• 0

Schilder [betalingen ontvangen via bankrekening]

(aangepast)

Goede dag,

 

Ik ben al een aantal jaren onderhoudsschilder en doe een aantal klusjes per jaar naast me vaste baan, nu wil ik graag inplaats van contant betaald te worden het gewoon  op me giro laten storten, waar moet ik me aan houden zonder in de problemen te komen met de belastingsdienst?

 

Mvg Danny

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

18 minuten geleden, Leyenburg070 zei:

waar moet ik me aan houden zonder in de problemen te komen met de belastingsdienst?

Aan dezelfde regels als bij contante betaling, namelijk de neveninkomsten opgeven in je belastingaangifte.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, Leyenburg070 zei:

Dus geen KvK of btw nr nodig?

Misschien wel, maar dat hangt niet af van hoe je de betaling ontvangt. Lees hier of je mogelijk ondernemer bent voor de btw en hier of je je bij de KvK moet aanmelden. Lees ook eens het handboek ondernemen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Leyenburg070 zei:

Ik ben al een aantal jaren onderhoudsschilder en doe een aantal klusjes per jaar naast me vaste baan...

 

Dit soort randgevallen zijn mooie topics op dit forum. In de wetlands tussen het ondernemerschap en bijverdienste of zelfs hobby. Misschien besluit je volgend jaar wel om de verhouding werknemer/ondernemer aan te passen en komen de antwoorden hier van pas.

 

Kijk dan ook even naar de nieuwe KOR bij de Belastingdienst.

 

Quote

De kleineondernemersregeling (KOR) is een vrijstelling voor de btw. U kunt gebruik maken van de KOR als u in Nederland bent gevestigd en niet meer dan € 20.000 omzet in 1 kalenderjaar hebt. De KOR is er voor natuurlijke personen (eenmanszaken), combinaties van natuurlijke personen (bijvoorbeeld een vof) en voor rechtspersonen (bijvoorbeeld stichtingen, verenigingen en bv's).

 

Wat is de KOR?

 

De KOR is een btw-vrijstelling. Als u voldoet aan de voorwaarden en kiest voor de KOR, hoeft u geen btw meer te berekenen aan uw klanten. Ook doet u geen btw-aangifte meer en kunt u geen btw meer terugvragen over uw kosten en investeringen.

 

Die vrijstelling is handig als je overwegend voor particulieren (of stichtingen en verenigingen) werkt, maar bij zakelijke opdrachtgevers maakt het niks uit. Dan kun je beter met de BTW-stroom meegaan. 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, TwaBla zei:

In de wetlands tussen het ondernemerschap en bijverdienste of zelfs hobby.

Het uitoefenen van een beroep lijkt daarbij mee te wegen. Als je voor jezelf hetzelfde doet als voor een baas, ben je al gauw ondernemer voor de btw:

 

Quote

Hebt u inkomsten naast uw werk in vaste dienst?
Over inkomsten naast uw werk in vaste dienst moet u meestal btw betalen. Bijvoorbeeld als u als stukadoor naast uw vaste baan regelmatig stucwerk doet.

 

Wanneer je vaak gaat schilderen tegen het lage btw-tarief maar daarvoor dure materialen inkoopt tegen het hoge standaardtarief, is de kleineondernemersregeling (KOR) minder aantrekkelijk. De betaalde btw kun je dan niet meer terugvragen (en moet je bijvoorbeeld doorberekenen in je kostprijs).

Link naar reactie
  • 0
Op 18-4-2022 om 12:17, TwaBla zei:

In de wetlands tussen het ondernemerschap en bijverdienste of zelfs hobby.

 

Ervan uitgaande dat de "klusjes naast me vaste baan" ook uit onderhoudsschilderwerk bestaan waar duidelijk een vergoeding tegenover staat kun je m.i. niet meer spreken van een hobby. 

 

Lijkt me dat er voor een zinnig antwoord méér informatie nodig is over de aard  van de klusjes, de afnemers en de betaling die er tegenover staat.  Dus gewoon de criteria die de KVK en BD opleggen om te bepalen of er sprake is van ondernemerschap.

 

Ik ben wel benieuwd naar welke regeltjes TS zich houdt om bij een contante betaling "niet in de problemen te komen met de belastingdienst"? Misschien méér sprake van shadowlands dan van wetlands?

Link naar reactie
  • 0

Als je gaat voor de optie om BTW plichtig te zijn, dan zal je 4x per jaar het BTW bedrag aan moeten geven bij de belastingdienst en op tijd.
Ik zou er wel voor kiezen om aan particulieren een factuur te verstrekken.

Bewaar alle bonnetjes, doe je zelf niet te kort, alles wat je gebruikt en alle kosten die je maakt voor je onderneming mag je aftrekken van de belasting.

Een aansprakelijkheidsverzekering zou ik wel doen, mocht je een keer een pot verf bij iemand over het terras laten vallen of over dure vloerbedekking dan ben je in ieder geval verzekerd.

Uiteraard niet bezuinigen op persoonlijke veiligheid, ladders, steigers, beschermingsmiddelen, gebruik ze zoals het voorgeschreven is.

Een inschrijving bij de KvK zou ik wel doen, er zijn klanten genoeg die liever met een bedrijf in zee gaan, dan met een persoon die dit voor een bijverdienste zonder verdere registratie waar dan ook.

Een aparte bankrekening is altijd makkelijk om zakelijk en prive van elkaar te scheiden.

Voor zover.

Succes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.