• 0

Hypotheek als startende ondernemer, nu starten of wachten?

Beste Lezers,

 

Zojuist heb ik mij aangemeld op dit forum omdat ik een vraag heb.
Momenteel ben ik in loondienst werkzaam, huur ik een huis en ga ik per 1 januari 2023 starten als ZZP'er.
Ik ben van plan om mij binnenkort in te schrijven bij de KvK, en om al rustig te starten met de eenmanszaak. De omzet zal in 2022 laag zijn en naar verwachting +/- 2000 euro. In 2023 verwacht ik een minimale omzet van 60K met minimale kosten.

 

Met het oog op de toekomst en een hypotheek vraag ik mij af of het wel verstandig is om mij al bij de KvK in te schrijven per 2022, of dat het beter is om mij pas per 1 januari in te schrijven. Ik zou graag over 2-3-4 jaar een hypotheek willen nemen voor een eerste koophuis. Zover ik gelezen heb begrijp ik dat ik bij een hypotheek als ondernemer mijn jaarcijfers moet overleggen, en dit eigenlijk minimaal voor 3 jaar moet zijn. Dit zou betekenen dat het mogelijke eerste jaar zeer lage cijfers heeft en negatief drukt op de daaropvolgende jaren. Dit kan als gevolg hebben dat je minder kunt lenen of geen hypotheek krijgt.

 

Of is het anders omdat ik over 2022 ook een loonstrook kan laten zien waarmee ik kan aantonen dat ik voor hoofdzakelijk in loondienst werkzaam was en de omzet niet representatief is?

 

Is het verstandiger om mij per 1 januari 2023 in te schrijven met het oog op een eerste hypotheek als ondernemer, of hebben de eventuele lage jaarcijfers van 2022 niet zoveel invloed?

 

Alvast bedankt,

 

Met vriendelijke groet,

 

Frans,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Zodra je ondernemer wordt gaat het om wat je daarmee verdiend en of dat een beetje stabiel ontwikkelt. Dat je in 2022 ook een baan had zal in 2025 of 2026 niks uitmaken voor de bank want die inkomsten (en zekerheid) zijn er niet meer. Men kijkt naar je actuele inkomen.

Dus wel of niet inschrijven is lood om oud ijzer.

 

Want of je nu alvast een beetje onderneemt en vanaf 2023 fulltime onderneemt.

jij kunt uitgaande van 3 jaar bedrijfsresultaten op zijn vroegst vanaf begin 2026 naar een koophuis kunnen kijken. De inschrijfdatum van je onderneming is compleet irrelevant.

 

Het gaat om 3 jaar voldoende goede resultaten kunnen tonen om de hypotheek te kunnen betalen.

Dus als 2023 beetje tegenvalt is het zo 2028 voor de bank wil financieren. Alles hangt af van je resultaten..

 

Link naar reactie
  • 0

een flinke spaarrekening is niet gauw overbodig wanneer je ondernemer bent.  Als starter is op zijn vroegst met 2 jaarcijfers een halfjaarcijfer en stevige prognose voor eht 3e jaar een moment om hyptheek te kunnen verkrijgen bij enkelen..  maar met dat alles is eigen geld toch wel een belangrijk ding voor een bank.

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 0
Op 15-4-2022 om 16:01, FransdeVries64 zei:

Momenteel ben ik in loondienst werkzaam, huur ik een huis en ga ik per 1 januari 2023 starten als ZZP'er.

 

Misschien lees ik er overheen, maar blijf je gewoon in (volle?) loondienst werken naast je ondernemerschap?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het alvast nuttig te weten dat verschillende banken verschillend omgaan met hypotheken voor zelfstandigen. Er zijn er zat die het liefst helemaal geen hypotheek aan ondernemers verstrekken.

 

(Welke hypotheekverstrekkers met ondernemers meedenken en welke juist bang voor ondernemers zijn, verandert ook van tijd tot tijd. Je zult dus zelf op onderzoek moeten uitgaan.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.