• 0

Meerdere DGA's en Salarissen/Fees

Goedemorgen Forumleden,

 

Allereerst een fijn paasweekend.

Wellicht dat mijn vraag verkeerd gepositioneerd is, dan mijn excuses, hoor ik graag waar ik met mijn vraag terecht kan.

Ik kan op deze kwestie tot op heden nog geen eenduidig antwoord vinden, gesprekken met een accountant/fiscalist volgen nog.

 

Momenteel heb ik de mogelijkheid tot het toetreden in de BV waar ik reeds 5 jaar werkzaam ben te samen met een andere collega.

Er zijn reeds al 2 DGA's werkzaam in de BV.

 

Ik benoem ze DGA's omdat ze allebei een aanmerkelijk belang hebben in de BV (15% en 85%). Corrigeer me indien ik dit fout interpreteer. 

Mijn collega en ik, zullen indien we toetreden ook een aanmerkelijk belang van 10 of 15% verschaffen waardoor wij ook voor de belastingdienst DGA zijn.

verhouding zal dan 65/15/10/10 of 55/15/15/15. De Notariële stukken tot nu toe kom ik uit en weet waar ik scherp op moet zijn, betreffende de worst case scenario's. (tips zijn altijd welkom :) )

 

Nu zal ook het stuk salarissen aan bod gaan komen.

De DGA met het meerderheidsaandeel werkt middels een Management Fee.

Wij (de andere 3 DGA's) staan op de loonlijst en we bekleden alle 3 een andere functie, wel zo handig. (Office/Sales/Technisch Manager).

Nu zijn er tot op heden behoorlijke verschillen in de salarisstructuur en ik kom er nog niet helemaal uit hoe dat er straks uit moet zien en dit bezorgt mij de volgende vragen:

 

1. Overheid voorgeschreven interpreteer ik dat er straks geen verschil mag zitten in de beloning (salaris + auto + andere voorwaarden), klopt dit?

2. Of gaat hier de 75% regel op voor een vergelijkbare dienstbetrekking?

 

Ik begrijp dat hier ook weer geen eenduidig antwoord op is, maar wil graag het grijze gebied begrijpen en goed kunnen afkaarten.

Ook met wedervragen ben ik zeer geholpen.

 

alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Het antwoord op je eerste vraag: nee absoluut niet. Daar bemoeit de overheid zich echt niet mee. Het kan prima zijn dat de ene DGA 100.000 verdient en de andere 60.000

 

DGA is alleen een fiscaal labeltje waar wat objectieve salariseisen bij horen.

 

Quote

 

Het gebruikelijk loon moet minimaal het hoogste bedrag zijn van de volgende bedragen: 

  • 75% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking
  • het loon van de meestverdienende werknemer bij de vennootschap of van de meestverdienende werknemer van een verbonden vennootschap van de werkgever
  • ten minste € 48.000 (in 2022, in 2021 is dat € 47.000 en in 2020 € 46.000)

 

 

Je loopt de eisen op volgorde langs.

In jullie situatie kijk je dus wat 75% van de meest vergelijkbare dienstbetrekking is voor een sales manager, een office manager en een technisch manager.

Daarna kijk je of dat salaris minimaal gelijk is aan de meest verdienende werknemer is, maar andere dga's vallen niet onder die regel,

en daarna kijk je of het gelijk of meer is dan 48.000.

 

Het doel van de gebruikelijk loon regeling is dat iedere DGA een marktconform salaris krijgt voordat er over winstuitkering kan worden overgegaan die via Box 2 loopt en lager uitpakt. dan de progressieve loonbelasting.

Het is zeker niet marktconform dat elke DGA hetzelfde moet verdienen, in het bedrijfsleven verdienen de CEO, CFO, CTO, CIO (verzin ze maar) allemaal andere (basis) salarissen. Het ene vakgebied betaald nu eenmaal meer dan het andere en ook factoren als hoeveel mensen je aanstuurt en complexiteit van je takenpakket of hoe groot het budget is waar je verantwoordelijk voor bent zijn factoren die het salaris bepalen.

 

Vooral de eerste eis is nog het meest lastige. maar de 2e en 3e zijn vrij eenvoudig vast te stellen. Maar ik denk dat de eerste eis wel het makkelijkst bepaald of de verhoudingen onderling marktconform zijn

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Patplan

 

Ook fijn Pasen.

 

Het DGA-loon kent een aantal ondergrenzen. Sowieso 48k, maar daarboven ook:

- 75% van het loon uit een meest verkrijgbare dienstbetrekking, waarbij aandeelhouderschap geen rol speelt;

- doch, ook, niet minder dan de best betaalde medewerker binnen het concern. 

 

Hoe dat loon opgebouwd is, is niet relevant. Dus als je collega DGA een dure auto heeft met bijtelling en jij kiest liever voor loon in geld, dan kan dat prima. Als jouw loon in geld dan maar niet lager is dan: zijn loon in geld + zijn bijtelling.

 

Alleen in bijzondere gevallen - bijvoorbeeld bij bijzondere expertise van een collega - kun je van minimaal hetzelfde fiscale loon afwijken.

 

Overigens: de collega's binnen het concern zijn uiteraard je directe collega's binnen dezelfde BV, doch buiten dezelfde BV, alleen collega's die werkzaam zijn bij gelieerde BV's op grond van minstens 1/3e aandelenbezit.

 

Tips over participaties zijn er legio:

- zorg voor goede overeenkomsten;

- weet waar je koopt (due diligence);

- zorg dat de werk BV de sociale premies voor jou afdraagt (je beschikt niet over je eigen ontslag, dus bent verplicht sociaal verzekerd);

- etc

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roel en Joost, 

 

Allereerst dank voor jullie reacties. 

 

Alle 4 de DGA's met een aanmerkelijk belang zijn directe collega's. 3 van ons staan op de loonlijst en de 4e factureert een Management Fee. Het is de bedoeling dat ik samen met de collega die ook intreedt de spreekwoordelijke kar ga trekken. De meerderheidsaandeelhouder zal langzaamaan af gaan bouwen en de reeds bestaande 15% blijft aan zoals het staat. 

 

De 48.000 regel begrijp ik vanuit belasting perspectief ter voorkoming van laag salaris en hoog dividend ivm de verschillende belasting tarieven. Deze is in alle 3 de situaties niet relevant.

 

Het grijze gebied wat ik wil begrijpen is dat of de volgende stap is dat het verschil tussen ons drieën op de loonlijst binnen die 75% dient te vallen of gelijk moet zijn zoals ik Joost begrijp:

 

"doch, ook, niet minder dan de best betaalde medewerker binnen het concern. 

 

Hoe dat loon opgebouwd is, is niet relevant. Dus als je collega DGA een dure auto heeft met bijtelling en jij kiest liever voor loon in geld, dan kan dat prima. Als jouw loon in geld dan maar niet lager is dan: zijn loon in geld + zijn bijtelling.

 

Alleen in bijzondere gevallen - bijvoorbeeld bij bijzondere expertise van een collega - kun je van minimaal hetzelfde fiscale loon afwijken."

 

We zijn alle 3 medewerkers binnen dezelfde vennootschap, dus directe collega's. Welliswaar verschillende functies, maar financieel zijn er geen belemmeringen als redenering om het niet gelijk te kunnen stellen.

 

Begrijp ik dan goed dat dit gelijk moet zijn, tenzij ieder een bijzondere expertise heeft?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.