TV-programma Radar kritisch op zakelijke sluikreclame bij RTL en SBS

Aanbevolen berichten

(aangepast)

 

Wie overdag naar RTL of SBS kijkt, ziet ze vast weleens voorbij komen. Van die programma's over ondernemen met allemaal korte items over bedrijven die hun eigen producten of diensten aanprijzen. Dat zijn geen programma's van RTL of SBS zelf. Deze zenders verkopen zendtijd aan zelfstandige producenten die daar branded content plaatsen van de bedrijven die meedoen. In zekere zin is het zelfs sluikreclame, want reclame moet als zodanig herkenbaar zijn.

 

Dat is echter niet de hoofdzaak in de TV-uitzending van Radar vanavond op NPO1. Het programma zoemt in op de verkoopmethoden van sommige producenten, die ondernemers telefonisch benaderen alsof ze namens de redactie van SBS of RTL bellen. Daar zijn talloze klachten over te vinden op Twitter, Linkedin en andere kanalen waar ondernemers hun ervaringen mogen delen. Er zijn zelfs zoveel klachten dat de redactie van RTL-Z een aparte pagina heeft gemaakt waarop uitgelegd wordt dat het om commerciële programma's gaat.

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ooit wel eens gezien, meestal druipt het er wel van af dat het promotie is - geen idee of ik dan toevallig midden in een reclameblok gezapt ben of dat het een "programma" is, weinig interessants. Over het algemeen halen zenders hun logo-overlay uit beeld tijdens reclameblokken, dus daar zou je het aan kunnen zien. 

 

Of die reclameblokken voor de ondernemers een goede deal zijn? Geen idee, zolang maar duidelijk is wat het gaat kosten en hoe vaak en wanneer het uitgezonden zal worden is het denk ik aan iedere ondernemer zelf. 

 

De verkoopmethode is wel dubieus, maar daar zijn er meer van, je moet nogal op je hoede zijn vrees ik. 

Link naar reactie

inderdaad, € 3000,00, zelf de materialen verzorgen, of je leverancier laten doen. Vervolgens krijg je je eigen 5 seconds of fame bij de verschillende klusprogramma's.. en landelijke bekendheid wordt je beloofd natuurlijk.. Meestal eindigt het gesorek wanneer ik vertel best een offerte te willen maken.

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie

Het feit dat zulke bedrijven nog bestaan laat zien dat ze blijkbaar nog voldoende ondernemers kunnen vinden die eraan mee willen werken. Prima dat er aandacht aan wordt besteed, wat mij betreft. Op zich wel opvallend dat een consumentenprogramma als Radar een item maakt met ondernemers als 'slachtoffer'.

 

Ik zag overigens Higherlevel nog in beeld komen in de uitzending, met een comment van Norbert Bakker

Link naar reactie
7 uur geleden, RubenT zei:

Ik zag overigens Higherlevel nog in beeld komen in de uitzending, met een comment van Norbert Bakker

 

Klopt, dat was een topic uit 2016 waarin iemand vroeg wat de kosten waren van deelname aan zo'n programma. Toen was nog hier op HL niet echt bekend dat RTL en SBS zendtijd in daluren verkopen aan producenten die dan op eigen initiatief formats ontwikkelen waar ondernemers hun branded content kwijt kunnen in items van enkele minuten. Maar omroepen maakten zelf ook niet echt duidelijk hoe het nou precies zat met gesponsorde progamma's zoals DAS je goed recht.

Harry Mens doet dat natuurlijk al jaren, in de vorm van een praatprogramma. Maar ook die rare waarzegster- en telesell-programma's vallen in deze categorie. Je mag veronderstellen dat ondernemers die meedoen aan zo'n programma vooraf weten dat ze onderdeel zijn van een marketingverhaal. Dat ze een bewuste keuze hebben gemaakt om mee te doen en te betalen voor de dienst. 

 

Radar stelt vast dat dat niet zo is, omdat er producenten zijn die ondernemers benaderen alsof ze de (reguliere) redactie van RTL of SBS zijn. Dat is een babbeltruc van de verkopers, die zich voorstellen als redactieleden.

 

Omroepman Tom Verlind heeft daar twee jaar geleden eens een verontwaardigde column over geschreven voor het omroepvakblad Spreekbuis. Ondernemers tekenen voor 'reservering van zendtijd' en merken soms achteraf pas dat ze meedoen aan een sluikreclame-programma dat niet van de omroep zelf is. Ook sinds de nieuwe telecomwet cold calling verbiedt, gaat die verkoop gewoon door.
 

Vanwege het misleidend karakter van deze verkoop heeft de reguliere nieuwsredactie van RTL na de nodige interne heisa twee jaar geleden al een waarschuwing op de site gezet. SBS heeft volgens Radar afscheid genomen van betrokken producenten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Op 19-4-2022 om 17:04, TwaBla zei:

Harry Mens doet dat natuurlijk al jaren, in de vorm van een praatprogramma.

 

Dat wel, maar daar lijkt me vanaf het eerste contact volkomen duidelijk aan welk programma de ondernemer deelneemt en dat dat geld gaat kosten. Overigens heeft dat ook wel weer zijn eigen doelgroep, voornamelijk mensen met genoeg geld om een investering te doen boven de ACM toezichtgrens. 

 

Of het iets oplevert is denk ik lastig te bepalen, "bekend van TV" is ook een marketing ding natuurlijk. Dat er bijvoorbeeld scholen in voorkomen vind ik niet zo gek: ik schat de doelgroep van mensen die overdag tv kijken in op voornamelijk thuisblijvende ouders, en wellicht werklozen. 

Link naar reactie
6 minuten geleden, R.I.P. - Benm zei:

Dat wel, maar daar lijkt me vanaf het eerste contact volkomen duidelijk aan welk programma de ondernemer deelneemt en dat dat geld gaat kosten.

 

Dat bedoelde ik inderdaad. Ik zie nu dat de volgende paragraaf niet duidelijk is.

 

2 uur geleden, TwaBla zei:

Radar stelt vast dat dat niet zo is, omdat er producenten zijn die ondernemers benaderen alsof ze de (reguliere) redactie van RTL of SBS zijn. Dat is een babbeltruc van de verkopers, die zich voorstellen als redactieleden.

 

Moest zijn: Radar stelt vast dat dat niet altijd zo is, omdat er producenten zijn die ondernemers benaderen alsof ze de (reguliere) redactie van RTL of SBS zijn. Dat is een babbeltruc van de verkopers, die zich voorstellen als redactieleden.

 

Ik denk dat de meeste kijkers wel snappen dat zulk soort programma's vol marketing-blabla zitten, maar het is vervelend voor ondernemers als ze positief reageren op een verzoek om mee te doen aan een programma, om later pas te ontdekken dat het eigenlijk een reclame-opzet is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

van al die jehuiswordtverbouwdprogramma's, en dat zijn er best veel met best veel verschillende productiebedrijfjes.. Die bedrijven die bellen mij nog best vaak, ze zijn op zich best duidelijk dat jij hun helpt aan een inkomen voor zendtijd die zij hebben ingekocht.. de gesprekken beginnen echter nog steeds met RTL/SBS of welke zender dan ook. Vrij vlot wordt wel duidelijk dat ze losstaande partijen zijn en dat't je in de aanbieding slechts € 3000,00 kost maar je wel je zooi moet meenemen... 

 

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie

Heb het ook weleens overwogen. Ook met slechte kijkcijfers kan je in een groeimarkt waar je zelf nog weinig bekend bent goede resultaten scoren. Heb destijds een verhaal gelezen van een blokhut leverancier die per uitzending de kosten er dik uit had en zelfs wat winst maakte en meteen ook naam opbouwde. Ook de nepmagneten die zouden ontkalken zijn zo begonnen. En dat moet een heel groot succes zijn geworden want die gingen steeds meer en breder adverteren en zelfs hele programma's sponsoren. 

Zoals altijd is vooral de directe verkoop met daaraan een bonus voor de verkoper een recept voor het doen van een domme ondernemersbeslissing. Of het nu een advertentieverkoper, een SEO specialist of een energiemakelaar is. Ik ben nu van alle telefoontjes af sinds ik het telefoonnummer bij de KvK heb opgegeven. Krijg nu op mijn mobiel wel af en toe dreigende taal van de microsoft bellers die nu ook criminele activiteiten aanpakken. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.