leverancier te bespreken of zij een meer actieve rol op zich willen nemen voor mogelijke garantieverzoeken, maar je klanten houden het recht om bij jou aan te kloppen.

Link naar reactie
  • 0

Ze mogen (en kunnen) natuurlijk wel bij mij aankloppen, maar ik kan dus niets meer voor ze doen....Ik moet ze dus doorsturen naar de fabrikant (die zelf ook verkoopt), tenminste, wat is mijn alternatief? Ik ga natuurlijk niet die artikelen crediteren omdat ik, door de beëindigde relatie die klant niet meer kan helpen.

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, EB zei:

Ze mogen (en kunnen) natuurlijk wel bij mij aankloppen, maar ik kan dus niets meer voor ze doen....

Je kunt de klant niet afschepen omdat je geen leverancier meer hebt. De relatie tussen jou en jouw klant enerzijds en de relatie tussen jouw en jouw leverancier anderzijds zijn twee heel verschillende dingen.

 

19 minuten geleden, EB zei:

Ik ga natuurlijk niet die artikelen crediteren omdat ik, door de beëindigde relatie die klant niet meer kan helpen.

Je kunt bij die leverancier nog steeds je recht halen voor reeds geleverde spullen, ook al levert deze jou geen nieuwe spullen meer. Of dat lukt is jouw probleem, niet dat van jouw klant. Als jij moet crediteren terwijl je geen cent van je leverancier krijgt, is dat jouw ondernemersrisico. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 15-4-2022 om 10:57, EB zei:

 

Precies wat ik ga doen, die relatie is toch al niet meer te redden. Het gaat me alleen nu nog even over garantieafhandeling e.d.

 

Is daar nog wat over te zeggen?

 

Lijkt mij dat dezelfde voorwaarden gelden voor de huidige verkochten producten. Hier zijn immers afspraken over gemaakt. Zou dit natuurlijk wel even voorleggen, om conflicten in de toekomst te vermijden en je het 'zwart op wit' hebt.

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 0

Zo was er ooit een wereldberoemd schoenenmerk dat de verkoop en distributie in Nederland uitbesteedde aan een distributeur/importeur. Het wereldberoemde schoenenmerk wilde wel graag weten welke schoenen in welke winkels verkocht werden. Na enige tijd werd de importeur bedankt en verschenen er merkwinkels van het wereldberoemde schoenenmerk in Nederland. Drie keer raden in welke plaatsen. 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.