• 0

Chauffeursdiensten: factuur sturen met of zonder btw met het oog op KOR?

Hallo forumleden,

 

Ik heb een casus waarvan ik de verschillende aspecten in beeld wil brengen en daar kan ik wel hulp bij gebruiken.

In het beginsel ben ik zelfstandige in de IT. Hier ben ik voor mijn studie mee begonnen maar na enige tijd heb ik toch voor de studie gekozen waardoor het ondernemen op een laag pitje kwam. Ik heb intussen de KOR aangevraagd omdat mijn activiteiten volgens de belastingdienst niet als ondernemen worden aangemerkt wegen de lage omzet (minder dan €4000 per jaar).

 

Nu doet zich de gelegenheid voor om ongeveer 2 maal per maand kennissen en vrienden van vrienden naar adressen in binnen- en buitenland te vervoeren met hun eigen auto 

 

Uiteraard zie ik dit als inkomen waar ik eventueel belasting over af zou moeten dragen, mits ik dan ook een factuur stuur.

 

Sommige van deze ritten zijn naar een ziekenhuis (in het buitenland). 

 

De desbetreffende klant kan natuurlijk de kilometerkosten (€0,29/km) aftrekken. Ook zou het mogelijk moeten zijn om de variabele kosten zoals brandstof af te trekken maar hier ben ik niet zeker van. Dit is dus ook een vraag die ik wil voorleggen.

 

De klant is tevens van mening dat mijn diensten aftrekbaar zijn en zou daarom ook een factuur willen. Ik vraag mij echter af in welk btw tarief ik dan val? ( 9% of 21%)

 

Daarnaast ga ik er vanuit dat ik niet aan de WP2000 hoef te voldoen.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Jouw BTW tarief is: geen. Tenzij je opeens boven de €20.000,- omzet per jaar komt (maar dat meldt je pas nadat die grens is bereikt). 

 

Quote

Als u uzelf hebt aangemeld voor de KOR, geldt dat voor een periode van ten minste 3 jaar. Gedurende deze 3 jaar kunt u zich dan ook niet afmelden voor de KOR, tenzij uw omzet boven de € 20.000 uitkomt.

Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/afmelden-voor-de-kleineondernemersregeling

 

Met wat jouw klant wel of niet kan aftrekken heb jij feitelijk weinig te maken. Waarom maakt het jou uit of hij zijn brandstof kan aftrekken?  Je bent toch niet zijn boekhouder? Voor jou is het vrij simpel:
Jij bedenkt wat je per uur of per rit wilt, en dat bedrag factureer je aan de opdrachtgever zonder BTW vermelding. 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
1 uur geleden, jorawesome zei:

Nu doet zich de gelegenheid voor om ongeveer 2 maal per maand kennissen en vrienden van vrienden naar adressen in binnen- en buitenland te vervoeren met hun eigen auto 

 

Uiteraard zie ik dit als inkomen waar ik eventueel belasting over af zou moeten dragen, mits ik dan ook een factuur stuur.

Er is misschien een dun lijntje tussen gratis vriendendienst en betaald ondernemerschap, maar die maakt de wereld aan verschil in aansprakelijkheid, mocht er iets gebeuren met de auto en/of de inzittenden. Zorg dat je je zakelijke verzekeringen op orde hebt, want je privé verzekeringen (of die van je klanten) zullen mogelijk niet uitkeren als ze aannemelijk kunnen maken dat jij dit zakelijk deed. Lees er in elk geval de polissen op na of vraag het bij de verzekeraars (maar als je dat bij elke klant moet doen is daar eigenlijk geen beginnen aan!)

 

1 uur geleden, jorawesome zei:

Sommige van deze ritten zijn naar een ziekenhuis (in het buitenland). 

 

De desbetreffende klant kan natuurlijk de kilometerkosten (€0,29/km) aftrekken. Ook zou het mogelijk moeten zijn om de variabele kosten zoals brandstof af te trekken maar hier ben ik niet zeker van. Dit is dus ook een vraag die ik wil voorleggen.

Wat jouw klanten kunnen aftrekken is niet te beantwoorden zonder meer informatie en daarnaast hun probleem.

 

1 uur geleden, jorawesome zei:

De klant is tevens van mening dat mijn diensten aftrekbaar zijn en zou daarom ook een factuur willen. Ik vraag mij echter af in welk btw tarief ik dan val? ( 9% of 21%)

Chauffeursdiensten vallen onder het 21%-tarief.

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, jorawesome zei:

De klant is tevens van mening dat mijn diensten aftrekbaar zijn en zou daarom ook een factuur willen. Ik vraag mij echter af in welk btw tarief ik dan val? ( 9% of 21%)

Je mag best een factuur maken, maar dan zonder btw … al je activiteiten vallen immers onder de KOR.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.